Pätnásteho marca nastala pre dopravcov na Slovensku veľká zmena. Okrem SkyTollu, ktorý bol doteraz jediným poskytovateľom mýtnych jednotiek, si budete môcť tieto „krabičky“ zadovážiť aj od ďalších štyroch prevádzkovateľov. Čo to presne znamená pre dopravcov?
Z pohľadu dopravcu, ktorý jazdí v medzinárodnej doprave, je to veľmi jednoduché. Väčšina z nás má tieto jednotky už teraz. Tie sa len aktualizujú a môžeme ich používať ďalej, už aj s opciou pre Slovensko. Zároveň platí, že máme nejaké dohody, ktoré sme urobili s predchádzajúcimi ministrami dopravy – Andrejom Doležalom a Pavlom Lančaričom. Úspora z EETS by sa na základe toho mala pretaviť do nižšej dane z motorových vozidiel pre dopravcov. Je to vec, ktorú chceme mať už pri prechode vyriešenú.
O aké položky ide?
Úspora pre štát by mala byť niekde na úrovni 60 miliónov eur ročne. Úľava na dani pre dopravcov, ktorú sme navrhli, je na úrovni 40 miliónov eur. Niečo by tak zostalo aj štátu a zároveň aj dopravcovia by mali motiváciu prejsť do tohto mýtneho systému.
V akom štádiu sú rokovania?
Ministerstvo financií od nás podklady má. Rokovali sme aj s pánom ministrom aj s oboma štátnymi tajomníkmi asi pred mesiacom. Čakáme na ďalší termín. Vedia, že budeme dopravcom odporúčať, aby neprešli do EETS skôr, ako bude táto dohoda potvrdená.
Zároveň sa treba pozrieť na to, či štát reálne ušetrí. Stále nemáme vyhodnotenú tretiu súťaž na mýto a nevieme, ako dlho bude potrebné prevádzkovať starý systém v podmienkach, ako je teraz nastavený.
Štát dostal na domácu úlohu v ďalších rokoch šetriť. Vidíte teda dohodu na takejto úľave ako schodné riešenie alebo sa skôr rysuje nejaký kompromis?
V diskusii so štátom riešime päť bodov. Chceme motivovať dopravcov, aby zostali na Slovensku a podnikali tu. Nie je to len o EETS. Máme za rohom vojnu a zmluvu s Ukrajinou, ktorá dovoľuje ukrajinským dopravcom vykonávať bilaterálne prepravy z a do EÚ bez povoleniek.Na jednej strane máme na Slovensku určité množstvo našich kamiónov, ktoré chceme využiť a chceme zdaňovať zamestnancov a vozidlá v rámci Slovenska, na druhej strane k nám prichádza veľká nekontrolovaná konkurencia, ktorá je výrazne lacnejšia. Z tohto pohľadu sa nám kumulujú problémy. Nehovoríme len o dani z motorových vozidiel, ale chceme zlepšiť podmienky vodičom aj tým, že im zvýšime čistú mzdu.
Ak by vám štát pri EETS v požiadavkách neustúpil, čo sa stane?
Zostáva vám 82% na dočítanie.