Staršie vozidlá z liniek sa nasadia na linky Margecany – Dobšinská ľadová jaskyňa a Bratislava – Kúty. FOTO: ÚHP
StoryEditor

Nové vlaky majú nahradiť len trojročné súpravy pri Žiline. Podľa analytikov ich viac potrebuje východ

04.03.2024, 00:00
  • Staré vlaky robia železničiarom problémy. Najviac ich jazdí na východe krajiny. Niektoré sú z 80. rokov.
  • Napriek tomu chcú nové vlaky od Škodovky za 60 miliónov eur nasadiť na severe krajiny, kde ich výmena nie je akútna. 
  • Analytici z ministerstva financií tento krok kritizujú. Využitiu nových vlakov chýba podľa nich koncepcia. 
  • Čo na výhrady hovorí štátny dopravca ZSSK?

Pred piatimi rokmi sa akoby roztrhlo vrece so správami o vlakoch v plameňoch. Aj vďaka sociálnym sieťam sa šírili fotky a videá s horiacimi či dymiacimi vozidlami, prípadne so starými vozňami, do ktorých prefukuje sneh rýchlym tempom.

Tie boli vďačnou témou aj pre satirické platformy ako Zomri. Okrem koncepčného problému s údržbou železničiari vinili zo zlého PR aj zastaraný vozový park.

image

Vlaky na batérie? Skúmame to, hovorí pre HN nový šéf železničnej spoločnosti. Naznačil aj ďalšie zámery

Ten sa za posledné roky obnovuje, za čo môže štát vďačiť najmä eurofondom. Z Bruselu sa minuli na nové vlaky už stovky miliónov a tento trend by mal pokračovať aj z ďalších balíčkov. Železničiari už druhýkrát načínajú aj prostriedky z plánu obnovy, ktorý vznikol ako reakcia na pandémiu.

Chystajú sa na nákup šiestich nových Panterov od Škody za viac než 60 miliónov eur. Tie by mali byť nasadené pri Žiline a Trenčíne. Práve umiestnenie nových elektrických jednotiek sa však nepáči analytikom z ministerstva financií. Tí tvrdia, že ich prínos by bol väčší na východe krajiny, kde jazdia vlaky z 80. rokov.

Domino efekt

Nové vlaky by sa mali nasadiť podľa štúdie Železničnej spoločnosti Slovensko na linku medzi Žilinou a Trenčínom a Žilinou a Liptovským Hrádkom. Práve takéto využitie je podľa Útvaru hodnoty za peniaze málo prínosné. Vlaky s 343 miestami na sedenie tu majú totiž nahradiť iba t...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-03-01 10:38:23 - Feat.: 1 - Title: Vlaky na batérie? Skúmame to, hovorí pre HN nový šéf železničnej spoločnosti. Naznačil aj ďalšie zámery 02 - Modified: 2024-02-22 23:00:00 - Feat.: 1 - Title: „Rázsochy na železniciach“ majú svoju náhradu. Z plánu obnovy budú profitovať trate na juhu (prehľad) 03 - Modified: 2024-02-19 23:08:26 - Feat.: 1 - Title: Vlaky na juhu získajú päť minút k dobru. Problémovú trať opraví Strabag za desiatky miliónov eur
01 - Modified: 2024-11-07 09:03:19 - Feat.: - Title: Súťaž šitá pre ZSSK vyvolá problém. Sklz v liberalizácii musíme riešiť v Bruseli spolu s Rakúšanmi či Dánskom 02 - Modified: 2024-11-06 09:04:50 - Feat.: - Title: Mobilná aplikácia slovenských železníc sa mení, cestujúci získajú okamžitý prehľad o svojom spoji 03 - Modified: 2024-10-31 11:03:05 - Feat.: - Title: Železnice pridávajú spoje na nadchádzajúce sviatky. Pribudne 25 vlakov 04 - Modified: 2024-10-29 14:12:10 - Feat.: - Title: Ako budú jazdiť nové expresy, ktoré nahradia IC? Priamy spoj do Bratislavy dostane ďalšie krajské mesto 05 - Modified: 2024-10-22 14:27:45 - Feat.: - Title: Šéf ZSSK: Naše IC vlaky majú iba 50-percentnú obsadenosť, ľudia preferujú expresy
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. november 2024 13:23