Neustále meškania vlakov na tomto úseku začali železničiari riešiť aspoň na papieri a už pred dvoma rokmi začali spomalenia kalkulovať aj do grafikonu a prispôsobovať tomu odchody a príchody vlakov. FOTO: ÚHP
StoryEditor

Vlaky na juhu získajú päť minút k dobru. Problémovú trať opraví Strabag za desiatky miliónov eur

20.02.2024, 00:00
  • Rýchliky jazdia cez juh oproti severu polovičnou rýchlosťou a okrem toho musia pre rozbité koľaje stále pribrzďovať.
  • Koncepčné riešenie tohto problému zostáva síce v nedohľadne, železničiari však začali aspoň s najproblémovejšou časťou infraštruktúry.
  • Z plánu obnovy idú najnovšie opraviť zhruba 10-kilometrovú trať pri Novej Bani. Stáť bude viac než 37 miliónov eur. 
  • Jedným z najvýraznejších prínosov je skrátenie cestovného času na problémovom úseku o viac než tretinu.

Kým na koľaje cez priemyselný sever Slovenska prúdia stámiliónové investície, „agrárny“ juh dostáva z rozpočtu skromnejšiu porciu.

Vidieť to aj na rýchlostiach, akými sa tu pohybujú vlaky. Severom prefrčia až po Žilinu 160-kou, na juhu však jazdia o polovicu pomalšie a na mnohých miestach musia ešte pribrzdiť.

image

Megaprojekty na koľajach štartujú. Pozrite sa, kde vlaky naberú rýchlosť 160 kilometrov za hodinu

Železničiari vlani predostreli, že by z plánu obnovy chceli vynoviť jednu z najhorších koľají, po ktorej jazdia nielen lokálky, ale aj kľúčové rýchliky.

Ide o trať medzi Hronským Beňadikom a Novou Baňou, ktorá je v katastrofálnom stave, o čom svedčia aj výrazné meškania. O zákazku za predpokladaných 41 miliónov eur bol veľký záujem. Železničiari akceptovali ponuky od ôsmich uchádzačov. Najlepšiu dal Strabag, ktorý sľúbil, že problémové koľaje dá do poriadku za 37,8 milióna eur. 

Tesná súťaž

Tender bol naozaj tesný. Len o niekoľko stotisíc eur drahšie núkali dielo postaviť AVA-Stav, Tempra či Doprastav. Najdrahšiu ponuku dala Eurovia v združení s firmou GJW Praha, ktorí odhadli cenu takmer na 52 miliónov eur.

Víťazný Strabag robí aj na iných veľkých štátnych ...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-02-16 18:30:00 - Feat.: 1 - Title: Česi šetria vďaka súkromníkom na trati milióny eur, u nás tendre viaznu. Dôvodom má byť medzinárodná linka 02 - Modified: 2024-02-16 17:12:26 - Feat.: 1 - Title: Mašiny zo Škody či Vrútok dostali konkurenciu. Na juhu Slovenska začali jazdiť švajčiarske vlaky 03 - Modified: 2024-02-02 16:02:58 - Feat.: 1 - Title: “Urobte si na trati poriadok.” Slovensko má výrazne viac vykoľajení vlakov než Česko
01 - Modified: 2024-02-16 17:05:34 - Feat.: - Title: Na Slovensku je absurdná sivá zóna. Kazia sa tam ľuďom počítače, chladničky aj kotly 02 - Modified: 2023-12-26 23:16:28 - Feat.: - Title: Šéf slovenského Strabagu pre HN: Aj my by sme mali nižšiu cenu, ak by sme nemali vlastných zamestnancov 03 - Modified: 2023-08-15 15:23:43 - Feat.: - Title: Boj o minúty: obnovená trasa skráti Stredoslovákom cestu do Bratislavy 04 - Modified: 2023-05-11 14:10:50 - Feat.: - Title: Strabag chce znížiť podiel ruského oligarchu Deripasku vo firme 05 - Modified: 2023-04-27 16:37:25 - Feat.: - Title: Stav jedného z dvoch baníkov v bratislavskej nemocnici sa zlepšil, odpojili ho od pľúcnej ventilácie
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
27. máj 2024 09:04