ILUSTRAČNÉ FOTO: TASR/Erika Ďurčová 
StoryEditor

Útvar hodnoty za peniaze odporúča zvýšiť efektívnosť dostavby diaľnice D3

19.06.2023, 17:32
Autor:
TASRTASR

Projekt je podľa inštitúcie názornou ukážkou toho, prečo by sa pri všetkých potrebných diaľniciach mali preskúmať možné riešenia a vyhodnotiť dôsledky v praxi.

Útvar hodnoty za peniaze odporúča zvýšiť ekonomickú efektívnosť projektu dostavby diaľnice D3 z Oščadnice do Čadce. Vysoké náklady a zhoršenie lokálnej dopravy znižujú podľa ÚHP pomer medzi prínosmi a nákladmi na úroveň 0,25. Návratnosť by mohla byť dvakrát vyššia, ak sa minimalizuje presun lokálnej dopravy do miest.

Štúdiu uskutočniteľnosti pre II. etapu úseku D3 Oščadnica - Čadca, Bukov v dĺžke štyri kilometre s investičnými nákladmi 235 miliónov eur zverejnila Národná diaľničná spoločnosť. "Projekt predstavuje dobudovanie ďalších dvoch jazdných pruhov na obchvate Čadce vrátane vybudovania druhej rúry tunela Horelica. Vzhľadom na vysoký stupeň rozpracovanosti projektu sa iné alternatívy nepripravili a nehodnotili," uviedol ÚHP.

Podotkol, že projekt je názornou ukážkou toho, prečo by sa pri všetkých potrebných diaľniciach mali preskúmať možné riešenia a vyhodnotiť dôsledky v praxi. "Vo vypracovanej štúdii nebola riadne posúdená iná alternatíva. Podľa navrhnutého riešenia môže počet áut v Čadci stúpnuť dvojnásobne a štúdia nehodnotí, aký veľký problém to bude. Príčinou je spoplatnenie budúcej diaľnice, ktoré presmeruje dopravu na starú cestu cez mesto, a zrušenie priameho napojenia Oščadnice na budúcu diaľnicu D3," vysvetlil ÚHP.

Projekt patrí podľa ÚHP medzi dopravné priority z hľadiska naplnenia kapacity cesty a je súčasťou Transeurópskej dopravnej siete. "V súčasnosti dosahujú intenzity na obchvate úroveň 17.500 vozidiel, z čoho 30 percent tvoria nákladné vozidlá. Počas pracovného týždňa vyťaženosť stúpa na 18.800 vozidiel, so sezónnymi maximami cez 22.000 vozidiel. Cesta je so súčasnými dopravnými intenzitami za hranicou optimálnej kapacity," upozornil.

01 - Modified: 2023-06-20 11:37:54 - Feat.: 1 - Title: Druhá najdrahšia diaľnica na Slovensku by mala byť zadarmo, inak hrozí kolaps, varujú analytici 02 - Modified: 2023-06-18 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Šéf top železničného podniku: Máme tu bermudský trojuholník. Českí rušňovodiči sa sem naozaj boja chodiť 03 - Modified: 2023-06-14 10:11:23 - Feat.: 0 - Title: Plán obnovy: Veľký prehľad projektov. Ako by mali vyzerať špičkové nemocnice na Slovensku za milióny eur 04 - Modified: 2023-06-13 11:18:43 - Feat.: 1 - Title: Útvar hodnoty za peniaze zhodnotil projekt na obnovu letiska Sliač. Nasledujú rokovania o obstarávaniach
01 - Modified: 2025-01-10 14:00:39 - Feat.: - Title: Ochromenie katastra ohrozuje procesy pri výstavbe diaľnic. Firmy majú poruke argument vyššej moci (rozhovor) 02 - Modified: 2024-12-26 14:30:00 - Feat.: - Title: Diaľnice v roku 2025: štát chce odovzdať veľkú porciu kilometrov. Odľahčia sa metropoly aj mestá na severe 03 - Modified: 2024-12-23 11:55:14 - Feat.: - Title: Diaľnice v roku 2024: Nedokončil sa ani jeden úsek, minister Ráž však odštartoval tendre na 40 kilometrov 04 - Modified: 2024-11-28 23:00:00 - Feat.: - Title: Štát už tendruje celú kysuckú diaľnicu, stále nemá povolenia. Stavbu predražuje zabudnutý riečny projekt 05 - Modified: 2024-11-21 14:30:27 - Feat.: - Title: Váhostav verzus Doprastav: o Kysuckú diaľnicu sú v hre známe firmy. Odhadovanú cenu podliezli výrazne
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
27. január 2025 22:50