StoryEditor

České e-shopy zápasia s malými ziskami. Niektoré sú v strate

26.09.2014, 14:05
Autor:
tasr, stltasr, stl

Nakupovanie cez internet zažíva v Česku rozmach, e-shopy napriek tomu stále hľadajú recepty na to, ako rastúce tržby pretaviť do ziskov. Dvadsať až tridsať percent veľkých on-line predajcov je dokonca trvale stratových. Informoval o tom na svojej internetovej stránke český denník E15 s odvolaním sa na výsledky prieskumu, ktorý na konferencii E-Business Forum prezentoval investor Jiří Hlavenka.

"Prevažná väčšina e-shopov funguje s minimálnymi ziskami alebo so stratou, a to dlhodobo," povedal Hlavenka. Veľa internetových obchodov sa navyše nezdravo zadlžilo, dodal.

Najziskovejším český e-shopom, ktorý je zároveň aj najväčším hráčom na trhu, je Alza.cz. Ale ani jeho zisková marža nepresahuje 5 %. Ďalší veľký hráč Mall.cz sa až tento rok dostal z červených čísiel a jeho zisk dosiahol 10 miliónov korún. Minulý rok však ešte vykázal stratu 68 miliónov Kč (2,47 milióna eur) a z predchádzajúcich rokov nakumuloval na účte celkové straty 304 miliónov Kč.

Tvrdé podmienky na českom trhu najlepšie ilustrujú výsledky lídra on-line parfumérií Parfums.cz. Kým tržby firmy predvlani medziročne raketovo vzrástli o viac ako dvojnásobok na 2,2 miliardy Kč, dokázala z nich spoločnosť v čistom vykresať len 3,6 milióna Kč. To sa rovná ziskovej marži 0,2 %.

Napriek tomu si firma udržiava optimizmus. "Najhoršie roky z pohľadu znižovania marží máme už za sebou, takže ziskovosť stagnuje, až mierne rastie, a to hlavne v prípade väčších hráčov, ktorí dokážu svoje procesy dokonale optimalizovať a znižovať prevádzkové náklady," povedal marketingový riaditeľ Radek Ondrášík. V tomto roku očakáva aj vďaka príjmom zo zahraničia tržby zhruba 4,5 miliardy Kč.

Situácia medzi on-line obchodníkmi smeruje ku konsolidácii trhu a znižovaniu počtu e-shopov, domnieva sa Jan Jírovec, stratég skupiny Rockaway a šéf projektu E-commerce Holding, do ktorého nedávno investorsky vstúpili "ťažké kalibre" tuzemského biznisu, Daniel Křetínský a Patrik Tkáč.

Internetoví hráči napäto očakávajú tiež príchod veľkej zahraničnej konkurencie, najmä Amazonu. Rovnako ale môže trhom poriadne otriasť, keď sa do on-line biznisu naplno pustia tradičné reťazce typu nábytkárskeho obra IKEA.

01 - Modified: 2006-10-26 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Asko k nám príde predávať nábytok
01 - Modified: 2024-12-17 16:13:14 - Feat.: - Title: Maďarský parlament odsúhlasil zákon proti internetovej agresii 02 - Modified: 2024-12-16 14:43:28 - Feat.: - Title: Lidl, Tesco, Billa a Kaufland. Pozrite sa, ako budú veľké reťazce otvorené od Vianoc do Silvestra 03 - Modified: 2024-12-09 15:00:00 - Feat.: - Title: Lásku na internete sa odhodlala hľadať aj televízna redaktorka a moderátorka Martina Trojak 04 - Modified: 2024-12-06 15:20:54 - Feat.: - Title: Ako dopadol slovenský Black Friday? Predajcovia hovoria o úspechu, dôvodom je aj DPH 05 - Modified: 2024-11-29 17:00:00 - Feat.: - Title: KVÍZ: Dnes je Medzinárodný deň bez nakupovania. Dámy, čo o ňom viete?
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/financie-a-burzy, menuAlias = financie-a-burzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
23. december 2024 04:16