Národná implementačná a koordinačná autorita projekt vyhodnotila ako vysoko rizikový pre financovanie zo zdrojov plánu obnovy, keďže ŽSR naň doteraz nezískali všetky potrebné pozemky a chýba ešte väčšina stavebných povolení. FOTO: TASR/M. Kapusta
StoryEditor

Rázsochy číslo dva. Európsky zdroj vyschol, na rýchlu trať na severe musí štát hľadať peniaze inde

07.07.2023, 00:00
  • Jeden z nosných infraštruktúrnych projektov sa ukázal ako príliš drahý.
  • Modernizácia trate medzi Popradom a Vydrníkom totiž vychádza na takmer 370 miliónov eur, čo je o 160 miliónov viac, než sa predpokladalo. 
  • Kvôli cene ho teda nebude možné financovať z plánu obnovy. A to ani čiastočne. 
  • Stámiliónovú dieru bude musieť štát zaplátať z menších projektov. V hre je teda domino efekt a posun ďalších projektov.

Rok 2002 bol pre naše železnice prelomový. Štát totiž začal plniť svoj plán zrýchliť trať medzi Bratislavou a Košicami na 160 kilometrov za hodinu. O 20 rokov neskôr sa však s modernizáciou borí stále a hotovú má len zhruba polovicu. Dnes sa rekonštruujú koľaje v Žiline a na východe je v realizácii len trať neďaleko Štrby

Ďalší kus od Popradu na východ sa železničiarom nedávno síce podarilo vysúťažiť, avšak je tu háčik. Konečná cena výstavby sa totiž oproti predpokladom železničiarov vyšplhala o približne 160 miliónov eur vyššie. Znamená to, že úsek sa nebude financovať z plánu obnovy, ako sa pôvodne počítalo. Chýba totiž zhruba 100 miliónov eur. A tak bude dielo kryté pravdepodobne z „klasických“ eurofondov, teda z balíčka Program Slovensko. Môže tak nastať domino efekt a z poradovníka vytlačí ďalšie projekty plánovanej železničnej 160-ky na východe krajiny. ...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2023-07-03 17:30:49 - Feat.: 1 - Title: Doprastav skončil po rokoch s miliónovou stratou. Inému stavbárovi pomohlo Višňové k rekordom 02 - Modified: 2023-06-29 06:34:08 - Feat.: 0 - Title: Expert, ktorý pôsobil vo Švajčiarsku: Tunel pod Donovalmi nebude, hotové Višňové stiahne polovicu áut 03 - Modified: 2023-06-15 18:31:16 - Feat.: 1 - Title: Štát sa sporí so ŽOS Vrútky. Za meškajúce vlaky si pýta milióny navyše
01 - Modified: 2024-07-26 13:05:16 - Feat.: - Title: Slovensko môže prísť o 150 miliónov. Rezort zdravotníctva sa snaží, aby boli míľniky plánu obnovy splnené 02 - Modified: 2024-07-26 10:33:58 - Feat.: - Title: Míľniky plánu obnovy meškajú, ohrozené sú milióny pre zdravotníctvo. Môže za to aj bývalá vláda, tvrdí SaS 03 - Modified: 2024-07-26 10:38:15 - Feat.: - Title: Plán obnovy plníme, nepôjdeme však proti Slovensku. Na rezorte je jedna zlodejina za druhou, tvrdí Taraba 04 - Modified: 2024-07-25 22:00:00 - Feat.: - Title: Rodičom a škôlkarom v Bratislave svitá na lepšie časy. Môže za to hneď niekoľko dôležitých faktorov 05 - Modified: 2024-07-26 11:25:57 - Feat.: - Title: Blamáž s európskymi peniazmi? Česi dostali na železnice 400 miliónov, my len tri. Rážov rezort reaguje
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. júl 2024 23:41