Nedávno ste nasadili vlaky od Stadleru na dve regionálne trate. Ako je to s diaľkovými linkami, na ktorých sa robí najväčšia časť výkonov? Útvar hodnoty za peniaze v minulosti kritizoval, že by si obnovenie vozového parku zaslúžili práve tieto linky, keďže je tu väčšina vlakov už veľmi stará. Predchádzajúce vedenie malo zámer nakúpiť sem repasované vlaky.
Aktuálne sa pripravujeme na liberalizáciu tratí. Sme presvedčení, že slovenskí cestujúci si zaslúžia najvyššiu kvalitu služieb, a to predovšetkým prostredníctvom nasadenia nových vlakov. Uznávame, že nasadzovanie repasovaných alebo modernizovaných vlakov môže byť tiež účinnou stratégiou.
Našou hlavnou filozofiou – za predpokladu, že to naše finančné možnosti umožnia – je nákup nových vlakov. Bude to však závisieť aj od dostupnosti finančných prostriedkov z nových štrukturálnych fondov alebo z plánu obnovy.
Keďže smerujeme k investíciám do nových vlakov, postupne budeme musieť vyraďovať tie staré, ktoré už z dôvodu nedostatočných štandardov nemá zmysel ďalej prevádzkovať.
Je to nevyhnutné, aby sme si neblokovali zdroje – či už ľudské alebo finančné – na neustále udržiavanie týchto starých vlakov v prevádzkyschopnom stave.
Problém je však práve so získaním eurofondov na tieto linky. Doteraz to bolo tak, že sa financie dali zohnať len na regionálne linky a vlaky na ne boli istý čas viazané.
Diaľková železničná doprava na Slovensku, v porovnaní s niektorými európskymi krajinami, ako je Nemecko, môže pôsobiť skôr ako rozšírená regionálna doprava. Myslíme si, že diskusia s Európskou komisiou, akým spôsobom prefinancovať vlaky pre diaľkovú dopravu, je preto kľúčová.
Samozrejme, máme k dispozícii aj vlastné zdroje, ktoré môžeme investovať. Naším cieľom je efektívne využívať všetky dostupné finančné prostriedky vrátane tých z eurofondov tak, aby sme mohli optimalizovať investície do železničnej dopravy ako celku.
Teda projekt minulého vedenia s použitými vlakmi ste už zavrhli? V minulosti sa mal kvôli tomu robiť aj prieskum trhu.
Zostáva vám 72% na dočítanie.