Ilustračná snímka slovenských železníc. FOTO: TASR/František Iván
StoryEditor

Analytici: Železnice Slovenskej republiky môžu úsporami získať 33 miliónov eur ročne bez obmedzenia služieb

13.08.2025, 14:57
Autor:
TASRTASR

Analýza Útvaru hodnoty za peniaze navrhuje Železniciam Slovenskej republiky zmeny v organizačnej štruktúre, zjednotenie štandardov a lepšie rozmiestnenie zamestnancov.

Železnice Slovenskej republiky to objektívne nemajú ľahké. Medzi ich najväčšie výzvy patria chýbajúci zamestnanci na niektorých kľúčových pozíciách, tlak na valorizáciu platov aj obmedzené možnosti štátneho financovania.

Už dnes dosahuje dotácia pre ŽSR takmer pol miliardy eur. Vyplýva to zo zverejnenej analýzy Útvaru hodnoty za peniaze. Celkový potenciál úspor v ŽSR je podľa útvaru vo výške 33 miliónov eur.

image

Opozícia kritizuje agrorezort za nákup analýzy za 170-tisíc eur, považuje ho za zbytočný kšeft

„Pri hľadaní riešenia nás ŽSR požiadali o analytický pohľad. Základným predpokladom bolo zosúladiť počty zamestnancov s potrebným rozsahom práce. Zisťovali sme, či je možné nastaviť prácu efektívnejšie a znížiť tak riziko nedostatku personálu v budúcnosti. Celkovo sme sa pozreli na 85 percent zamestnancov ŽSR - všetkých vedúcich a väčšinu administratívnych, ako aj prevádzkových,“ priblížili analytici ÚHP.

Navrhnuté opatrenia sa podľa ÚHP týkajú najmä zmeny organizačnej štruktúry, spájania malých oddelení, zjednotenia výkonnostných štandardov či rozmiestnenia zamestnancov.

„Ak ich ŽSR implementuje, získa 33 miliónov eur ročne, ktoré môže využiť na iné priority, napríklad zvyšovanie platov na kľúčových pozíciách,“ upozornili analytici ÚHP.

Prakticky okamžitú úsporu 10 miliónov eur môže podľa analytikov priniesť redukcia nadčasov zjednotením štandardov obsadzovania staníc a zrušením nepotrebných pracovných zmien.

image

Miliónová trať na východe má polročný sklz. O jej obnovu bojuje firma známeho podnikateľa

Na niektorých staniciach dnes prevádzku zabezpečujú zamestnanci aj v časoch, keď tam nejazdia žiadne vlaky.

„Uvoľniť by bolo možné približne šesť percent z celkového počtu zamestnancov, konkrétne pri vedúcich pozíciách až 20 percent, a to bez akéhokoľvek dosahu na rozsah poskytovaných služieb. K citlivej téme by sa malo aj citlivo pristúpiť a riešiť ju napríklad prirodzene odchodmi do dôchodkov, prípadne presunmi na iné voľné pozície. V dlhodobom horizonte sú pre ďalšie zvyšovanie efektívnosti potrebné väčšie investície do diaľkového riadenia dopravy a nákupy nových strojov na údržbu infraštruktúry,“ dodali analytici ÚHP.

01 - Modified: 2025-08-06 09:39:12 - Feat.: 1 - Title: Opozícia kritizuje agrorezort za nákup analýzy za 170-tisíc eur, považuje ho za zbytočný kšeft 02 - Modified: 2025-08-03 05:59:51 - Feat.: 1 - Title: Nemecké železnice informovali o treťom úmyselnom požiari na trati za dva dni 03 - Modified: 2025-08-01 06:31:44 - Feat.: 1 - Title: Miliónová trať na východe má polročný sklz. O jej obnovu bojuje firma známeho podnikateľa
01 - Modified: 2025-12-03 15:16:45 - Feat.: - Title: Výmena na poste šéfa ŽSR: Po odchode Bednárika do Česka obsadí tento post jeho pravá ruka 02 - Modified: 2025-12-01 12:25:20 - Feat.: - Title: Počas kontroly koľají v Štrbe prišiel o život zamestnanec slovenských železníc 03 - Modified: 2025-11-26 19:02:42 - Feat.: - Title: Riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Ivan Bednárik sa vzdal funkcie, má byť ministrom dopravy v Česku 04 - Modified: 2025-11-21 07:37:46 - Feat.: - Title: Železnice dokončili opravu koľajiska poškodeného pri zrážke vlakov pri Pezinku 05 - Modified: 2025-11-19 09:03:57 - Feat.: - Title: Na železničnej stanici v Košiciach sa vykoľajil vozeň vlaku
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. december 2025 09:06