Nie Hamburg, Antverpy, Rotterdam alebo Amsterdam, ale český Hodonín. Taká má byť už o niekoľko rokov cieľová destinácia mnohých lodí, ktoré dopravujú do Európy tovar z Číny.
Na juhu Moravy má vzniknúť hlavné prekladisko tovaru určeného nielen pre Českú republiku, ale aj pre niekoľko okolitých krajín. Lode do neho priplávajú po trase Čína - Konstanca - Hodonín. Využijú pri tom Dunaj aj Moravu. V regióne sa tým má vytvoriť minimálne dvetisíc nových pracovných miest a to všetko už do štyroch rokov.
Plný vlak každú hodinu
Plánované multimodálne logistické centrum chce vybudovať spoločnosť DOE Europe SA v lokalite Nesyt a má spracovávať približne milión kontajnerov ročne.
"Hodonín sme vybrali po veľmi zrelej úvahe. Je totiž ideálny z hľadiska dostupnosti. Môže v ňom byť prepojená lodná, železničná aj cestná doprava. Kontajnery sa v ňom nebudú otvárať, ale len prekladať na železnicu a na kamióny a následne budú putovať k svojim zákazníkom," vysvetlil Jan Vlček projektový manažér DOE Europe SA.
Do Hodonína majú plávať 190 metrov dlhé lode, ktoré budú mať na palube vždy 300 veľkých kontajnerov, 85 percent z nich má byť následne preložených na železnicu a zostávajúca časť na kamióny. Jedna loď pritom svojimi kontajnermi zaplní hneď štyri dlhé vlakové súpravy.
Projekt za miliardu eur
Podľa vedúceho odboru rozvoja mesta Hodonín Dalibora Nováka má vychádzať z Hodonína plne naložený vlak každú hodinu. "Okrem toho má z prekladiska odvážať tovar približne 160 kamiónov denne," spresnil Novák.
Investori predpokladajú náklady vo výške jednej miliardy eur, z čoho vytvorenie prekladiska má stáť 300 miliónov eur, úprava vodnej cesty na rieke Morave vyjde približne na 700 miliónov eur.
Prvý krok k vybudovaniu centra urobili investori tým, že zástupcovia Hodonína im dali k jeho vytvoreniu jasnú zelenú. Teraz je potrebné, aby vláda vyhlásila Hodonín za strategicky významnú priemyselnú zónu pre Českú republiku a vytvorila tak obchvat Hodonína.
"Plán na obchvat Hodonína existuje už mnoho rokov, nebol ale doteraz realizovaný preto, lebo nebola garantovaná jeho dopravná vyťaženosť. Týmto bodom by sa situácia ale výrazne zmenila a v prípade výstavby centra by to obchvat veľmi výrazným spôsobom urýchlilo," uviedol námestník ministra dopravy Jiří Koliba.
Len priamo v prekladisku má vzniknúť tisíc pracovných miest. Ďalších približne tisíc miest má byť v servisných službách, kamiónovej doprave, na železnici a ďalších súvisiacich činnostiach.
Zdroj: iDnes.cz