Ilustračná snímka. FOTO: Koláž HN – TASR/J. Novák, TASR
StoryEditorSúboj o piatu slovenskú automobilku vyhral Orbán. Teraz európske špičky vyzývajú BMW, aby odišlo do Rumunska
- Pred pár rokmi sme mohli získať piatu automobilku v podobe BMW.
- Nakoniec sa však výrobca rozhodol umiestniť dvojmiliardovú investíciu do neďalekého maďarského Debrecínu.
- Podpredsedníčka Európskeho parlamentu Katarina Barley teraz vyzýva BMW, aby presťahovala svoju investíciu inam, napríklad do Rumunska.
- Dôvodom je obava o zahraničný kapitál u nášho južného suseda.
- Niektorí investori sa totiž údajne stretli s „mafiánskymi praktikami“.
Jaguar Land Rover býva označovaný za investíciu desaťročia. Pod Zoborom totiž na to, aby rozbehol svoju výrobu, preinvestoval 1,4 miliardy eur. Postupom času zamestnal zhruba sedemtisíc ľudí a podporil tak pilier slovenskej ekonomiky, ktorý už v tom čase tvorili etablovaní výrobcovia ako PSA v Trnave, Kia v Žiline a top zamestnávateľ Volkswagen v Bratislave.
Jaguar však ešte nedokončil ani len výstavbu závodu a už sa hovorilo o potenciálne väčšej investícii do piatej automobilky v podobe nemeckého BMW, ktorá mala ako prvá skončiť na východe Slovenska. Záujem bol o priestory strategického parku Haniska pri Košiciach.
Časom sme sa dostali do finále spolu s Maďarskom a zástupcovia značky začali chodiť na Slovensko ako na klavír. Počas rozhodovania a neustáleho stretávania sa s predstaviteľmi vlády trvajúceho rok tu boli vraj viac ako 30-krát. Ani to však nestačilo na zisk investície. Nakoniec skončila v Debrecíne, necelých 70 kilometrov od našich hraníc.
Aj keď uplynulo už šesť rokov od tohto rozhodnutia, výrobca okrem hektického obdobia pred spustením produkcie musí čeliť aj politickým prestrelkám, ktoré poukazujú na pochybné praktiky maďarskej vlády.
Najnovšie sa BMW stalo témou európskych a maďarských politických špičiek. Dôvodom boli vyjadrenia podpredsedníčky Európskeho parlamentu Katariny Barley, ktorá automobilku vyzvala, aby presťahovala svoju výrobu inam. Napríklad „do Rumunska, kde sú takisto nízke náklady s množstvom lokalít s dobrou infraštruktúrou“.
Výzvy na odchod „niekam inam“
Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 73% na dočítanie.
01 - Modified: 2023-08-17 11:27:22 - Feat.: 1 - Title: Európska únia prijala pravidlá na implementáciu mechanizmu kompenzácie uhlíka na hraniciach
02 - Modified: 2023-08-17 07:21:56 - Feat.: 1 - Title: Slovenský priemysel dostal objednávky za šesť miliárd eur, ich počet stále rastie
03 - Modified: 2023-08-16 09:53:07 - Feat.: 0 - Title: Steelka dáva košom ďalšiemu záujemcovi. Chceli ju Tykač, Chrenek, MOL aj top svetoví konkurenti (Brífing HN)
04 - Modified: 2023-08-15 17:30:00 - Feat.: 1 - Title: Ceny palív sa zlomili. No je to, bohužiaľ, zvrat v neprospech motoristov (Brífing HN)
05 - Modified: 2023-08-15 06:35:29 - Feat.: 1 - Title: Sotákove železiarne, odstavené Slovalco, firma s miliónovou pokutou. Kto dostal od štátu veľké energodotácie?
01 - Modified: 2025-01-17 10:24:07 - Feat.: - Title: Orbán našiel silného vyzývateľa, o Putinovu priazeň bojuje aj Fico, píše maďarský portál
02 - Modified: 2025-01-17 05:46:38 - Feat.: - Title: Šéfa maďarského protikorupčného úradu podozrievajú zo sprenevery
03 - Modified: 2025-01-16 22:28:56 - Feat.: - Title: Šéf úradu pre kontrolu fondov Európskej únie v Maďarsku je vyšetrovaný kvôli sprenevere
04 - Modified: 2025-01-16 18:59:47 - Feat.: - Title: V Maďarsku nebudú predčasné voľby ani rekonštrukcia vlády. Aj mandát prezidenta bude naplnený, tvrdí Gulyás
05 - Modified: 2025-01-16 17:53:20 - Feat.: - Title: Z Ruska sme získali tri promile investícií. Majme to pred očami, keď váhame, kam patríme, odkazujú automobilky