Erika Jurinová, županka Žilinského kraja, OĽANO, predsedníčka Žilinského samosprávneho kraja SNÍMKA: Pavol FuntÁlSNÍMKA: Pavol FuntÁl
StoryEditor

Županka Jurinová pre HN: Trojmiliónovú pokutu za problémové tendre určite nezaplatíme. Je to absurdné

24.04.2023, 00:00

V rozhovore s predsedníčkou Žilinského samosprávneho kraja Erikou Jurinovou sa dozviete:

  • Prečo sa župe nepodarilo ani po tendrovaní nahradiť spoločnosť SAD podnikateľa Georga Trabelssieho, ktorá v kraji prevádzkuje dopravu už desaťročia.
  • Ako sa pozerá na trojmiliónovú pokutu od Úradu pre verejné obstarávanie, ktorú župa dostala za predĺženie starých zmlúv s dopravcami v roku 2019.
  • Akú má dohru prípad odvolania šéfa Liptovského múzea, ku ktorému došlo po tom, ako jeho cestovná kancelária nevyplatila zákazníkom zálohy po zrušení zájazdov.
  • Či uvažuje o odchode z hnutia OĽaNO do strany Demokrati.

Úrad pre verejné obstarávanie vám začiatkom apríla dal pokutu za to, že ste prevádzku autobusovej dopravy na roky 2020 až 2022 zadali priamo firme Georga Trabelssieho SAD Žilina a spoločnosti Arriva Liorbus. Vy ste tvrdili, že je to nezákonné a absurdné. Prečo?

Pokuta je určite absurdná. Je bezprecedentne najvyššia, o akej kedy úrad rozhodol. Zároveň sme boli jediní, ktorí v tom čase reálne obstarávali autobusovú dopravu, a boli sme prví, čo prelomili bariéru dodatkovania zmlúv, ktoré neboli uzavreté na základe verejného obstarávania. Smernica Európskej únie, ktorá káže súťažiť autobusové linky, je v platnosti od roku 2014. Odvtedy sa staré zmluvy uzatvorené bez súťaže nemôžu dodatkovať, no napriek tomu sa tak dialo, a to bez zábran. 

image

Profitoval aj Trabelssie. Boj proti Blanárovým zmluvám dostal Jurinovú do úzkych, župe hrozí mastná pokuta

Nakoniec ste však dodatky tak či tak podpísali. Odôvodnili ste to časovou tiesňou, do ktorej ste sa dostali...

Nie, dodatky sme nepodpisovali. Išlo o nové zmluvy, ktoré sme aj súťažili. Pri rokovaní o západných regiónoch však dopravca odmietol rokovať o týchto zmluvách. Museli sme začať jednať o návrhu, ktorý pripravil on. Ešte pred začatím obstarávania v roku 2018 nás hlavne jeden z dopravcov veľmi intenzívne atakoval s tým, aby sme podpísali dodatok.

Tým, že sme chceli ísť v zmysle zákona, začali sme s oznámením, a to okamžite ako sme nastúpili na úrad. V decembri 2017 som nastúpila a vo februári 2018 sme zverejnili oznámenie o pripravovanej súťaži v Európskom vestníku. Súťaž sme v zmysle zákona mohli vyhlásiť až po uplynutí ročnej lehoty od zverejnenia oznámenia.

Mali sme rok na prípravu všetkých podkladov na jej spustenie. Z toho dôvodu vnímame tvrdenie o tom, že sme začali so súťažou neskoro, ako nekorektné a nezákonné. Rozhodnutia úradu boli robené spôsobom, akoby priamemu rokovaniu o zmluve nič nepredchádzalo, a zdôrazňujú len to, že sme zadali linky priamo. Je to veľké zavádzanie. Robili sme nespočetne veľa krokov, aby sa obstarávanie ukončilo štandardným spôsobom. 

Spomenuli ste, že jeden z dvoch uchádzačov vás intenzívne atakoval. Kto to bol?

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 87% na dočítanie.
01 - Modified: 2023-04-05 08:14:06 - Feat.: 1 - Title: Profitoval aj Trabelssie. Boj proti Blanárovým zmluvám dostal Jurinovú do úzkych, župe hrozí mastná pokuta 02 - Modified: 2023-04-07 06:10:37 - Feat.: 1 - Title: Bývalý manažér NDS pre HN: Je to katastrofa, diaľničiari len kúria a svietia 03 - Modified: 2023-03-29 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Doležal ju považuje za prioritu. Polmiliardovú diaľnicu na Kysuciach však Brusel nemusí preplatiť
01 - Modified: 2024-10-31 15:42:58 - Feat.: - Title: Bude Višňové výrazne meškať? Vysokopostavený člen koalície vytiahol rok 2027 a ukazuje na bývalú vládu 02 - Modified: 2024-10-16 08:06:29 - Feat.: - Title: Vo Višňovom vyriešili kľúčový problém, tunel Čebrať pokročil. Pozrite sa, ako sú na tom diaľnice vo výstavbe 03 - Modified: 2024-09-06 11:35:47 - Feat.: - Title: Privádzač na Višňové má vodičom ušetriť cenné minúty, bude však stáť o milióny eur viac 04 - Modified: 2024-08-26 08:18:15 - Feat.: - Title: Štát leje do tunela Višňové ďalšie milióny. Dôvodov je viacero, konečný účet môže byť vyšší až o 40 percent 05 - Modified: 2024-07-31 08:20:42 - Feat.: - Title: Nekonečný príbeh električkovej trate v Bratislave: Vallo dupol na plyn, no vyplatená je iba tretina prác
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
04. november 2024 19:04