Winfried Vahland, ktorý je končiacim šéfom českej Škoda Auto, od novembra vedenie operácií Volkswagenu v Severnej Amerike neprevezme. Vahland Volkswagen opúšťa kvôli názorovým rozdielom na podobu nového koncernového regiónu Severná Amerika (NAR).
"S aférou okolo dieselových motorov nemá rozhodnutie Winfrieda Vahlanda nič spoločné. K tomuto rozhodnutiu ho viedli rozdielne názory na podobu nového koncernového regiónu NAR (v Severnej Amerike), ktorý mal riadiť," uviedol hovorca Škody Jozef Baláž.
Práve o nezhodách ohľadom stratégie ďalšieho postupu v afére s podvodmi pri meraní emisií NOx pritom špekulovala agentúra Reuters.
Podľa informácií iDNES.cz Vahland svoj odchod zo skupiny v stredu s predstihom oznámil zamestnancom mladoboleslavskej automobilky. V jeho rozhodnutí hrali úlohu aj osobné dôvody.
Vahland, rodák z Nemecka, strávil väčšinu svojho profesionálneho života v zahraničí. Aj to zohralo v jeho rozhodovaní úlohu. Z Česka by sa s prijatím nového postu v koncerne presídlil do Severnej Ameriky.
"Profesor Vahland preukázal v uplynulých 25 rokoch veľkú službu celému koncernu. Rešpektujeme jeho rozhodnutie a ďakujeme mu za jeho mimoriadny výkon," uviedol predseda predstavenstva koncernu Volkswagen Matthias Müller.
Winfried Vahland bol poverený riadením operácií v Severnej Amerike v rámci zmien vo vedení kvôli emisnému škandálu. Podľa skorších špekulácií bol aj jedným z kandidátov na funkciu generálneho riaditeľa celej automobilovej skupiny. Na tejto pozícii si ho v minulosti podľa svojich slov dokázal predstaviť bývalý predseda dozornej rady nemeckej automobilky Volkswagen Ferdinand Piëch.
Volkswagen v septembri priznal, že do približne 11 miliónov áut s naftovými motormi po celom svete inštaloval softvér, ktorý umožňuje manipulovať s výsledkami merania emisií. Škandál zrazil trhovú hodnotu podniku o tretinu, donútil k odchodu generálneho riaditeľa spoločnosti a viedol k vyšetrovaniu po celom svete.
V čele mladoboleslavského podniku má Vahlanda nahradiť Bernhard Maier, súčasný šéf odbytu značky Porsche.
Päťdesiatosem-ročný Vahland bol predsedom predstavenstva spoločnosti Škoda Auto od septembra 2010. Už v rokoch 2002 až 2005 mal v predstavenstve automobilky na starosti ekonomiku. Vahland začínal v koncerne General Motors, kde pôsobil v rokoch 1984 až 1990. V roku 1990 prešiel do Audi, kde začala jeho kariéra v koncerne Volkswagen. V rokoch 2005 až 2010 riadil jeho čínsku pobočku, predtým bol niekoľko rokov zodpovedný za aktivity VW v Brazílii a v Argentíne.
Počas Vahlandovho pôsobenia v Mladej Boleslavi dokončila Škoda premenu na globálnu automobilovú značku. Továrne v Českej republike, Číne, Rusku, Kazachstane, Indii, na Slovensku a na Ukrajine vlani prvýkrát vyrobili viac ako milión škodoviek, zisk dosiahol rekordných 18,4 miliardy českých korún.