Andrej Danko vyhlásil boj proti RegioJetu a vzkriesil štátne komerčné linky InterCity. FOTO: HN/Pavol Funtál
StoryEditor

Česi šetria vďaka súkromníkom na trati milióny eur, u nás tendre viaznu. Dôvodom má byť medzinárodná linka

16.02.2024, 19:30
  • Kým v susednom Česku vidieť okrem štátnych vlakov na tratiach čoraz viac súkromníkov, Slovensko v tomto smere nenapreduje.
  • Nedarí sa napĺňať plán, ktorý vytýčil bývalý minister dopravy Andrej Doležal. Podľa neho mali už tendre na rýchliky medzi Košicami a Bratislavou bežať. 
  • Štát to odôvodňuje tým, že sa chystajú iné, medzinárodné súťaže.
  • Na všetky trate by sa podľa pravidiel Bruselu mali vyberať dopravcovia  a konečný termín je rok 2030. 

Podobne ako sa to udialo v minulosti napríklad s elektrinou či poštovými službami, aj koľaje čaká v najbližších rokoch otváranie trhu. Znamená to, že štát už od decembra nemôže podpísať priamu zmluvu s národným dopravcom a jednotlivé trate bude musieť súťažiť, čo by malo priniesť úspory, ale aj vyšší štandard vo vlakoch.

Ministerstvo dopravy ešte pod záštitou Andreja Doležala preto muselo vypracovať plán, ako budú jednotlivé linky súťažené.

Podľa tohto rozvrhu sa ešte v novembri mali začať tendrovať hneď tri veľmi zaujímavé spojenia. Nočný spoj Zemplín a expres Tatran medzi Bratislavou a Košicami, ako aj rýchlik Vtáčnik, ktorý spája s metropolu s hornou Nitrou. 

image

Šéf Leo Expressu pre HN: Ceny na južnej trati zostávajú. Chceme však zaviesť novinku, ročný lístok

O súťažiach však do dnešného dňa nepočuť. Podľa rezortu dopravy sa aktuálne pracuje na úprave harmonogramu najmä pre medzištátne linky, ktoré dolaďujú so susednými štátmi. 

„Keďže sa na ich území končia zmluvy skôr, ako je to u nás, kde je to rok 2030, musíme sa tomu prispôsobiť a zohľadniť termíny súťaží aj pre ostatné linky,“ povedala hovorkyňa ministerstva Petra Poláčiková. 

Polovica z koláča štátneho dopravcu

Hovorkyňa RegioJetu Alexandra Janoušek Kostřicová približuje, že by za tým mohla byť plánovaná súťaž na linku medzi Prahou a Žilinou, ktorú na českej strane pripravujú už v tomto roku. 

Na slovenskej strane sa plánuje súťažiť  o spojenie od hranice po Žilinu, prípadne až do Košíc. „Táto iniciatíva by mala prebiehať v spolupráci s Českou republikou,“ povedala ...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-02-16 17:12:26 - Feat.: 1 - Title: Mašiny zo Škody či Vrútok dostali konkurenciu. Na juhu Slovenska začali jazdiť švajčiarske vlaky 02 - Modified: 2024-02-02 16:02:58 - Feat.: 1 - Title: “Urobte si na trati poriadok.” Slovensko má výrazne viac vykoľajení vlakov než Česko 03 - Modified: 2024-01-29 10:37:07 - Feat.: 1 - Title: Vallove záchytné parkoviská: Zatiaľ fiasko. Račianske vodiči využívajú najmenej, je sfušované, tvrdí expert
01 - Modified: 2024-10-11 21:09:21 - Feat.: - Title: Do Česka sa po 400 rokoch vrátil údajný meč husitského vojvodcu Jána Žižku 02 - Modified: 2024-10-10 20:55:35 - Feat.: - Title: Česko od novej eurokomisie očakáva rýchle kroky k zlepšeniu návratovej politiky, tvrdí Rakušan 03 - Modified: 2024-10-10 20:26:32 - Feat.: - Title: Česko chce byť do roku 2040 medzi top desiatimi štátmi Európskej únie s najvyšším HDP na obyvateľa 04 - Modified: 2024-10-10 19:54:45 - Feat.: - Title: Česko by malo od roku 2026 zálohovať PET fľaše a plechovky, inšpirovalo sa aj u nás 05 - Modified: 2024-10-10 13:30:00 - Feat.: - Title: Prečo sa slovenská ekonomika musí spoľahnúť na zahraničie
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
13. október 2024 06:47