Nakupovanie cez internet zažíva v Česku rozmach, e-shopy napriek tomu stále hľadajú recepty na to, ako rastúce tržby pretaviť do ziskov. Dvadsať až tridsať percent veľkých on-line predajcov je dokonca trvale stratových. Informoval o tom na svojej internetovej stránke český denník E15 s odvolaním sa na výsledky prieskumu, ktorý na konferencii E-Business Forum prezentoval investor Jiří Hlavenka.
"Prevažná väčšina e-shopov funguje s minimálnymi ziskami alebo so stratou, a to dlhodobo," povedal Hlavenka. Veľa internetových obchodov sa navyše nezdravo zadlžilo, dodal.
Najziskovejším český e-shopom, ktorý je zároveň aj najväčším hráčom na trhu, je Alza.cz. Ale ani jeho zisková marža nepresahuje 5 %. Ďalší veľký hráč Mall.cz sa až tento rok dostal z červených čísiel a jeho zisk dosiahol 10 miliónov korún. Minulý rok však ešte vykázal stratu 68 miliónov Kč (2,47 milióna eur) a z predchádzajúcich rokov nakumuloval na účte celkové straty 304 miliónov Kč.
Tvrdé podmienky na českom trhu najlepšie ilustrujú výsledky lídra on-line parfumérií Parfums.cz. Kým tržby firmy predvlani medziročne raketovo vzrástli o viac ako dvojnásobok na 2,2 miliardy Kč, dokázala z nich spoločnosť v čistom vykresať len 3,6 milióna Kč. To sa rovná ziskovej marži 0,2 %.
Napriek tomu si firma udržiava optimizmus. "Najhoršie roky z pohľadu znižovania marží máme už za sebou, takže ziskovosť stagnuje, až mierne rastie, a to hlavne v prípade väčších hráčov, ktorí dokážu svoje procesy dokonale optimalizovať a znižovať prevádzkové náklady," povedal marketingový riaditeľ Radek Ondrášík. V tomto roku očakáva aj vďaka príjmom zo zahraničia tržby zhruba 4,5 miliardy Kč.
Situácia medzi on-line obchodníkmi smeruje ku konsolidácii trhu a znižovaniu počtu e-shopov, domnieva sa Jan Jírovec, stratég skupiny Rockaway a šéf projektu E-commerce Holding, do ktorého nedávno investorsky vstúpili "ťažké kalibre" tuzemského biznisu, Daniel Křetínský a Patrik Tkáč.
Internetoví hráči napäto očakávajú tiež príchod veľkej zahraničnej konkurencie, najmä Amazonu. Rovnako ale môže trhom poriadne otriasť, keď sa do on-line biznisu naplno pustia tradičné reťazce typu nábytkárskeho obra IKEA.