StoryEditor

Fico sa obracia na Čínu. Chce tam získať zdroje na dva veľké dopravné projekty

19.04.2024, 12:13
Autor:
chocho

Premiér plánuje počas júnovej návštevy Číny nájsť partnerov na opravu stoviek mostov a výstavbu novej koľaje na najvyťaženejšej železničnej trati na Slovensku.

Robert Fico má v úmysle na veľké infraštruktúrne projekty hľadať zdroje aj mimo štátneho rozpočtu či eurofondov. Premiér už dlhšie avizuje, že chce "rozostavať ekonomiku", a to predovšetkým prostredníctvom PPP projektov, známych aj ako verejno-súkromné partnerstvo.

“Musíme vtiahnuť do výstavby infraštruktúry a obrovských strategických podnikov aj súkromný kapitál, súkromné vklady ľudí, ako aj vklady ľudí v dôchodcovských správcovských spoločnostiach, ale najmä PPP projekty,” vyhlásil v piatok na kontrolnom dni v rezorte dopravy.

image

Bez diaľničnej známky. Obchvaty budú zadarmo, oznámil Fico, okrem Bratislavy sa to týka ďalších piatich miest

Na tlačovej konferencii po kontrole menoval dva konkrétne veľké projekty, ktoré chce na spoluprácu ponúknuť počas návštevy Číny. 

Nová trať a staré mosty

“Pripravujeme sa na veľkú návštevu Číny od 23. do 27. júna a my chceme dať čínskym partnerom na stôl niekoľko myšlienok alebo ideí, kde by PPP projekty mohli byť. Prvý projekt je Bratislava - Komárno PPP projekt na druhú koľaj,” vyhlásil Fico.

Práve jednokolajová trať medzi Bratislavou a Komárnom je najvyťaženejšou časťou slovenských železníc. A to do takej miery, že tam nie je možné nasadiť ďalšie vlaky. Fico plánuje v Číne hľadať zdroje na stavbu druhej koľaje.

Druhým projektom je oprava 500 mostov na komunikáciách, ktoré sú v správe štátu. Ide o cesty 1. triedy, rýchlostné cesty a diaľnice. 

image

Kľúč k novým diaľniciam a mostom na Slovensku? V hre je niekoľko PPP projektov (+ prehľad)

“Nateraz by sme chceli ponúknuť zahraničnému partnerovi balík 500 mostov, ktoré by niekto zrekonštruoval, štát by to potom splácal v klasickom procese PPP projektu niekoľko rokov. A ten, kto by tieto mosty zmodernizoval, by sa celé obdobie o tieto mosty staral,” povedal s tým, že by išlo o podobný projekt, ako je na rýchlostnej ceste R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou.

Fico považuje za veľmi dôležité, aby štát hľadal partnerov aj mimo Európskej únie pokiaľ ide o zdroje, ktoré by sa dali na tento účel použiť.

Štát si požičia lacnejšie

Dnes máme dve diaľnice, ktoré boli postavené prostredníctvom PPP projektov. Ide o R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou a nultý obchvat D4 R7 pri Bratislave. Štát zatiaľ zaplatil do konca minulého roka za dva spomínané PPP projekty dohromady 1,5 miliardy eur: 1,4 miliardy za R1 a 138 miliónov eur za štvorprúdovky pri Bratislave.  

Splácať tieto cesty bude aj ďalšia generácia. Za obchvat Bratislavy sa štát s koncesionárom vyrovná v roku 2050, najstarší PPP projekt bude splácať ešte 17 rokov. Zaviazaní sme teda splatiť ešte viac než štyri miliardy eur.

image

Na budúci rok má dostať sever dve diaľnice. Na jednej je nízke tempo aj nálada, varuje pre HN minister Ráž

Základnou filozofiou PPP projektov je postaviť načas a udržiavať desaťročia s tým, že riziko je na strane súkromníka. V praxi to znamená, že dielo dodá súkromník, ktorý si naň sám zháňa financie. Štát mu to potom postupne spláca, ale navyše napríklad aj s úrokmi z bankového financovania. 

Kritici hovoria, že PPP nie sú ideálnou formou financovania preto, že štát vie takto prihrať veľký miliardový biznis spriazneným firmám. Tie si peniaze musia požičiavať od bánk menej výhodne než štát, ktorý si vie požičiavať lacnejšie.

Podľa šéfa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondreja Mateja sa však tieto rozdiely znižujú. „V dnešných časoch dlhová služba štátu rastie. Dnes si požičiava peniaze na chod za rovnaké úroky ako privátny sektor. Cena PPP sa skladá navyše z troch častí, jedna sú stavebné náklady, druhá je údržba a tretia, podstatná, že po 30 rokoch koncesionár odovzdá štátu stavbu v stave, za ktorú ju postavil,“ dodal.

 

01 - Modified: 2024-04-18 16:23:54 - Feat.: 1 - Title: Dôležitá diaľnica na severe Slovenska sa pohla vpred. Ráž ide vyhlásiť tendre, stavať chce do roka 02 - Modified: 2024-04-15 12:32:25 - Feat.: 1 - Title: Problémový úsek D1 pri Ružomberku sa rozbehol. Na tuneli Čebrať robí denne 500 ľudí, minister Ráž je spokojný 03 - Modified: 2024-04-05 12:39:34 - Feat.: 1 - Title: Ráž navštívil stavbu kontroverznej križovatky. Poliaci dobiehajú sklz, ďalšie veľké obmedzenia prídu už v lete 04 - Modified: 2024-04-17 14:21:24 - Feat.: 1 - Title: Veľká prasklina ohrozuje termíny na Višňovom. Ráž pripúšťa scenár, že sa spustí dočasne len jedna rúra 05 - Modified: 2024-04-10 06:00:15 - Feat.: 1 - Title: Do kauzy „hornina z Višňového“ vstupuje známy podnikateľ. S diaľničiarmi k dohode naďalej nedošlo
01 - Modified: 2024-12-14 19:09:31 - Feat.: - Title: Týždňovka HN: Sýrsky režim padol, Rusi na Ukrajine pritvrdili a rovnako aj naša vláda a lekárski odborári 02 - Modified: 2024-12-14 17:12:03 - Feat.: - Title: Na viacerých úsekoch ciest je poľadovica, varujú cestári 03 - Modified: 2024-12-14 12:15:35 - Feat.: - Title: Trumpov poradca varoval Čínu pred manipuláciami s kurzom svojej meny 04 - Modified: 2024-12-14 23:13:12 - Feat.: - Title: Opozícia reaguje na zníženie ratingu: Fico vrátil Slovensko o 20 rokov späť 05 - Modified: 2024-12-13 21:58:53 - Feat.: - Title: Aj v ECB vedia, že sme zrelí na uterák
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
15. december 2024 06:33