Cestou z krízy má byť expanzia do Indie a efektívnejšia výroba. Do novej továrne plánuje generálny riaditeľ investovať 20 miliónov dolárov. Koncern Kalašnikov spolieha aj na masívnu medzinárodnú kampaň, ktorej tvárou sa má stať akčný hollywoodsky herec vo výslužbe Steven Seagal.
Byrokracia
Legendárnej značke Kalašnikov sa nedarí. Podľa nového spolumajiteľa a generálneho riaditeľa Alexeja Krivoručka koncern vlani utrpel stratu vo výške 49 miliónov dolárov, píšu Financial Times. „Iba 26 percent našich zamestnancov pracuje vo výrobe, administratívny aparát je neuveriteľne nafúknutý,“ povedal FT Krivoručko.
Ruský prezident Vladimir Putin minulý rok oznámil, že ruská armáda v ďalších desiatich rokoch vynaloží 750 miliárd dolárov za lepšiu výzbroj. Kalašnikov ale nie je pre ruské ozbrojené sily, ktoré budú investovať predovšetkým do leteckých a balistických technológií, prioritou. Časy zaisteného odbytu na chránených trhoch štátov v sovietskej sfére vplyvu sú preč. Trhy, kde sa zbrojovka nestretáva s konkurenciou, predstavuje iba Venezuela a Sýria.
Menšinový podiel v zbrojovke Iževsk Machine Works, ktorá najznámejšiu strelnú zbraň na svete vyrába, predala ruská štátna spoločnosť Rostech vlani práve Alexejovi Krivoručkovi a Andrejovi Bokarevovi, vlastníkovi uhoľných baní na Sibíri. Za 78 miliónov dolárov získali 49-percentný podiel vo firme.
Ideme do Indie
Krivoručko tento rok plánuje začať stavbu montážneho podniku v Indii, ktorá predstavuje jeden z najväčších trhov s automatickými zbraňami na svete. Krivoručko plánuje, že ročne tu vyrobí 50 tisíc zbraní. „India je veľmi sľubný trh a najlepším spôsobom, ako na neho vstúpiť, je zriadiť tu výrobu,“ citovala ho agentúra Reuters. Celková investícia by sa mala pohybovať okolo 20 miliónov dolárov. Indická armáda doteraz nenakupovala originálne zbrane AK - 47, ale kusy vyrobené v bývalých komunistických krajinách, ktoré prevzali technológiu od Sovietov. Konkurenciu predstavujú aj staršie originálne kusy, ktoré používala sovietska armáda, alebo európskej zbrojovky ako je talianska Beretta.
Zabrať má aj marketingová kampaň
Plán je podľa Krivoručka jasný - zefektívniť výrobu a nasadiť masívnu marketingovú medzinárodnú kampaň. Ambasádorom značky má podľa generálneho riaditeľa byť hviezda akčných béčkových filmov Steven Seagal. Spoločnosť povzbudil aj päťročný kontrakt na vývoz zbraní do USA a Kanady, a to v počte 80 000 až 200 000 kusov ročne. Zbrojovka zo sibírskeho Iževska, ležiaceho asi 1300 kilometrov východne od Moskvy, sa chváli tradíciou siahajúcou až do roku 1907. Vlani sa premenovala podľa svojho najslávnejšieho zamestnanca Michaila Kalašnikova, konštruktéra legendárnej útočnej pušky AK - 47, ktorý zomrel vlani 23. decembra vo veku 94 rokov. Kontrolný podiel vo firme vlastní štátni zbrojný konglomerát Rostech.