Kľúč k úspechu Estónska v technologickej oblasti spočíva v mentalite našich ľudí, tvrdí Kuld.
Ste spoluzakladateľom a spolumajiteľom online obchodu s nábytkom a spoločnosti na vývoj a výrobu doručovacích robotov. Ako sa tieto dva sektory vo vašom biznise dopĺňajú?
Celé naše podnikanie sa v skutočnosti začalo internetovým obchodom s nábytkom ON24. Postupne, ako rástli predaje firmy, rozmýšľali sme nad zlepšením spôsobu doručovania tovarov našim zákazníkom. Z potrieb tejto firmy a jej klientov tak v podstate vyrástla naša druhá spoločnosť Cleveron, ktorá sa zaoberá riešením problémov logistiky prostredníctvom doručovacích robotov.
Tržby Cleveronu raketovo rastú. Je aj to podľa vás dôkazom, že budúcnosť obchodovania patrí robotom a autonómnym dodávkam?
Áno, ja som o tom presvedčený. Všetko nasvedčuje tomu, že obchodovanie bude napredovať práve týmto smerom. Vidíme to už teraz. Firmy nakupujú naše zariadenia a pomocou nich dodávajú svojim zákazníkom tovary až domov.
Estónsko je v Európe známe veľkým množstvom startupov a úspešných technologických firiem, ako sú Skype či Starship. Kde vidíte podstatu tohto úspechu?
Pre Estónsko je podpora startupov a rozvoja technológií rozhodne prioritou. Kľúč k úspechu v tejto oblasti spočíva na jednej strane v mentalite našich ľudí. Estónci jednoducho radi skúšajú nové veci a v neposlednom rade chcú sami niečo dokázať. Na druhej strane je dôležitý fakt, že naša krajina je veľmi malá. Každý, kto začína nejaký biznis, by už od začiatku mal rozmýšľať nad globálnym dosahom svojho podnikania. Usiluje sa o to, aby jeho produkt mal úspech aj v zahraničí. A práve to sú dôvody, prečo naše startupy idú už od začiatku správnym smerom, ktorý ich skôr či neskôr privedie k úspechu.
Estónsko je naozaj malá krajina so zhruba 1,3 milióna obyvateľov. Delíte sa o skúsenosti so zakladateľmi iných úspešných spoločností, napríklad už spomínaných firiem Skype a Starship?
Osobne poznám výkonného riaditeľa spoločnosti Starship. Zakladateľa Skypu osobne nepoznám. Avšak, samozrejme, v Estónsku je to veľmi známa osobnosť.
Pomáha vám vláda v rozvoji podnikania? Zlepšuje podmienky pre biznis, napríklad v oblasti daní?
Nemyslím si to. My od vlády neočakávame žiadnu podporu, čo sa týka daní alebo niečoho podobného. My od nej čakáme len to, aby nezasahovala do nášho podnikania a nekládla nám do cesty žiadne prekážky. Chceme len, aby vytvárala vhodné prostredie pre podnikateľov.
Diskutuje vláda s biznismenmi, ako by sa dalo zlepšiť podnikateľské prostredie?
Ani by som nepovedal. Oni síce hovoria, že s nami diskutujú, ale ja to naozaj nemôžem potvrdiť. Zmeny, ktoré nová vláda prijala v oblasti daní a regulácií, neukazujú, že skutočne rozumie potrebám podnikateľov. Práve oni pritom prinášajú štátu peniaze prostredníctvom svojich daní.
Takže čo by ste konkrétne od vlády očakávali?
Menej rôznych regulácií a daní. Myslím si, že ich máme až príliš. Ale nie je to správna cesta. Vláda by mala nechať pracovať trh. Nemala by príliš zasahovať do podnikania.
Práve Estónsko sa minulý rok stalo krajinou, ktorá ako prvá v Európskej únii začala regulovať služby zdieľanej ekonomiky, napríklad Uber či Airbnb. Nepovažujete to za krok správnym smerom?
Samozrejme, je to krok správnym smerom. Ale toto opatrenie predsa neprijala vláda, ktorá je teraz pri moci. V Estónsku došlo v novembri minulého roka k výmene vlády. A prvé kroky nového kabinetu skutočne neukazujú, že by bol veľmi priaznivo naklonený podnikateľom. Uvidíme, čo bude ďalej.
Čo by ste odporučili mladým začínajúcim podnikateľom, ktorí by chceli zopakovať váš úspech?
Ja si v prvom rade nemyslím, že vám na ceste za úspechom pomôže iba jedno pravidlo alebo krok. Kľúčom je kombinácia rôznych princípov a prijatých opatrení. Ak by som vám však mal dať jednu radu, povedal by som, aby ste sa vždy snažili identifikovať problém a snažiť sa ho so správnymi ľuďmi vyriešiť. A ak toto vaše nájdené riešenie pomôže zbaviť problému aj mnohých ďalších, vtedy ste skutočne úspešný.
Máte v tíme správnych ľudí?
Áno, rozhodne, máme dobrý tím, v ktorom vládnu pozitívne emócie. Samozrejme, nemôžem povedať, že by každý zamestnanec mal so všetkými ostatnými priateľské vzťahy. V Cleverone máme 90 pracovníkov, prevažne ide o mladých ľudí. Motivácia firmy je naozaj dobrá.
Je o vás známe, že spolupracujete s top retailovými sieťami na svete...
Áno, napríklad najväčšia globálna sieť obchodov Walmart si už u nás objednala stovku robotov. Toto číslo sa bude postupne zvyšovať. Máme v pláne dodať Walmartu tisícky strojov. V každom prípade to je pre nás zaujímavý biznis.
Hovorí sa dokonca o 15-tisíc robotoch, čo je skutočne obrovské číslo. Chcete všetky roboty produkovať v Estónsku alebo sa chystáte vybudovať továrne aj v zahraničí?
Zariadenia určené pre Európu budeme pravdepodobne všetky vyrábať v Estónsku. Pokiaľ však ide o ostatné trhy, veľa bude závisieť od rozsahu našej produkcie pre Spojené štáty. Pre prípad, že by sa rozbehli dodávky na americký trh podľa našich plánov, máme snahu presťahovať časť produkcie do USA. Jedine tak dokážeme vyhovieť potrebám našich tamojších klientov. Spojené štáty sú totiž momentálne naším najdôležitejším trhom.
Plánujete okrem amerického trhu vstúpiť aj do iných krajín?
Samostatne nechystáme vstup do ďalších krajín. Nepozeráme sa na nové trhy z geografického hľadiska. Príležitosti pre náš biznis hľadáme od zákazníka k zákazníkovi. Napríklad Walmart podniká zhruba v 12 krajinách sveta, teda spolu s ním máme šancu dostať sa aj do týchto štátov. Rokujeme takisto s viacerými ďalšími globálnymi spoločnosťami porovnateľnými s Walmartom, hoci ten je, samozrejme, najväčší na svete. Tieto spoločnosti majú vo väčšine prípadov sieť obchodov vo viacerých krajinách. Takže z tohto hľadiska sa plánujeme rozširovať aj do ďalších oblastí sveta.
V ktorých krajinách Európy sú už teraz vaše roboty?
Dnes ich môžete okrem Estónska nájsť v Nemecku či vo Fínsku a čoskoro už aj v Španielsku. Viaceré retailové spoločnosti, s ktorými rokujeme, ich už testujú. Máme s nimi veľké plány.
Okrem autonómnych robotov sa zaoberáte aj vývojom dronov...
Áno, pracujeme na technológiách dronov s dronmi, prostredníctvom ktorých bude možné na väčšie vzdialenosti prepravovať balíky medzi robotmi. V praxi to teda bude vyzerať tak, že jeden robot odnesie balík zo skladu na určené miesto. Tam ho prevezme dron a prepraví na iné miesto, kde ho odovzdá ďalšiemu robotovi. Ten odvezie balík zákazníkovi priamo domov. Logistika medzi doručovacími robotmi bude teda zabezpečovaná pomocou dronov a my v súčasnosti vyvíjame práve tieto riešenia.
Podieľate sa aj vy na tomto vývoji?
Ja nie som do neho zapojený. Pracujem ako šéf obchodného rozvoja spoločnosti, som tiež v jej dozornej rade. Vo firme teda plním skôr manažérske výkony. Avšak jej generálny riaditeľ Arno Kütt, s ktorým som Cleveron spoluzakladal, osobne riadi vývoj nových produktov.
Na čo sa teraz vo firme najviac zameriavate?
Našou úlohou je urobiť vybavovanie objednávok a doručovanie tovarov z internetových obchodov také rýchle a kvalitné, ako to len bude možné. Naše technológie šetria zákazníkom čas aj peniaze. Všetky inovácie, ktoré hrajú v našej spoločnosti veľmi dôležitú úlohu, sú zamerané práve na túto myšlienku. Takže teraz sú najdôležitejšími produktmi, na ktoré sa sústreďujeme, naše roboty. Je veľa vecí, ktoré sa na nich dajú zlepšiť a zdokonaliť. Zároveň vytvárame nové technológie. Prirodzene, nie je to lacná záležitosť. Výskum a vývoj si vyžadujú veľké sumy peňazí, ktoré na ne musíme vynaložiť.
O akých sumách sa teraz bavíme?
Teraz vám to presne nedokážem povedať. V nasledujúcich dvoch rokoch však počítame s investíciami do výskumu a vývoja rádovo zhruba v miliónoch eur. Možno to bude jeden, možno dva či viac miliónov. Celková výška investícií bude závisieť od viacerých vecí.
Máte vo firme tím expertov, ktorí sa špecializujú práve na výskum a vývoj?
Áno, zamestnávame veľký tím inžinierov, ktorí sa zameriavajú práve na túto oblasť. A kladieme na ňu skutočne veľký dôraz. Veď z 90 ľudí, ktorí pracujú pre Cleveron, je asi 60 inžinierov. Nejde pritom len o samotný vývoj technológií. Musíme tvoriť dizajny, programy, zariadenia, výrobné stroje. V našich radoch teda máme dizajnérov, softvérových či hardvérových inžinierov alebo mechatronikov.
Vyrábate si sami aj komponenty pre roboty?
Nie, takto to nefunguje. Naši inžinieri vyvinú robota a vytvoria jeho prototyp. My si potom objednáme komponenty od našich dodávateľov a skladáme stroje dohromady. Nainštalujeme do robotov softvér, robíme kontrolu kvality a testujeme ich. Takýto je náš podnikateľský plán.
Kto je Peep Kuld
Šéf obchodného rozvoja, spoluzakladateľ a spolumajiteľ spoločnosti Cleveron. Považuje sa za biznismena, ktorý sa orientuje na budúcnosť a nové technológie. Je presvedčený, že je iba otázkou času, kým sa dodávky pomocou dronov a autonómnych robotov stanú bežnou súčasťou online obchodovania. Spolu s generálnym riaditeľom Cleveronu a so svojím dlhoročným obchodným partnerom Arnom Küttom je aktuálnym estónskym EY podnikateľom roka.
Fakty o firme Cleveron
Estónska firma na vývoj doručovacích robotov vznikla na základe požiadavky online obchodu s nábytkom ON24, ktorá patrí rovnakým majiteľom. Obe spoločnosti výrazne ovplyvnili v domácej krajine segment doručovania, keď sa im podarilo podstatne zmeniť nákupné návyky estónskych spotrebiteľov. V priebehu desiatich rokov sa ON24 stal najväčším distribútorom nábytku v Estónsku a Cleveron zase svetovým lídrom vo svojom sektore.