ILUSTRAČNÉ FOTO: TASR/Erika Ďurčová 
StoryEditor

Útvar hodnoty za peniaze odporúča zvýšiť efektívnosť dostavby diaľnice D3

19.06.2023, 17:32
Autor:
TASRTASR

Projekt je podľa inštitúcie názornou ukážkou toho, prečo by sa pri všetkých potrebných diaľniciach mali preskúmať možné riešenia a vyhodnotiť dôsledky v praxi.

Útvar hodnoty za peniaze odporúča zvýšiť ekonomickú efektívnosť projektu dostavby diaľnice D3 z Oščadnice do Čadce. Vysoké náklady a zhoršenie lokálnej dopravy znižujú podľa ÚHP pomer medzi prínosmi a nákladmi na úroveň 0,25. Návratnosť by mohla byť dvakrát vyššia, ak sa minimalizuje presun lokálnej dopravy do miest.

Štúdiu uskutočniteľnosti pre II. etapu úseku D3 Oščadnica - Čadca, Bukov v dĺžke štyri kilometre s investičnými nákladmi 235 miliónov eur zverejnila Národná diaľničná spoločnosť. "Projekt predstavuje dobudovanie ďalších dvoch jazdných pruhov na obchvate Čadce vrátane vybudovania druhej rúry tunela Horelica. Vzhľadom na vysoký stupeň rozpracovanosti projektu sa iné alternatívy nepripravili a nehodnotili," uviedol ÚHP.

Podotkol, že projekt je názornou ukážkou toho, prečo by sa pri všetkých potrebných diaľniciach mali preskúmať možné riešenia a vyhodnotiť dôsledky v praxi. "Vo vypracovanej štúdii nebola riadne posúdená iná alternatíva. Podľa navrhnutého riešenia môže počet áut v Čadci stúpnuť dvojnásobne a štúdia nehodnotí, aký veľký problém to bude. Príčinou je spoplatnenie budúcej diaľnice, ktoré presmeruje dopravu na starú cestu cez mesto, a zrušenie priameho napojenia Oščadnice na budúcu diaľnicu D3," vysvetlil ÚHP.

Projekt patrí podľa ÚHP medzi dopravné priority z hľadiska naplnenia kapacity cesty a je súčasťou Transeurópskej dopravnej siete. "V súčasnosti dosahujú intenzity na obchvate úroveň 17.500 vozidiel, z čoho 30 percent tvoria nákladné vozidlá. Počas pracovného týždňa vyťaženosť stúpa na 18.800 vozidiel, so sezónnymi maximami cez 22.000 vozidiel. Cesta je so súčasnými dopravnými intenzitami za hranicou optimálnej kapacity," upozornil.

01 - Modified: 2023-06-20 11:37:54 - Feat.: 1 - Title: Druhá najdrahšia diaľnica na Slovensku by mala byť zadarmo, inak hrozí kolaps, varujú analytici 02 - Modified: 2023-06-18 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Šéf top železničného podniku: Máme tu bermudský trojuholník. Českí rušňovodiči sa sem naozaj boja chodiť 03 - Modified: 2023-06-14 10:11:23 - Feat.: 0 - Title: Plán obnovy: Veľký prehľad projektov. Ako by mali vyzerať špičkové nemocnice na Slovensku za milióny eur 04 - Modified: 2023-06-13 11:18:43 - Feat.: 1 - Title: Útvar hodnoty za peniaze zhodnotil projekt na obnovu letiska Sliač. Nasledujú rokovania o obstarávaniach
01 - Modified: 2025-05-29 10:47:15 - Feat.: - Title: Štát potvrdil víťaza problémovej diaľnice na severe Slovenska. Visí nad ňou šibeničný termín 02 - Modified: 2025-05-17 05:28:47 - Feat.: - Title: Dve dôležité diaľnice na severe Slovenska dostali u Tarabu zelenú. Ráž chce poklepávať kameň ešte tento rok 03 - Modified: 2025-05-15 14:50:37 - Feat.: - Title: Pre ďalšiu rúru Braniska sa rozšíri stará cesta. Ekonómovia to kritizujú, ušetriť by sa dali desiatky miliónov 04 - Modified: 2025-05-16 10:06:03 - Feat.: - Title: Vodičov na našich diaľniciach čaká novinka, týka sa prednosti v jazde 05 - Modified: 2025-04-24 22:00:00 - Feat.: - Title: V nemocniciach chýba 2 600 sestier. Štát má záložné riešenie, no i to hlási extrémne preťaženie
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
29. máj 2025 14:32