Ilustračná snímkaPeter Mayer
StoryEditor

Dodávatelia automobiliek nemajú ľudí. Prichádzajú o zákazky

17.05.2016, 00:00

Každý piaty automobilový dodávateľ potrebuje viac než 50 nových zamestnancov ročne. Z tohto dôvodu začala jedna tretina firiem hľadať nových ľudí aj medzi zahraničnými záujemcami. Vyplýva to z prieskumu poradenskej spoločnosti PwC, ktorý realizovala spolu so Zväzom automobilového priemyslu SR v 75 firmách na Slovensku dodávajúcich do automobilového priemyslu. Zvyšuje sa tak počet zahraničných pracovníkov zo Srbska, Rumunska a Bulharska.


Na nových zákazkách nemá kto robiť
„Takmer 40 percent dodávateľov uviedlo, že nedostupnosť kvalifikovaných síl najviac obmedzuje ich šancu získať nové zákazky pre výrobu,“ vysvetľuje Peter Mrnka, direktor PwC. Na nedostatočnú kvalifikovanú pracovnú silu sa sťažuje v priemere až deväť z desiatich oslovených firiem. V minuloročnom prieskume sa na rovnaký problém sťažovalo osem z desiatich – čo predstavuje medziročný nárast o desať percent. Najviac chýbajúce profesie sú nastavovači strojov, obrábači, sústružníci, inžinieri pre logistiku, ľudia pracujúci vo vývoji a výskume, ale čoraz častejšie i bežní pracovníci pri montážnych linkách, ktorí nepotrebujú vysokú kvalifikáciu.


Strach z duálneho vzdelávania
Jedným z možných riešení, ako tento problém vyriešiť, je aj duálne vzdelávanie. Takmer každá štvrtá firma však vidí ako hlavný problém tohto systému finančné dôvody. Viac ako polovica dodávateľov si myslí, že duálny vzdelávací systém je rizikový, spojený s dlhým, niekoľkoročným čakaním na prvých úspešných absolventov. Firmy majú strach, či študent vôbec ostane po absolvovaní takéhoto vzdelávania pracovať u nich a neodíde niekam inam, napríklad do zahraničia.


Okrem obáv z nedostatku kvalifikovanej sily sa až 45 percent oslovených firiem obáva vysokého tlaku výrobcov automobilov na zvyšovanie produktivity. Rovnaký počet dodávateľov má strach aj zo spomalenia rýchlo rastúcich trhov – najmä európskeho, ktorý je pre slovenských dodávateľov, rovnako ako aj pre automobilky na Slovensku, kľúčový.


Dodávateľom sa darí
Napriek problému s nedostatkom odborných zamestnancov, ktorý bol hlavným dôvodom pre zrušenie viacerých zákaziek, sa dodávateľským firmám v roku 2015 darilo. Až tri štvrtiny firiem uviedli, že sa ich finančná situácia oproti roku 2014 zlepšila.


Očakávania v roku 2016 sú ešte pozitívnejšie – viac ako tri štvrtiny dodávateľských firiem počíta s nárastom tržieb, 24 percent dokonca až s dvojciferným. Tretina firiem plánuje presunúť na Slovensko ďalšiu výrobu. Až 77 percent dodávateľov chce už v blízkej budúcnosti svoju výrobu rozšíriť, k tomu však potrebujú nových ľudí, najmä odborných, ktorých nedostatok hlásia už teraz.

01 - Modified: 2024-12-26 23:00:00 - Feat.: - Title: Spodná voda, žaloba aj zbabraný megatender. Volvo v Košiciach napreduje podľa plánu, no veľká brzda je štát 02 - Modified: 2024-12-25 18:30:00 - Feat.: - Title: Ideme proti prúdu, štátna kasa sa môže opäť oprieť o automotive. To sa môže rýchlo zmeniť, varuje odborník 03 - Modified: 2024-12-22 23:00:00 - Feat.: - Title: Japonský autopriemysel je chorý, infúziu teraz zháňa Nissan. Prežijú už len veľké skupiny? 04 - Modified: 2024-12-18 23:00:00 - Feat.: - Title: Ako spolu súvisia inovačná a biznis stratégia? 05 - Modified: 2024-12-17 14:23:47 - Feat.: - Title: KVÍZ: Úspech alebo poriadne fiasko? V tomto teste sa zapotí aj „automobilový guru“
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/financie-a-burzy, menuAlias = financie-a-burzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
27. december 2024 00:28