Čo sa týka udržateľnosti prvého piliera, neznamená to, že zajtra bude potopa, ale samozrejme, je potrebné urobiť čo najrýchlejšie zásadné zmeny, aby bol v budúcnosti čo najudržateľnejší.
V súčasnom systéme je potrebné urobiť množstvo zmien. Aj samotnú Sociálnu poisťovňu treba dať do poriadku. Systém treba odľahčiť, vykonať reformu odvodov, niektoré poistné by mohli poskytovať napríklad aj iné subjekty.
Téma dôchodkovej reformy je veľmi široká, ale jedno je isté, v sociálnom systéme je potrebná veľká zmena tak, aby sa udržal do budúcna. Napríklad teraz, keď sa plánujú zmeny, zvyšujú sa odvodové sadzby, Mihál navrhuje zvýšenie vymeriavacích základov. Jednu vec si však kolegovia neuvedomujú, a to hovorím v dobrom. Keď zvýšia príspevky do sociálneho systému, automaticky zvýšia aj nároky do systému. Keď sa zvýšia príjmy, môže sa zdať, že sa zapláta diera, zvýšia sa však aj výdavky Sociálnej poisťovne. A nikto teraz presne nevie, koľko to bude stáť. Netreba hovoriť len o príjmovej stránke poisťovne a o zvýšení odvodov.
Ak napríklad teraz neplatíte odvody, sociálny systém nie je povinný vám odvody vyplácať. Ak sa však rozhodnete platiť, automaticky sa vytvorí záväzok. Podľa mňa je v poriadku, ak niekto nechce platiť a nedostáva za to žiadne platby. Existujú dva filozofické prístupy. Niektoré sociálne systémy preferujú, aby "bohatší ľudia" neboli v sociálnom systéme, nech je tam len ten, kto to naozaj potrebuje. Druhá strana zas tvrdí, že univerzálny sociálny systém je dobrý.
Čo sa týka dôchodkového veku, ideálny neexistuje. Každý má na výšku iný názor, nájdu sa aj takí, ktorí by boli radi v dôchodkovom veku už v osemnástich. Dôchodkový vek je výsledok priebežného systému. Keď je systém vybalansovaný, sú len tri možnosti ako ho stabilizovať: zvýšiť odvody, znížiť výdavky (dôchodky), zabezpečiť rovnováhu medzi počtom poberateľov a poskytovateľov. Odchod do dôchodku je základným atribútom tohto systému, lebo je tak nastavený.
V programovom vyhlásení vlády sa uvádza, že vláda v tomto volebnom období nebude zvyšovať dôchodkový vek. Ale treba si dávať pozor, aby sa to potom nerobilo skokovito.
Ivan Švejna štátny tajomník ministerstva dopravy, podpredseda Most-Híd |