Národná implementačná a koordinačná autorita projekt vyhodnotila ako vysoko rizikový pre financovanie zo zdrojov plánu obnovy, keďže ŽSR naň doteraz nezískali všetky potrebné pozemky a chýba ešte väčšina stavebných povolení. FOTO: TASR/M. Kapusta
StoryEditor

Rázsochy číslo dva. Európsky zdroj vyschol, na rýchlu trať na severe musí štát hľadať peniaze inde

07.07.2023, 00:00
  • Jeden z nosných infraštruktúrnych projektov sa ukázal ako príliš drahý.
  • Modernizácia trate medzi Popradom a Vydrníkom totiž vychádza na takmer 370 miliónov eur, čo je o 160 miliónov viac, než sa predpokladalo. 
  • Kvôli cene ho teda nebude možné financovať z plánu obnovy. A to ani čiastočne. 
  • Stámiliónovú dieru bude musieť štát zaplátať z menších projektov. V hre je teda domino efekt a posun ďalších projektov.

Rok 2002 bol pre naše železnice prelomový. Štát totiž začal plniť svoj plán zrýchliť trať medzi Bratislavou a Košicami na 160 kilometrov za hodinu. O 20 rokov neskôr sa však s modernizáciou borí stále a hotovú má len zhruba polovicu. Dnes sa rekonštruujú koľaje v Žiline a na východe je v realizácii len trať neďaleko Štrby

Ďalší kus od Popradu na východ sa železničiarom nedávno síce podarilo vysúťažiť, avšak je tu háčik. Konečná cena výstavby sa totiž oproti predpokladom železničiarov vyšplhala o približne 160 miliónov eur vyššie. Znamená to, že úsek sa nebude financovať z plánu obnovy, ako sa pôvodne počítalo. Chýba totiž zhruba 100 miliónov eur. A tak bude dielo kryté pravdepodobne z „klasických“ eurofondov, teda z balíčka Program Slovensko. Môže tak nastať domino efekt a z poradovníka vytlačí ďalšie projekty plánovanej železničnej 160-ky na východe krajiny. ...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2023-07-03 17:30:49 - Feat.: 1 - Title: Doprastav skončil po rokoch s miliónovou stratou. Inému stavbárovi pomohlo Višňové k rekordom 02 - Modified: 2023-06-29 06:34:08 - Feat.: 0 - Title: Expert, ktorý pôsobil vo Švajčiarsku: Tunel pod Donovalmi nebude, hotové Višňové stiahne polovicu áut 03 - Modified: 2023-06-15 18:31:16 - Feat.: 1 - Title: Štát sa sporí so ŽOS Vrútky. Za meškajúce vlaky si pýta milióny navyše
01 - Modified: 2024-11-23 18:13:27 - Feat.: - Title: Šéf obrany kritizuje druhý najväčší armádny nákup. Čím viac budú meškať, tým viac dostanú zaplatené, vraví 02 - Modified: 2024-11-19 10:59:27 - Feat.: - Title: Z eurofondov by sme mali mať k dispozícii takmer 13 miliárd eur. Musia byť použité do roku 2029, tvrdí Raši 03 - Modified: 2024-11-15 18:40:00 - Feat.: - Title: Chcú od žiakov viac pohybu, no telocviční niet. HN hovorili s riaditeľmi škôl, kde cvičia deti v zime 04 - Modified: 2024-11-14 14:57:22 - Feat.: - Title: Zmeny vo verejnom obstarávaní pomáhajú pri čerpaní eurofondov, tvrdí rezort investícií 05 - Modified: 2024-11-13 15:45:27 - Feat.: - Title: Lávka za vyše 200-tisíc v Novej Sedlici sa stala terčom kritiky. Čo sme tam mali salaš postaviť? Pýta sa starosta
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. november 2024 14:24