Elektrický poschodový vlak. FOTO: TASR/Pavol Ďurčo
StoryEditor

Nové batériové vlaky môžu zefektívniť prevádzku i zvýšiť komfort cestujúcich, tvrdí Útvar hodnoty za peniaze

14.03.2025, 13:31
14.03.2025, 15:20
Autor:
TASRTASR

Výška investičných nákladov sa podľa Útvaru hodnoty za peniaze zdá primeraná, prehodnotiť by však ZSSK malo nastavenie kritérií vo verejnom obstarávaní.

Nové batériové elektrické vlaky, ktoré plánuje nakúpiť Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), môžu pomôcť životnému prostrediu, zefektívniť prevádzku aj komfort cestujúcich.

Zhodnotil to Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) ministerstva financií v súvislosti s plánom ZSSK nakúpiť 16 batériových elektrických jednotiek za 167,3 milióna eur. Súčasťou zákazky je aj opcia na ďalších 20 kusov.

Hybridné vlaky vedia na elektrifikovaných tratiach jazdiť na elektrinu z trakčného vedenia a na ostatných úsekoch využívať elektrinu z batérie. Nasadiť ich ZSSK plánuje v regionálnej doprave na západnom a severnom Slovensku.

image

Štátny dopravca chce kúpiť vlaky na batérie za viac ako 100 miliónov. Využitie nájdu pri Nitre či na Záhorí

Jazdiť by mali na linkách, kde v súčasnosti jazdia dieselové vlaky a čiastočne prechádzajú po elektrifikovaných tratiach. Plánovaná je podľa ÚHP aj trasa Žilina - Rajec, tú však analytici odporučili prehodnotiť, keďže táto trať je celá neelektrifikovaná.

"Zníženie environmentálnej záťaže železničnej dopravy je relevantný strategický cieľ a nákup batériových elektrických jednotiek ho pomôže splniť. Nové jednotky znížia environmentálnu záťaž v prípade, ak nahradia ťažké motorové jednotky radu 861 alebo ľahké jednotky radu 813 na dlhších elektrifikovaných úsekoch. Zámer ZSSK toto z 80-tich percent spĺňa s výnimkou neelektrifikovanej trate Žilina - Rajec, ktorá si zároveň vyžaduje zvýšiť počet vozidiel. Nové vozidlá je preto efektívnejšie nasadiť na linku Nitra - Bratislava s vyššími prínosmi," uviedol ÚHP v zverejnenom hodnotení.

image

Dvojstovka na Záhorí sa komplikuje. Trať doplatila na šibeničný termín, peniaze lejú železničiari inde

Obstaranie 16 kusov batériových vlakov zhodnotil ÚHP ako optimálne, prehodnotiť analytici odporúčajú opodstatnenosť opcie na ďalších 20 kusov. "Uplatnenie opcie na linky zvažované ZSSK alebo prípadne na iné neelektrifikované trate, kde by sa dali využiť s dojazdom do 80 kilometrov na batériu, by mohlo zvýšiť prevádzkové náklady bez výrazného prínosu. Dôvodom je nutnosť predĺžiť linky na úseky so zrušenou regionálnou dopravou a navýšiť počet vozidiel oproti súčasnosti," zhodnotili analytici.

Výška investičných nákladov sa podľa ÚHP zdá primeraná, prehodnotiť by však ZSSK malo nastavenie kritérií vo verejnom obstarávaní. Uprednostniť by podľa analytikov mali vozidlá s nižšími prevádzkovými nákladmi a súčasne zachovať rovnaký komfort pre cestujúcich.

Podľa ZSSK cieľom projektu, ktorý bude financovaný z európskych fondov, je podporiť kvalitu cestovania v regiónoch Slovenska a poskytnúť udržateľné riešenia pre budúce generácie. "Verejné obstarávanie bude reflektovať odporúčania Útvaru hodnoty za peniaze Ministerstva financií Slovenskej republiky, aby zabezpečilo najvýhodnejšie riešenie z hľadiska efektivity, prevádzkových nákladov a životnosti batérií," uviedla ZSSK.

Dopravca podľa svojich slov vníma odporúčania ÚHP a dbá na hospodárnosť investície do batériových vlakov. "Dislokáciu plánovaných vozidiel prehodnocuje a detailne analyzuje ako z prevádzkového, tak aj obchodného hľadiska tak, aby boli vozidlá využité účinne s ohľadom na cieľ zvyšovania atraktivity železničnej osobnej dopravy na Slovensku. Kritériá verejného obstarávania ostávajú nezmenené, keďže väčšia kapacita vlakov podporuje rast počtu cestujúcich a náklady na údržbu sú primerané," priblížila ZSSK.

01 - Modified: 2025-03-14 13:29:24 - Feat.: - Title: Naše železnice rozpútali batériovú revolúciu. Experti však majú výhrady, chcú škrtnúť trať na severe 02 - Modified: 2025-03-14 12:43:11 - Feat.: - Title: ZSSK od soboty zavádza servisný poplatok pri kúpe lístka v pokladnici a vo vlaku 03 - Modified: 2025-03-14 13:19:05 - Feat.: - Title: Šéf ZSSK pre HN: Zvažujeme, čo robiť s nočnými vlakmi. Obsadenosť je slabá, všetko musí mať ekonomický zmysel 04 - Modified: 2025-03-12 10:30:39 - Feat.: - Title: Elektrické vlaky na jednej z tratí na východnom Slovensku chcú nasadiť od budúceho roka 05 - Modified: 2025-03-10 23:20:06 - Feat.: - Title: Štátny dopravca chce kúpiť vlaky na batérie za viac ako 100 miliónov. Využitie nájdu pri Nitre či na Záhorí
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
14. marec 2025 15:20