Zmeny a protesty zamestnancov automobiliek v Nemecku vplývajú aj na Slovensko. FOTO: REUTERS
StoryEditor

Slovensko sa ocitlo v bubline. Výrobcovia áut čakajú rekordy, ich matky zas čelia veľkej kríze (analýza HN)

06.12.2024, 00:00
  • Európsky automotive je v kríze, po Volkswagene je badateľná kríza aj v Stellantise a u ďalších kľúčových výrobcov. 
  • Paradoxne, aj napriek nepriaznivým vplyvom očakávajú naše automobilky mimoriadne dobré výsledky. 
  • Zdanlivá izolácia od problémov v Európe môže prasknúť ako mydlová bublina.
  • HN prinášajú veľkú analýzu sektora automotive na Slovensku aj s vyhliadkami do budúcnosti.

Symbolom aktuálnej krízy v európskom automotive segmente sa bezpochyby stal Volkswagen. Ten v reakcii na zlú situáciu na trhu a na čoraz väčšiu hrozbu z Číny chce šetriť všade, kde sa dá, vrátane plánovaného znižovania platov, prepúšťania či dokonca aj zatvárania závodov.

Ticho po oznámení takýchto radikálnych krokov nezostali, pochopiteľne, ani zamestnanci. Ti už štrajkujú a nevylučujú ani eskaláciu do nevídaných rozmerov. „Keď to bude potrebné, bude to jeden z najtvrdších konfliktov, aké Volkswagen kedy videl,“ uviedol oblastný manažér nemeckej odborovej organizácie IG Metall pre Dolné Sasko Thorsten Gröger.

Volkswagen sa však v problémoch neocitol sám. K tvrdým vyjadreniam o šetrení a optimalizácii nákladov sa pridali aj zvyšní hráči veľkej trojky BMW a Mercedes.

A aj keď sa zdalo, že výrobca Stellantis, za ktorého zrodom stála obrovská fúzia skupín PSA a Fiat Chrysler Automobiles za 52 miliárd dokáže ustáť súčasnú situáciu lepšie ako konkurencia z Nemecka, pravda vyšla najavo len pred pár dňami, keď bol náhle zo svojej stoličky zosadený dlhé roky neohrozený líder Carlos Tavares.

Ten mal až nezdravo tlačiť na znižovanie nákladov vo všetkých oblastiach a rovnako aj na plnenie emisných limitov, čo by mohlo hospodáreniu výrobcu značne ublížiť.

Európsky automobilový svet je v zlej situácii a Slovensko by malo byť v pozore. Obidve menované matky majú lokalizované svoje významné prevádzky aj na Slovensku. Dopĺňa ich aj...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-12-05 16:30:00 - Feat.: 1 - Title: PPA kontrakty vysoké ceny elektriny nevyriešia. Môžu však prispieť k ich poklesu 02 - Modified: 2024-12-04 23:07:40 - Feat.: 1 - Title: Bidenov poradca tvrdí, že Spojeným štátom by vo vojne s Čínou došla munícia 03 - Modified: 2024-12-03 11:34:32 - Feat.: 1 - Title: Zákon roka má zelenú, za boli aj huliakovci. Na čo všetko sa Slováci musia pripraviť? (otázky a odpovede) 04 - Modified: 2024-12-03 09:41:20 - Feat.: 1 - Title: Zamestnanosť v treťom štvrťroku rástla v službách, pokles zaznamenal priemysel 05 - Modified: 2024-12-03 08:18:36 - Feat.: 1 - Title: Priemerná mzda sa v treťom štvrťroku medziročne zvýšila 06 - Modified: 2024-12-03 05:49:49 - Feat.: 1 - Title: Biden pricestoval do Angoly na svoju prvú návštevu subsaharskej Afriky 07 - Modified: 2024-12-02 23:00:00 - Feat.: 1 - Title: Rusko a Irán slabnú. V Sýrii znova vypukla vojna, Asadovi spojenci však majú teraz iné starosti
01 - Modified: 2024-12-11 23:00:00 - Feat.: - Title: Uvidíme veľkú emisnú spiatočku? Po otrasoch na ňu tlačia vrcholní politici aj automobilky 02 - Modified: 2024-12-10 23:00:00 - Feat.: - Title: Autá držia náš priemysel nad hladinou. Nová ikona nášho Volkswagenu je pred dverami, za ňou sa valí väčší brat 03 - Modified: 2024-12-10 11:04:30 - Feat.: - Title: Výroba áut na Slovensku čelí prekážke veľkosti Veľkej Taxisovej priekopy 04 - Modified: 2024-12-10 09:08:10 - Feat.: - Title: Stellantis a čínsky CATL postavia v Španielsku továreň na batérie za štyri miliardy eur 05 - Modified: 2024-12-09 13:18:20 - Feat.: - Title: Volkswagen sa bolestne vyrovnáva s vysokými nákladmi a prechodom na elektromobily
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
12. december 2024 00:03