Každý mi hovoril, že je nemožné predávať obuv online. Ukázal som im, že sa to dá, hovorí Grzymkowski.
Na internetový obchod ste sa špecializovali už počas svojich štúdií na univerzite vo Walese. Potom ste sa pripojili k biznisu svojej rodiny, ktorá v Poľsku prevádzkovala malú sieť obchodov s obuvou. Prečo ste sa rozhodli vrátiť domov a pomôcť príbuzným?
Moji rodičia rozbehli obchod s obuvou, keď sa Poľsko začínalo transformovať na trhovú ekonomiku. Ja som v tejto firme pomáhal už ako dieťa. Tam vlastne začal vznikať môj vzťah k nášmu rodinnému podniku. A keďže som na univerzite študoval online biznis a marketing, rozhodol som sa skombinovať svoje skúsenosti a vedomosti získané na univerzite s predajom obuvi. Bol som nadšený internetovým biznisom, v ktorom som už vtedy videl veľký potenciál. Tak vznikol môj nápad začať predávať topánky online.
Trvalo vám dlho, kým ste o tejto myšlienke presvedčili rodičov?
Ak mám byť úprimný, v tom čase mali všetci pochybnosti o mojom nápade. Každý mi hovoril, že je nemožné predávať obuv online, pretože potrebujete hľadať stále nové kontakty. Ja som však plne veril svojmu nápadu. Dnes sa ukazuje, že som mal pravdu. Posledných desať rokov naše zisky ročne takmer zdvojnásobujeme.
Súvisí váš úspech s trendom zdravého životného štýlu?
Určite áno. Je to celosvetový trend. Ľudia chcú viesť zdravší, ale tiež pohodlnejší život. Čoraz viac športujú a ocenia pritom komfortnejšiu obuv. Je to trend, ktorý na svojom biznise vidíme nielen v Poľsku, Česku či na Slovensku, ale v celej strednej Európe.
Máte vo svojej ponuke iba topánky alebo možno u vás nájsť aj iné produkty?
Špecializujeme sa síce na topánky, ale predávame aj niektoré menšie doplnky ako kabelky, peňaženky alebo ponožky. Ale obuv zostáva naším hlavným biznisom. Koncentrujeme sa naň a darí sa nám v ňom veľmi dobre. Máme naozaj veľmi rýchly rast. V uplynulom desaťročí sme rástli v priemere takmer o sto percent ročne.
Aké tržby dosahujete?
Keď som vstúpil do tohto biznisu, spoločnosť mojich rodičov mala obrat zhruba tri milióny zlotých. Teraz je to mnohonásobne viac. Vlani sme dosiahli obrat vo výške 300 miliónov zlotých a tento rok ho odhadujeme na úrovni 600 miliónov zlotých, teda niečo vyše 140 miliónov eur. Myslím si, že to je reálny cieľ, keďže za prvých päť mesiacov tohto roka sme rástli o viac ako 100 percent v porovnaní s vlaňajškom.
Koľko percent z vašich tržieb tvorí predaj topánok?
Presne číslo vám neviem povedať, ale, samozrejme, absolútna väčšina našich tržieb pochádza práve z predaja obuvi.
Predávate okrem strednej Európy aj do iných krajín?
Náš tovar je momentálne dostupný v 12 krajinách Európy. Podnikáme napríklad v Česku, na Slovensku, v Nemecku, Maďarsku či na Ukrajine. Minulý mesiac sme vstúpili aj do Litvy a Grécka. Ak by ste sa povedzme na Slovensku rozhodli u nás niečo zakúpiť, sme schopní dodať vám tovar v priebehu 24 hodín.
Odkiaľ celý tento biznis riadite?
Naše sídlo aj logistické centrum sa nachádza v poľskom meste Zielona Gora. Obchodné zastúpenie však máme v takmer v každej krajine, v ktorej podnikáme. Prevádzkujeme tam oddelenie služieb zákazníkom aj úsek marketingu.
Takže kancelárie máte aj v Bratislave?
Nie, momentálne máme obchodné zastúpenie v Česku, kde pre nás pracujú dvaja ľudia zo Slovenska. Tí majú na starosti práve slovenský trh. Celkovo je veľmi ťažké nájsť pre prácu Slovákov žijúcich v Česku.
Týka sa nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily celkovo aj poľského trhu práce?
Samozrejme. Trh s pracovnou silou sa v posledných rokoch výrazne zmenil a teraz je skutočne čoraz ťažšie nájsť schopných ľudí. Pre nás je však veľmi dôležité ponúknuť zamestnancom dobré pracovné štandardy. Sme totiž v špecifickej situácii. Naša spoločnosť rastie skutočne rýchlo. Ľudia, ktorí k nám prichádzajú, vedia, že idú k lídrovi. Sú si dobre vedomí toho, že pracujeme na množstve veľmi zaujímavých projektov a zavádzame do praxe rôzne riešenia, informačné technológie a programy. Najmä pre mladých ľudí je dnes podstatné prísť do firmy, kde je otvorený priestor pre nové nápady a zamestnancov s otvorenou mysľou. Títo ľudia sa chcú podieľať na zaujímavých projektoch. Z tohto dôvodu je pre nás oveľa jednoduchšie nájsť tých správnych zamestnancov.
V súčasnosti zamestnávate stovky ľudí, váš biznis však rastie raketovým tempom. Plánujete rovnako rýchlo naberať aj nových pracovníkov?
Momentálne máme zhruba 400 zamestnancov, ale toto číslo chceme zvyšovať. Prirodzene, je to vzájomne prepojené. Pre mňa rast tržieb automaticky znamená aj potrebu zamestnania väčšieho množstva ľudí.
Aktuálne pôsobíte v 12 krajinách Európy. Chystáte príchod aj do ďalších štátov?
Áno, tento rok chceme vstúpiť ešte na dva nové trhy. Z obchodných dôvodov vám nemôžem povedať, na ktoré to bude. Ale naším plánom je stať sa lídrom na tých trhoch, na ktorých podnikáme, teda najmä v regióne strednej Európy. Pretože je jednoduché prísť do novej krajiny. Ale je oveľa náročnejšie získať kľúčovú úlohu na tomto trhu. Aj preto máme v nasledujúcej sezóne cieľ pripraviť kampaň na stredoeurópskych trhoch.
Plánujete v budúcnosti preraziť aj mimo Európy?
Nie, momentálne sa zameriavame výlučne na krajiny Európskej únie.
Akú máte v súčasnosti pozíciu vo vašej domovskej krajine?
Keď hovoríme o internetovom predaji obuvi, tak zvádzame konkurenčný súboj o pozíciu jednotky v Poľsku s nemeckou spoločnosťou Zalando. Ale spomedzi samotných poľských spoločností sme jednoznačným lídrom na trhu.
Kto je celkovo vaším najväčším konkurentom, značkové predajne v obchodných centrách alebo celosvetové internetové giganty ako Amazon alebo Alibaba?
Skôr by som povedal, že nám viac konkurujú kamenné obchody v nákupných strediskách.
Ale podiel internetových obchodov neustále stúpa...
V tom máte pravdu. Pretože v tejto chvíli majú internetové obchody v Poľsku zamerané na predaj módy zhruba desaťpercentný podiel na trhu, kým v západných krajinách dosahuje toto číslo až 20 percent. Takže stále vidíme obrovský potenciál ďalšieho rastu.
Myslíte si, že o 20 či 30 rokov môžu internetové obchody úplne nahradiť kamenné predajne?
Nie, nemyslím si to. Je možné, že podiel internetových predajní porastie k 30 percentám, a možno dokonca k 35. Ja som si však istý, že fyzické obchody budú existovať aj naďalej, zrejme nastálo.
Začínali ste len s pár značkami. Koľko ich máte v ponuke dnes?
V súčasnosti predávame viac ako 450 značiek obuvi, dohromady je to zhruba 400-tisíc modelov. Predávame produkty z prémiového segmentu, ale aj zo strednej cenovej triedy. Máme značky ako Calvin Klein, Armani, Furla alebo Stuart Weitzman, ale i Adidas, Nike či New Balance. Toto číslo pritom neustále rastie, keďže sa permanentne snažíme rozširovať svoje portfólio.
Máte priame obchodné vzťahy s producentmi týchto značiek?
Áno. Zvyčajne spolupracujeme iba so značkami. Nemáme žiadnu spoluprácu s nejakou sprostredkovateľskou spoločnosťou.
Ktoré značky sú medzi vašimi zákazníkmi najobľúbenejšie?
To sa pomerne často mení. V niektorých sezónach môže mať konkrétna značka lepšie alebo horšie kolekcie, prípadne výhodnejšie či menej výhodné ceny za svoje modely. Takže je to naozaj rôzne. Teraz však vo všeobecnosti veľmi rýchlo rastú športové značky.
Pracujete aj na vývoji svojej vlastnej značky obuvi?
Dve vlastné značky máme už teraz. Vyrábame pod nimi topánky, máme dokonca aj ich kolekciu. Majú úspech, ľudia sú s nimi spokojní. Dajú sa kúpiť všade, kde podnikáme, teda aj na Slovensku.
Podieľate sa vy osobne na vývoji produktov či IT systémov?
Áno, samozrejme. Už od začiatku som sa špecializoval na segment marketingu aj zavádzanie nových riešení a technológií. Takže pre mňa je to najdôležitejšie oddelenie v našej spoločnosti.
Takže predpokladám, že inovácie zohrávajú vo vašej spoločnosti kľúčovú úlohu...
To nepochybne. Práve teraz zavádzame úplne nový obchodný softvér, ktorý umožní personalizovať našu ponuku na základe osobnosti zákazníka.
Čo by ste poradili mladým začínajúcim podnikateľom, ktorí by chceli zopakovať váš úspech a dostať sa na vrchol biznisu?
V prvom rade potrebujete vlastné skúsenosti a znalosti o biznise, do ktorého vstupujete. Pretože najhoršie je, keď niekto začne podnikať a nemá žiadne informácie a vedomosti o obchode, skúsenosti a niekedy dokonca ani peniaze na to, aby vôbec začal biznis. Rozhodne by ste mali mať aspoň financie na rozbehnutie firmy. Pre mňa osobne je však najdôležitejšou vecou mať nejaký nápad a vášeň pre to, čo chcete robiť. Lebo biznis by ste nemali chápať len ako prostriedok na zarobenie peňazí, ale na realizáciu svojich nápadov a naplnenie vášne. V práci totiž strávite takmer každý deň veľmi veľa hodín. Mali by ste ju teda mať rád a dokonale poznať biznis, ktorý vediete. V opačnom prípade sa dá predpokladať, že percento pravdepodobnosti vášho úspechu bude nízke.
Kto je Marcin Grzymkowski
V rodinnom obchode s obuvou pomáhal už ako dieťa. Na univerzite vo Walese vyštudoval odbor online biznisu a marketingu. Po skončení štúdií sa vrátil do firmy, ktorú pomáhal pretransformovať na jedného z najväčších internetových predajcov obuvi v strednej Európe. Je aktuálnym poľským EY podnikateľom roka.
Fakty o firme Eobuwie.pl
Spoločnosť začínala ako malá sieť kamenných obchodov s obuvou. Dnes funguje ako líder spomedzi online biznisov s pôsobením v 12 krajinách Európy. V uplynulých desiatich rokoch zaznamenala v priemere stopercentný rast tržieb ročne. Tento rok očakáva tržby vo výške viac ako 140 miliónov eur. Zamestnáva zhruba 400 ľudí.
Marcin Grzymkowski (v strede, so zástupcom poľského EY) odhaduje, že online biznis s módou môže postupom času získať až 35-percentný podiel na trhu.EY
StoryEditor
Poľský top biznismen: Eshopy majú stále obrovský potenciál rastu:
Generálny riaditeľ spoločnosti Eobuwie.pl a poľský EY podnikateľ roka Marcin Grzymkowski pre HN.
1.