Zdá sa, že z ciel Bruselu môže najnovšie ťažiť aj Slovensko. Foto: Reuters
StoryEditor

Zistenie HN: Slovensko je v hre o šiestu automobilku

22.07.2024, 18:45
  • Automobilka Volvo ešte nepostavila svoj závod a už o nás prejavil záujem ďalší výrobca vozidiel. 
  • Tentokrát ide o druhú najväčšiu automobilku v Číne. 
  • Viacero zdrojov pre HN potvrdilo, že v rámci výberu lokality pre novú výrobnú prevádzku na nás hľadí výrobca SAIC.
  • Toho k plánom expandovať aj na európske trhy v oblasti výroby postrčili clá Bruselu.  

Čína má v automotive svete obrovské ambície. Z lacnej pracovnej dielne sa stal v minulosti hlavne spoľahlivý dodávateľ komponentov. Ak aj krajina uviedla na trh svoje vlastné vozidlá, väčšina sa im na západe smiala.

Dnes už takto nereaguje nikto. Prepracovanie interiéru aj exteriéru vozidla je často lepšie ako u európskej konkurencie. Noví hráči na trhu rozhodne zaujmú aj omnoho nižšími cenami, ktorým naši výrobcovia nemajú šancu konkurovať.

Výhodou Európy bol ešte donedávna spaľovací motor, v ktorom sú stovky pohyblivých častí. Viac ako sto rokov výskumu a vývoja sa iným ťažko dobiehalo aj produkčne napodobňovalo. Zmenu v hre však priniesli elektrické pohony, na ktoré sa chce Európa už čoskoro nekompromisne preorientovať.

To všetko sú faktory, ktoré sa môžu skončiť aj katastrofickým scenárom. To si zrejme pripúšťa aj samotný Brusel, ktorý sa len začiatkom tohto mesiaca rozhodol uvaliť na čínske elektromobily dodatočné clá. Laik by si zrejme povedal, že pôjde o vzpruhu nášho segmentu, samotní automobiloví výrobcovia však s týmto krokom nesúhlasia.

Otázkou za milión však je, či samotné clá nie sú len politickým úskokom, ktorý v skutočnosti mal byť len cestou k skutočnej pointe. Tou by bolo ešte intenzívnejšie spájanie síl našich a čínskych výrobcov, vyťaženie z ich technologického náskoku a hlavne presmerovanie ich kapitálu na naše územie. To všetko sa už deje a ako sa zdá, z ciel Bruselu môže najnovšie ťažiť aj Slovensko.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 76% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-07-22 11:15:05 - Feat.: 1 - Title: Účet leží na stole. Kto zaplatí miliardovú škodu, ktorú spôsobil masívny výpadok IT systémov? 02 - Modified: 2024-07-22 09:03:54 - Feat.: 1 - Title: Výroba elektriny z obnoviteľných zdrojov by tento rok mala v EÚ prevýšiť výrobu z fosílnych palív 03 - Modified: 2024-07-22 09:00:00 - Feat.: 1 - Title: Slovensko je na chvoste Európy, vyplýva zo správy SEVA. Elektromobilita u nás viazne 04 - Modified: 2024-07-22 07:53:14 - Feat.: 0 - Title: Aké vyhliadky na pracovnom trhu majú čerství absolventi vysokých škôl? 05 - Modified: 2024-07-19 16:15:05 - Feat.: 1 - Title: Ďalšie znižovanie sadzieb podporili dvaja predstavitelia ECB, guvernér severskej krajiny má však obavy 06 - Modified: 2024-07-19 13:03:21 - Feat.: 1 - Title: Nová daň za každú platbu či prevod? Ideme proti celosvetovému trendu, hovorí pre HN Ivan Mikloš​ 07 - Modified: 2024-07-19 12:37:25 - Feat.: 1 - Title: Drahšie tankovanie aj kúrenie. Zelený príplatok má Slovákom vytiahnuť z peňaženiek stovky eur
01 - Modified: 2024-11-19 18:02:40 - Feat.: - Title: Vzťahy medzi Slovákmi a Čechmi nenarušia žiadne vládne nedorozumenia, zhodli sa Pellegrini s Klausom 02 - Modified: 2024-11-19 09:21:40 - Feat.: - Title: EÚ chce prinútiť čínske firmy, aby zdieľali technológie s európskymi partnermi, píše Financial Times 03 - Modified: 2024-11-19 07:16:09 - Feat.: - Title: Do žiakov pred školou v Číne vrazilo auto, hlásia zranených 04 - Modified: 2024-11-19 05:44:42 - Feat.: - Title: Najväčší súdny proces. V Hongkongu odsúdili 45 prodemokratických aktivistov. 05 - Modified: 2024-11-19 12:52:06 - Feat.: - Title: Podnikanie je hlavný rozdielový faktor ekonomických systémov pred a po roku 1989
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. november 2024 19:48