Hliník je vo svete automotive mimoriadne žiadaný. Aj preto je po stavebníctve s takmer štvrtinovým podielom druhým najväčším spotrebiteľom na svete. FOTO: Reuters
StoryEditor

V Slovalcu sa potichu hovorí o nových projektoch. Jeho matka má obavy z tlaku Číny na náš automotive

03.11.2023, 00:00
  • Pred tromi dekádami sa využívalo pri výrobe jedného auta priemerne 50 kilogramov hliníka. 
  • Dnes je to zhruba 170 kilogramov a čoskoro aj vďaka príchodu elektromobilov má hodnota atakovať hranicu až na úrovni 300 kilogramov.
  • Rast spotreby tohto kovu v automotive by mal byť nezvratný. 
  • Aj napriek tomu sa však naši výrobcovia obávajú z pádu dopytu v Európe. 
  • Dôvodom je čoraz viac ohrozená pozícia výrobcov automobilov na starom kontinente zo strany silnejúcej Číny. 

Začiatok doby hliníkovej. Aj tak by sa dal nadnesene označiť míľnik, aký zažil bratislavský Volkswagen ešte v roku 2015. Fabrika totiž v súvislosti s príchodom luxusnej a vlajkovej SUV lode, akou je model Audi Q7, postavila novú karosáreň za 600 miliónov eur.

Onedlho sa v jej priestoroch začali vyrábať aj karosérie modelov Audi Q8, Porsche Cayenne a Volkswagen Touareg.

Prínosy projektu boli od začiatku obrovské. Vznikla totiž jedna z najmodernejších karosární v celom koncerne, ktorá bola vďaka novým technológiám schopná spájať oceľové časti karosérie s kovom budúcnosti, akým je hliník. Cieľom bolo znižovať hmotnosť vozidiel, ako aj ich spotrebu. Len samotný model Q7 stratil na hmotnosti len vďaka hliníku takmer sto kilogramov a dokázal znížiť svoju spotrebu o viac ako štvrtinu. 

Hliník je vo svete automotive mimoriadne žiadaný. Aj preto je po stavebníctve s takmer štvrtinovým podielom druhým najväčším spotrebiteľom na svete. Jeho apetít má pritom naďalej rásť. Zatiaľ čo pred tromi dekádami sa využívalo pri výrobe jedného auta priemerne 50 kilogramov tohto kovu, dnes je to zhruba 170 kilogramov a čosk...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2023-10-31 11:03:52 - Feat.: 1 - Title: Recesia Nemecka je zlou správou pre Slovensko 02 - Modified: 2023-10-28 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Rusko vrhá všetko na vojnu. Militarizácia ekonomiky prináša rast a Západ nestíha 03 - Modified: 2023-10-27 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: India na ceste k postaveniu ekonomickej superveľmoci dokáže ťažiť z konfliktov iných 04 - Modified: 2023-10-27 13:39:09 - Feat.: 1 - Title: U. S. Steel v Amerike zarába, no v Košiciach generuje obrovské straty. V hre je predaj celého kolosu 05 - Modified: 2023-10-26 17:21:24 - Feat.: 1 - Title: Dočká sa Nitra po masívnej investícii aj baterkárne? V hre sú viaceré scenáre, tvrdí vedenie Jaguaru pre HN 06 - Modified: 2023-10-24 08:46:03 - Feat.: 1 - Title: Aktivita v podnikateľskom sektore eurozóny prekvapivo ďalej klesá, ukázal prieskum 07 - Modified: 2023-10-23 18:57:51 - Feat.: 1 - Title: V Európe prebieha veľký boj o investície. Hrozí, že stratíme miliardy eur a 10-tisíc pracovníkov (rozhovor)
01 - Modified: 2024-12-17 23:00:00 - Feat.: - Title: Oceliari pochybujú o sile Európy, aj pri miliardách z Bruselu otáľajú s investíciami. Dolieha to na Slovensko 02 - Modified: 2024-12-16 08:24:56 - Feat.: - Title: Nové objednávky v priemysle medziročne vzrástli o viac než tri percentá, ťahal ich textilný priemysel 03 - Modified: 2024-12-13 15:10:54 - Feat.: - Title: Čo bude s tisíckami ľudí v hute v Košiciach? Biden môže pochovať obchod za miliardy 04 - Modified: 2024-12-11 23:00:00 - Feat.: - Title: Uvidíme veľkú emisnú spiatočku? Po otrasoch na ňu tlačia vrcholní politici aj automobilky 05 - Modified: 2024-12-10 23:00:00 - Feat.: - Title: Autá držia náš priemysel nad hladinou. Nová ikona nášho Volkswagenu je pred dverami, za ňou sa valí väčší brat
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. december 2024 03:50