Jimmy Chu (v strede, so zástupcami Fair Friends Group a EY) založil svoju prvú firmu v roku 1979.EY
StoryEditor

Taiwanský priemyselný boss: Autá pomáhame vyrábať i Slovákom

18.07.2017, 00:40
Šéf spoločnosti Fair Friends Group a aktuálny taiwanský EY podnikateľ roka Jimmy Chu pre HN.

Naše produkty, predovšetkým obrácacie stroje pre rôzne priemyselné segmenty, vyvážame do celého sveta, tvrdí Jimmy Chu.

O rozbehnutí vlastného biznisu ste uvažovali už v 70. rokoch, keď ste sa ako profesionálny námorník plavili po svetových oceánoch. Verili ste už vtedy, že by ste raz mohli viesť kolos s tisíckami zamestnancov?
Samozrejme, vôbec som netušil, že by sa môj biznis mohol rozvinúť až do takýchto rozmerov. Veľkosť našej spoločnosti sa momentálne pohybuje zhruba na úrovni 10-tisíc zamestnancov. Hoci sme vo svete priemyslu najviac známi výrobou obrábacích strojov, čo je naša hlavná oblasť, máme divízie aj v iných sektoroch. Veľa ľudí pracuje napríklad v segmente produkcie dosiek plošných spojov, priemyselných zariadení či zelenej energie. Máme inžinierov, vývojárov, predajcov. V celkovej štruktúre to predstavuje skutočne tisícky ľudí.

Podnikať ste začali v polovici 70. rokov minulého storočia...
Mal som šťastie na to, že som rozbiehal biznis práve v tomto období a práve na Taiwane. Dnes sú podmienky pre podnikateľov úplne iné. Prvé skúsenosti s obchodom som zbieral v roku 1977. Svoju prvú spoločnosť som následne založil o 2,5 roka či tri roky neskôr. Prirodzene, ani vtedy to nebolo jednoduché. Musel som si dokonca požičať stroje, aby som mohol rozbehnúť obchod.

Aký bol váš recept na dobrý biznis?
Riadil som sa filozofiou, že firmu treba budovať starostlivo, trpezlivo a opatrne. Nemali by ste sa snažiť len o rýchle zisky a okamžité predaje. Spoločnosť treba viesť a rozvíjať krok za krokom, nastavovať firemné podmienky a štruktúru. Zisk potom zákonite príde. Ak však niečo na tejto ceste vynecháte, podniku to môže spôsobiť obrovské škody. Takže ja som postupne rozvíjal firmu, zlepšoval jej vybavenie a snažil sa prijímať dobré rozhodnutia. Výsledkom bolo, že sme rástli rok čo rok. Ja som dnes veľmi šťastný, keď sa obzriem dozadu a vidím, že som vybudoval veľkú a úspešnú spoločnosť.

Čo by ste poradili dnešným mladým podnikateľom, ktorí by chceli zopakovať váš úspech a dostať sa až na vrchol biznisu?
Myslím si, že vybudovať úspešnú spoločnosť, ktorú budú vyhľadávať zákazníci, nie je také jednoduché. A v súčasnej dobe už vôbec nie. Takže nie som si istý, či by im pomohli rady, ktorých sme sa pred takmer štyrmi desaťročiami držali my. Na rozdiel od čias, keď sme začínali, prechádzajú dnes nielen ázijské, ale i svetové ekonomiky obrovskými a veľmi rýchlymi zmenami. Zvyšuje sa konkurencia, firmy sa stávajú globálnymi a multikultúrnymi. Kým v našom období nebolo ťažké nájsť napríklad schopných zamestnancov, dnes sa to v celosvetovom meradle stáva obrovským problémom. Stále som však presvedčený o tom, že základom akéhokoľvek podnikania je prísť s novým a dobrým nápadom. Na jeho základe si vypracovať plán a potom sa ho držať.

Patríte medzi svetové strojárske giganty. V čom ste globálnou špičkou?
Máte pravdu v tom, že strojárstvo má v našom biznise skutočne dominantnú pozíciu. Pokiaľ ide o celkovú výrobu obrábacích strojov, sme svetovou trojkou. V jednotlivých sektoroch sme však na tom ešte lepšie. Čo sa týka napríklad automobilového priemyslu, sme globálnym dodávateľom strojov a zariadení číslo jeden. V leteckom sektore sme zase globálnou dvojkou. Dodávame zariadenia na výrobu najmodernejších stíhačiek F-35A vzdušných síl Spojených štátov, ale i veľkých dopravných lietadiel. Medzi poprednými klientami je európsky Airbus, ktorý naše stroje využíva pri výrobe motorov či krídiel najväčšieho dopravného lietadla na svete A-380. Kľúčovú pozíciu však máme aj v segmente zariadení na výrobu zelenej energie, kde sme svetovou trojkou.

Hovoríte, že vám patrí pozícia jednotky v segmente automotive. Ktoré veľké automobilky využívajú vaše zariadenia?
V podstate všetky najväčšie automobilky sveta. Najmä nemecké ako Mercedes-Benz, Volkwsagen či BMW, ale aj talianske Ferrari alebo americký koncern General Motors. Naše stroje využívajú pri výrobe motorov alebo iných častí vozidiel aj japonské fabriky. Naše zariadenia teda môžete nájsť aj v slovenských automobilkách.

Na výrobe stíhačiek spolupracujete s americkou vládou?
Spolupracujeme priamo s producentami, ktorým dodávame stroje. Oni potom pomocou týchto zariadení vyrábajú motory, krídla či iné súčasti lietadiel. Takto to funguje vo viacerých krajinách. Konkrétne stíhačky F-35A konštruuje pre vzdušné sily Spojených štátov americká spoločnosť Lockheed Martin.

Ktoré sú vaše najdôležitejšie exportné trhy?
Naše produkty, predovšetkým obrácacie stroje pre rôzne priemyselné segmenty, vyvážame naozaj do celého sveta. V súčasnosti to znamená 85 krajín, kam exportujeme z Taiwanu. Stroje s visačkou Fair Friends Group teda môžete nájsť v podstate po celom svete. V Európe to je Nemecko, Taliansko, Švajčiarsko, Rakúsko či ďalšie krajiny. Z ostatných je našim dôležitým trhom Japonsko, ale i Spojené štáty.

Vaša spoločnosť sa volá Fair Friends Group. Je fair trade, teda férové obchodné správanie voči menším dodávateľom, dôležitou súčasťou vášho biznisu?
Určite áno. Investujeme do lokálnych spoločností a zlepšujeme ich podmienky. Ja sám som sa v minulosti postaral o viaceré akvizície fair trade firiem, ktoré založili miestni ľudia.

Taiwan je známy množstvom globálnych technologických firiem. Čomu pripisujete takýto úspech ostrova so sotva 23 miliónmi obyvateľov?
Taiwan investuje obrovské peniaze do inovácií, výskumu a vývoja. V súčasnosti sa u nás rozvíja biznis s umelou inteligenciou, máme veľa spoločností orientovaných na IT a zdokonaľovanie počítačov. pre každého sú u nás dostupné najmodernejšie informačné technológie a internet. Vďaka všetkým týmto veciam sme globálne úspešní, naše firmy sú viac konkurencieschopné, máme úspechy práve v technologickom segmente. No a naša firma sa pripojila k tomuto trendu. Rozvíjame u nás automatizáciu, zavádzame robotov, máme čoraz inteligentnejšie stroje, výrobu či továrne. Aj to je dôvod, prečo práve teraz Taiwan je medzinárodnom obchode taký úspešný.

Hoci ste už v dôchodkovom veku, stále ste aktívny nielen v biznise, ale aj v osobnom živote. V rozhovoroch o sebe tvrdíte, že ste si uchovali dobrodružného ducha. Ako sa to prejavuje?
Do dnešného dňa veľmi rád cestujem a spoznávam nové mestá. Vychutnávam si všetky zastávky počas svojich dovoleniek. Využívam na to každú príležitosť. Ale dobrodružná môže byť aj moja práca ako šéfa veľkej spoločnosti. Stále hľadám možnosti pre nový biznis. Rozmýšľam, ktoré spoločnosti môžu byť vhodné pre naše akvizície. Keď sa pozriete na hospodárenie našej skupiny, uvidíte, že sme kúpili 27 európskych spoločností, napríklad v Nemecku či Taliansku. V Európe zamestnávame zhruba 2 500 ľudí. Snažíme sa o spoluprácu s rôznymi firmami. Hľadáme miestne podniky, rozširujeme svoj dosah. Niekedy máme to šťastie, že sa biznis podarí uzavrieť rýchlo. Inokedy zase musíme vyjednávať tri alebo päť rokov, kým sa akvizácia dotiahne do konca. Takže život ani práca sa nekončí a moje dobrodružstvo pokračuje.

Kto je Jimmy Chu
Vo svete bizbisu je známy pod prezývkou Šéf-námorník. Jeho prvým zamestnaním totiž bol zametač strojovne v spoločnosti prevádzkujúcej nákladnú námornú prepravu. Už tam začal rozmýšľať nad svojim biznisom. Prvé skúsenosti s podnikaním nadobudol v roku 1977 a svoju prvú firmu Fair Friend Enterprise Company založil v roku 1979. Je aktuálnym taiwanským EY podnikateľom roka.

Fakty o firme Fair Friends Group
Je svetovou trojkou v segmente výroby obrábacích strojov. V sektore zariadení pre automobilový priemysel jej patrí prvé miesto, v leteckom priemysle druhá priečka a v oblasti strojov pre produkciu zelenej energie je globálna trojka. Taiwanská firma je aktívna aj v sektore výroby dosiek plošných spojov, priemyselných zariadení či zelenej energie. Predvlani dosiahli konsolidované tržby spoločnosti dve miliardy dolárov.

Taiwan patrí medzi technologických lídrov
Nielen úspech spoločnosti Fair Friends Group, ale aj ďalších firiem je dôkazom významného postavenia Taiwanu na svetovom technologickom trhu. Z tohto 23-miliónového ostrova pochádzajú takí globálni hráči, ako producenti notebookov a počítačových súčiastok Asus a Acer či výrobca smartfónov HTC. Najnovšie trendy v oblasti IT spoznáme už túto jeseň v rámci Svetového kongresu informačných technológií na Taiwane. Dôraz sa bude klásť najmä na rastúci význam technológií inteligentných miest, takzvaných smart cities. Globálni hráči tu v dňoch 10. až 13. septembra pod heslom „Napĺňanie sľubov digitálneho veku: Budovanie a zdieľanie sna“ predstavia svoje novinky. Pôjde napríklad o riešenia inteligentnej dopravy, elektronické mýto, mestské požičovne bicyklov alebo informačné systémy, ktoré cestujúcemu poskytnú polohu autobusov v reálnom čase.

01 - Modified: 2024-12-21 23:00:00 - Feat.: - Title: Aby každý žiak zažíval úspech 02 - Modified: 2024-12-20 23:00:00 - Feat.: - Title: Dokumentaristka: To, ako pristupujeme k deťom so znevýhodnením, je dedičstvo komunizmu 03 - Modified: 2024-12-21 04:51:32 - Feat.: - Title: Klimatický expert pre HN: Najdôležitejšie projekty Green Dealu zlyhali, dohoda EÚ potrebuje obrovský reštart 04 - Modified: 2024-12-17 13:00:00 - Feat.: - Title: ROZHOVOR Jaro Slávik: „Verím v absolútnu náhodu.“ 05 - Modified: 2024-12-16 06:00:00 - Feat.: - Title: Miriam Latečková: Príroda má liek na všetko, tak prečo to nevyužiť
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. december 2024 07:06