Firma Sörena K. Vilbyho (v strede, so zástupcami dánskeho EY) Micro Matic ovláda viac ako 80 percent svetového trhu so zariadeniami na čapovanie piva.EY
StoryEditor

Dánsky top podnikateľ: Aj Slováci pijú pivo z našich výčapov

13.07.2017, 00:00
Generálny riaditeľ spoločnosti Micro Matic a dánsky EY podnikateľ roka Sören K. Vilby pre HN.

Veľmi dôležitými trhmi sú pre nás Slovensko a Česko, tvrdí Sören K. Vilby

Vaša spoločnosť Micro Matic je svetovou jednotkou vo výrobe zariadení na čapovanie piva. Môžete povedať niečo o začiatkoch tohto biznisu?
Celý príbeh našej firmy sa začal pred takmer 50 rokmi, keď jej vedenie dostalo ponuku od známej pivovarníckej spoločnosti Heineken. Tá nebola s dovtedajšími dodávateľmi príliš spokojná a hľadala spoločnosti, ktoré by jej zabezpečili kvalitnejšie produkty. Micro Matic zvíťazil a prevzal tieto zákazky.

To je už pomerne vzdialená minulosť. Pred pár rokmi však váš biznis výrazne zasiahla finančná kríza, ktorá vo veľmi krátkom čase zrazila tržby spoločnosti na polovicu. Vďaka čomu ste sa vrátili späť na vrchol biznisu?
S odstupom času som presvedčený o tom, že práve táto veľká kríza nám v určitom zmysle pomohla. Prehodnotili a transformovali sme totiž celý náš biznis. Samozrejme, to, čo sa stalo, bolo pre nás veľmi bolestivé. Aj vďaka zmenám sme však mohli expandovať skutočne do celého sveta. Vytvorili sme si silnú pozíciu predovšetkým v Spojených štátoch.

Aké zmeny ste konkrétne po kríze vo firme urobili?
Transformovali sme systém dodávok a exportu, veľa zmien sme vykonali aj vo výrobnom procese. V našich továrňach sme začali zavádzať robotiku a automatizáciu. Stroje nahradili ľudí pri podstatnej časti výroby, ktorá sa vďaka tomu výrazne zefektívnila. Aj vďaka týmto opatreniam sme mohli znížiť počet našich pracovníkov. Zároveň sa veľmi jasne rozdelili kompetencie na všetkých úrovniach našej firmy. Zvýšila sa tým naša konkurencieschopnosť, upevnili sme si pozície a rozšírili export do celého sveta. Ukázalo sa, že kríza nám priniesla novú príležitosť, ktorú sme naplno využili.

Vravíte, že ste vďaka kríze rozšírili vývoz. Kam konkrétne exportujete?
Momentálne vyvážame dohromady do viac ako 100 krajín celej planéty. Naším najväčším trhom sú Spojené štáty, ktoré tvoria 50 percent biznisu spoločnosti. Veľmi dôležité je Japonsko, ale aj Európa. Najmä Rusko a východoeurópske krajiny, Česko či Slovensko. V súčasnosti sa posilňujeme takisto v afrických štátoch. Všetky tieto trhy majú pre nás veľký význam.

Plánujete aj expanziu na nové trhy? Kde vidíte významný potenciál pre váš export?
Veľký dôraz kladieme na inovácie. Máme skutočne veľa inovatívnych produktov. Tento fakt úzko súvisí s našimi plánmi. Jednak si chceme vďaka vylepšeným produktom naďalej posilňovať naše pozície na súčasných trhoch a zároveň chceme prísť do nových krajín najmä v Afrike či v Latinskej Amerike.

Spomínali ste spoluprácu s Heinekenom. Máte kontrakty s najväčšími svetovými pivovarníckymi spoločnosťami?
Áno, samozrejme. Veľmi úzko spolupracujeme s veľkými globálnymi značkami. Takmer s každou z nich. Okrem Heinekenu je to InBev, Carlsberg či Beck´s, ale napríklad aj všetky veľké spoločnosti z Japonska alebo iných krajín. Patrí nám viac ako 80 percent globálneho trhu.

S vašimi zariadeniami sa teda môžeme stretnúť aj na Slovensku, keďže Heineken u nás vlastní značku Zlatý Bažant alebo v Česku Starobrno. Spolupracujete aj s lokálnymi partnermi, napríklad s Pivovarom Hurbanovo?
Veľká väčšina našej spolupráce prebieha priamo s centrálami materských spoločností. Teda nie so značkami, ktoré tieto globálne firmy vlastnia. Ale spomínam si, že sme boli na viacerých stretnutiach so zástupcami iných pivovarov vo vašej krajine.

Tvrdíte, že po kríze ste sa dostali na vrchol najmä vďaka inováciám. Aký dôraz kladiete v súčasnosti na výskum a vývoj?
Veľmi veľký. Inovácie sú u nás skutočným kľúčom k úspechu a hlavným dôvodom nášho rastu. Už celý rad rokov vedieme množstvo inovatívnych programov, ktoré neustále rozširujeme. Vďaka tomu sme vyvinuli veľa technológií, ktoré nám pomôžu zabezpečiť dobré výsledky pre budúce roky. Výskum a vývoj všemožne podporujeme, aby sme mohli rozširovať trhy a udržať si vedúcu pozíciu v našom segmente.

Na čo sa pri výskume a vývoji zameriavate? Na zlepšovanie už existujúcich produktov alebo na vytvorenie nových?
Sústredíme sa na oba smery, keďže sú pre nás dôležité. Prirodzene, okrem vývoja nových technológií sa neustále usilujeme zdokonaľovať aj tie produkty, ktoré už máme. Pokračujeme vo vylepšovaní ich kvality a bezpečnosti.

Vaša spoločnosť zamestnáva 1 200 ľudí. Máte tím, ktorý sa špecializuje výlučne na výskum a vývoj?
Tejto oblasti sa u nás venuje približne 50 ľudí. Netvoria však jeden tím, ktorý by pracoval spolu na jednom mieste. Niektorí z nich sú v Spojených štátoch, iní vo Veľkej Británii a ďalší v Dánsku.

Koľko peňazí investujete do výskumu a vývoja?
Je to skutočne vysoká suma, niekde medzi piatimi až desiatimi miliónmi eur. Ale je to len veľmi hrubý odhad. Závisí to od toho, čo ešte považujete za výskum a čo už nie. My sa totiž pri každej činnosti snažíme vylepšovať a vyvíjať naše produkty. A nielen to. Každého motivujeme, aby prinášal nové nápady a vízie, ako zlepšiť logistiku či predaj.

Podieľate sa vy osobne na vývoji nových produktov, alebo sa venujete skôr manažérskej činnosti?
Samozrejme, som členom tímu, ktorý neustále hľadá možnosti na trhoch a snaží sa prinášať nové nápady. Sme spoločnosťou, ktorá je silne orientovaná na zákazníkov. Vo firme uplatňujeme kombináciu globálnej aj miestnej štruktúry. Touto zásadou sa riadi top manažment, ale aj ľudia na nižších stupňoch riadenia. Ak mám však odpovedať konkrétne, ja osobne sa považujem skôr za manažéra než inžiniera.

Hovorili ste, že po kríze ste vo firme začali zavádzať robotizáciu a automatizáciu. Budete v tomto trende pokračovať?
Určite áno, roboty hrajú v našej spoločnosti veľmi významnú úlohu. Sústreďujeme sa na to, aby tento trend pokračoval. Aj vzhľadom na to, že každý deň vyrábame viac ako pol milióna komponentov, je dôležité, aby sme mali stabilnú a kvalitnú produkciu. A práve zavedenie robotov a automatizovaných liniek nám pomáha udržať vysokú úroveň kvality. To je však iba jedna strana mince. Tou druhou je zamestnanosť, konkrétne znižujúca sa potreba ľudskej pracovnej sily. Máme veľké roboty, ktoré zvládnu naozaj náročné úkony. Prácu, ktorú predtým robilo 50 alebo 60 ľudí, teraz dokáže spraviť šesť ľudí.

Myslíte si, že o desať alebo 20 rokov môžu roboty vo vašich fabrikách úplne nahradiť ľudí?
Nie, ľudskú pracovnú silu budeme určite potrebovať aj naďalej, aby sme mohli rásť a rozvíjať sa. Stále budú predsa potrební ľudia, ktorí dokážu roboty kontrolovať alebo inovovať. Roboty teraz u nás vykonávajú tú najťažšiu prácu. Automatizované úkony, pri ktorých netreba premýšľať. Naďalej však bude treba ľudí, ktorí to celé budú riadiť. Jediný rozdiel je v tom, že čoraz žiadanejší budú kvalifikovanejší zamestnanci. Toto sa však netýka iba nás. Je to globálny trend v produkcii.

Práve hľadanie kvalifikovaných ľudí sa aj na Slovensku stáva vážnym problémom. Týka sa to aj vás?
Áno, bez najmenších pochybností. Na trhu naozaj nie je dostatok ľudí s požadovanými zručnosťami. Stále hľadáme inžinierov a šikovných zamestnancov so skúsenosťami. Dopyt po kvalifikovanej pracovnej sile neustále narastá aj v Dánsku. A už teraz je jasné, že z toho veľmi skoro vznikne vážny problém.

Ako ho riešite u vás vo firme?
Využívame rôzne vzdelávacie a zamestnávateľské programy. Snažíme sa hľadať kvalifikovaných ľudí a špecialistov aj z iných krajín. Máme skutočný medzinárodný tím.

V ktorých krajinách máte výrobné fabriky?
Naša spoločnosť sídli v Dánsku, ale továrne máme po celom svete. Náš hlavný výrobný závod sa nachádza vo východnej Európe, presnejšie v litovskom meste Kaunas. Okrem toho sa však naše fabriky nachádzajú po celom svete, napríklad v Číne, Dánsku, vo Veľkej Británii či v Spojených štátoch. Tieto fabriky vyrábajú nielen pre lokálne trhy, ale produkty z nich vďaka prepracovanej logistike exportujeme do celého sveta. Zaujímavosťou je, že naša továreň, ktorá má najväčšiu konkurencieschopnosť, je postavená v Číne. Dokonca je úspešnejšia než naše továrne v Európe.

Ako ste spokojní s ekonomickou politikou Dánska či Európskej únie? Je niečo, v čom by sa podmienky pre vaše podnikanie dali zlepšiť?
Ja si myslím, že podmienky pre podnikateľov i pre zamestnancov sú v Dánsku dobré. Ľudia nemusia v práci tráviť príliš veľa hodín. Aj my vo firme sa snažíme permanentne zlepšovať pracovné podmienky našich zamestnancov. Sme malá krajina, je nás niečo vyše päť miliónov. Máme teda podobný počet obyvateľov ako Slovensko. Viac ako 99 percent našich výrobkov pritom exportujeme. Pozorne preto sledujeme politický a ekonomický vývoj vo svete. Veľmi dôležitý je pre nás voľný trh v Európe. V súčasnosti koncentrujeme svoju pozornosť na to, čo sa bude diať v súvislosti s dohodou o transatlantickom partnerstve medzi Európskou úniou a Spojenými štátmi.

Čo by ste poradili mladým začínajúcim podnikateľom, ktorí by chceli zopakovať váš úspech a dostať sa na vrchol biznisu?
Nie som si istý tým, či existuje nejaká univerzálna rada, ktorá by fungovala u každého. Čo zabralo u nás, nemusí pomôcť niekomu inému. My sme začínali v úplne iných podmienkach, než mladí podnikatelia, ktorí svoje biznisy štartujú práve teraz. Majú úplne iné podmienky, robia obchody v odlišných krajinách, zakladajú rozdielne spoločnosti. Som si však istý tým, že v podnikaní je životne dôležité držať sa predovšetkým zdravého rozumu. To je hlavná zásada, ktorú by mal využívať každý podnikateľ.

Kto je Sören K. Vilby
Generálny riaditeľ dánskej spoločnosti Micro Matic má viac ako 20-ročné skúsenosti s vrcholovým manažmentom. Je zástupcom takzvaného škandinávskeho štýlu riadenia spoločnosti, keď je rovnako otvorený a prístupný každému zamestnancovi. Tento štýl a firemnú kultúru zaviedol do celej štruktúry firmy. Je aktuálnym dánskym EY podnikateľom roka.

Fakty o spoločnosti Micro Matic
Dánska spoločnosť začala existovať v roku 1953. Na výrobu zariadení na čapovanie piva sa začala orientovať pred takmer 50 rokmi. Dnes ovláda viac ako 80 percent trhu v segmente. Spolupracuje s globálnymi pivovarníckymi spoločnosťami ako Heineken, InBev, Carlsberg či Beck´s. Svoje produkty vyváža do viac ako stovky krajín sveta a za veľmi dôležitý trh považuje aj Slovensko.

01 - Modified: 2024-12-22 06:30:00 - Feat.: - Title: Otázniky (nielen) okolo Štedrej večere: Ako z rýb vyťažiť to najlepšie a aká je najlepšia voľba? 02 - Modified: 2024-12-20 23:00:00 - Feat.: - Title: Dokumentaristka: To, ako pristupujeme k deťom so znevýhodnením, je dedičstvo komunizmu 03 - Modified: 2024-12-21 04:51:32 - Feat.: - Title: Klimatický expert pre HN: Najdôležitejšie projekty Green Dealu zlyhali, dohoda EÚ potrebuje obrovský reštart 04 - Modified: 2024-12-17 13:00:00 - Feat.: - Title: ROZHOVOR Jaro Slávik: „Verím v absolútnu náhodu.“ 05 - Modified: 2024-12-16 06:00:00 - Feat.: - Title: Miriam Latečková: Príroda má liek na všetko, tak prečo to nevyužiť
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. december 2024 12:29