Filozofia, ktorú by som rád razil, je nákup nových vlakov, vraví šéf ZSSK Peter Helexa. FOTO: Koláž HN – TASR/P. Neubauer, Facebook/ZSSK
StoryEditor

Vlaky na batérie? Skúmame to, hovorí pre HN nový šéf železničnej spoločnosti. Naznačil aj ďalšie zámery

27.02.2024, 00:00

V rozhovore s riaditeľom Železničnej spoločnosti Slovensko Petrom Helexom sa dozviete:

  • Aké budú jeho zásady pri riadení štátnej firmy.
  • V čom sa jeho pohľad na nákup jazdených vlakov rozchádza s názorom predošlého vedenia. 
  • Ako by chcel urýchliť zdĺhavé opravy vlakov.

Nedávno ste nasadili vlaky od Stadleru na dve regionálne trate. Ako je to s diaľkovými linkami, na ktorých sa robí najväčšia časť výkonov? Útvar hodnoty za peniaze v minulosti kritizoval, že by si obnovenie vozového parku zaslúžili práve tieto linky, keďže je tu väčšina vlakov už veľmi stará. Predchádzajúce vedenie malo zámer nakúpiť sem repasované vlaky. 

Aktuálne sa pripravujeme na liberalizáciu tratí. Sme presvedčení, že slovenskí cestujúci si zaslúžia najvyššiu kvalitu služieb, a to predovšetkým prostredníctvom nasadenia nových vlakov. Uznávame, že nasadzovanie repasovaných alebo modernizovaných vlakov môže byť tiež účinnou stratégiou.

Našou hlavnou filozofiou – za predpokladu, že to naše finančné možnosti umožnia – je nákup nových vlakov. Bude to však závisieť aj od dostupnosti finančných prostriedkov z nových štrukturálnych fondov alebo z plánu obnovy.

image

Mašiny zo Škody či Vrútok dostali konkurenciu. Na juhu Slovenska začali jazdiť švajčiarske vlaky

Keďže smerujeme k investíciám do nových vlakov, postupne budeme musieť vyraďovať tie staré, ktoré už z dôvodu nedostatočných štandardov nemá zmysel ďalej prevádzkovať. 

Je to nevyhnutné, aby sme si neblokovali zdroje – či už ľudské alebo finančné – na neustále udržiavanie týchto starých vlakov v prevádzkyschopnom stave. 

Problém je však práve so získaním eurofondov na tieto linky. Doteraz to bolo tak, že sa financie dali zohnať len na regionálne linky a vlaky na ne boli istý čas viazané.

Diaľková železničná doprava na Slovensku, v porovnaní s niektorými európskymi krajinami, ako je Nemecko, môže pôsobiť skôr ako rozšírená regionálna doprava. Myslíme si, že diskusia s Európskou komisiou, akým spôsobom prefinancovať vlaky pre diaľkovú dopravu, je preto kľúčová.

Samozrejme, máme k dispozícii aj vlastné zdroje, ktoré môžeme investovať. Naším cieľom je efektívne využívať všetky dostupné finančné prostriedky vrátane tých z eurofondov tak, aby sme mohli optimalizovať investície do železničnej dopravy ako celku. 

Teda projekt minulého vedenia s použitými vlakmi ste už zavrhli? V minulosti sa mal kvôli tomu robiť aj prieskum trhu. 

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 72% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-02-19 23:08:26 - Feat.: 1 - Title: Vlaky na juhu získajú päť minút k dobru. Problémovú trať opraví Strabag za desiatky miliónov eur 02 - Modified: 2024-02-16 18:30:00 - Feat.: 1 - Title: Česi šetria vďaka súkromníkom na trati milióny eur, u nás tendre viaznu. Dôvodom má byť medzinárodná linka 03 - Modified: 2024-02-16 17:12:26 - Feat.: 1 - Title: Mašiny zo Škody či Vrútok dostali konkurenciu. Na juhu Slovenska začali jazdiť švajčiarske vlaky
01 - Modified: 2024-04-19 11:31:18 - Feat.: - Title: Fico sa obracia na Čínu. Chce tam získať zdroje na dva veľké dopravné projekty 02 - Modified: 2024-04-11 22:12:57 - Feat.: - Title: Do tratí pri Bratislave pôjdu milióny. Vlaky na východ ušetria minúty a bude ich viac 03 - Modified: 2024-04-04 10:28:33 - Feat.: - Title: Všetko pre stabilné ceny. Rusko v marci znížilo vývoz benzínu po železnici na polovicu 04 - Modified: 2024-04-03 13:15:01 - Feat.: - Title: ZSSK a odborári sa dohodli. Kolektívnu zmluvu predĺžia do roku 2028, priniesť má lepšie pracovné podmienky 05 - Modified: 2024-03-28 21:44:44 - Feat.: - Title: Grécky parlament zamietol návrh na vyslovenie nedôvery vláde po vlakovej nehode. Mala manipulovať vyšetrovanie
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. apríl 2024 05:40