StoryEditor

Logika velí presunúť prestížne Audi z Bruselu do Bratislavy, no Slovensko stráca. Kam mieri top model?

05.11.2024, 00:00
  • Nemecký koncern sa borí s nemalými problémami.
  • Priestor na znižovanie nákladov hľadá všade, kde sa dá.
  • Zatvorí kľúčový výrobný závod, Nemcom chce znižovať platy a luxusné elektrické SUV smeruje za veľkú mláku.

Pred zhruba piatimi rokmi mal nemecký Volkswagen na stole veľký expanzný plán. Cieľom vtedajšieho šéfa Herberta Diessa bolo vybudovať za takmer jeden a pol miliardy úplne novú fabriku v tureckom Izmire, kde sa mali vyrábať nové generácie modelov Škoda Superb a Volkswagen Passat.

Cieľ bol jednoduchý. Umiestniť strategickú investíciu na trh s takmer 90 miliónmi obyvateľov, podporiť tam predaje a získať výhodnú polohu na export. V tom istom čase však aj mnohí vrcholní predstavitelia oprávnene kládli legitímnu otázku: Je tento krok rozumný?

Koncern mal už vtedy viacero fabrík s končiacimi projektmi a tie sa vrátane Bratislavy hlásili všetkými desiatimi o výrobu týchto modelov. Išlo o obdobie, keď zažíval automotive, na čele s európskymi a americkými výrobcami, zlaté časy. Svetové predaje neboli nikdy vyššie a jediným cieľom bol čo najrýchlejší rast.

Ako už dnes vieme, projekt skončil nakoniec v Devínskej Novej Vsi, čo je pre top výrobcu v zásade spasením. Čas ukázal, že rast bol príliš rýchly, a v prípade realizácie tureckej investície by mal koncern dnes na nohe uviazanú ďalšiu obrovskú investičnú kotvu. 

image

Volkswagen zverejnil časť úsporných opatrení, odbory hovoria o toxickom zozname

„Slabý dopyt na trhu v Európe a výrazne nižšie zisky z Číny odhaľujú desaťročia štrukturálnych problémov vo Volkswagene,“ tvrdí šéf koncernu Volkswagen Oliver Blume, z ktorého spoločnosti neustále prenikajú správy o zatváraní fabrík a hromadnom prepúšťaní.

Otázne však je, či aj z tejto situácie nemôže vyjsť najväčší slovenský zamestnávateľ víťazne. V rámci reorganizácie výrobného portfólia by totiž mohol teoreticky získať nateraz jediný model, ktorý už o pár mesiacov príde definitívne o svoj domov. 

Išlo by o mimoriadne logický krok

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 65% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-10-31 20:10:59 - Feat.: 1 - Title: Sakovej rezort okresal štátnu pomoc pre holandského investora. Na východe chce preinvestovať milióny eur 02 - Modified: 2024-11-04 13:28:55 - Feat.: 1 - Title: Nemecké firmy sa obávajú výsledku prezidentských volieb v Spojených štátoch, čakajú s investíciami 03 - Modified: 2024-10-31 11:06:01 - Feat.: 1 - Title: Inflácia v eurozóne v októbri zrýchlila, uviedol v odhade Eurostat 04 - Modified: 2024-10-30 18:29:22 - Feat.: 1 - Title: Najväčší prepad za vyše štyri roky. Očakávaná výroba áut na Slovensku zažíva extrémny útlm 05 - Modified: 2024-10-29 14:30:00 - Feat.: 0 - Title: Ako sa výsledok amerických prezidentských volieb môže prejaviť na cenách zlata? Odpovedá odborník 06 - Modified: 2024-10-28 18:32:10 - Feat.: 1 - Title: Zistenie HN: Legendárny podnik začína na Záhorí s náborom ľudí. Tí majú elektrifikovať bratislavský luxus
01 - Modified: 2024-11-29 05:51:51 - Feat.: - Title: Bratislava uzatvára dopravnú tepnu vo Vrakuni. Aké obmedzenia platia? 02 - Modified: 2024-11-28 23:00:00 - Feat.: - Title: „Detroit Európy“ má problém, píšu americké médiá o Slovensku. Trump zvýši tlak na náš Volkswagen aj Jaguar 03 - Modified: 2024-11-28 19:05:03 - Feat.: - Title: Nemeckí pestovatelia chmeľu čelia kríze, poľnohospodárom hrozí koniec 04 - Modified: 2024-11-28 13:32:34 - Feat.: - Title: Európske automobilky potrebujú budíček 05 - Modified: 2024-11-27 23:00:00 - Feat.: - Title: Európske zjazdy KSČ
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
29. november 2024 12:25