Čínsky koncepčný elektromobil BYD‘s Fangchengbao Super 9 zaujal návštevníkov autosalónu Auto China. FOTO: Reuters
StoryEditor

ANALÝZA: Nad európskym automobilovým priemyslom sa zmráka

12.06.2024, 00:00

Priemerná cena batériového elektrického vozidla bola v roku 2023 podľa Európskej komisie približne 46-tisíc eur. Na rozdiel od toho sú čínske elektromobily oveľa lacnejšie a majú veľa doplnkových funkcií v štandardnej verzii.

Automobilový priemysel bol dlho výstavnou skriňou „starého kontinentu“ a Európania mohli byť naň patrične hrdí. Nemecké alebo francúzske vozidlá z dielne Volkswagen Group alebo PSA, súčasného Stellantisu, zastrešovali viacerých výrobcov a boli zárukou kvality. Pridajme k tomu luxusnejšie značky ako Mercedes, BMW, Aston Martin, Rolls-Royce alebo Ferrari, ktoré majú cveng po celom svete.

image

ANALÝZA: Drahé štátne pôžičky sú zlou správou pre všetkých, čo potrebujú peniaze

No dnes sme svedkami niečoho, čo sme si pred dekádou vedeli predstaviť len ťažko. Európsky automobilový priemysel, mierne povedané, kríva. Objavujú sa však aj horšie metafory. Ohrozujú ho lacnejší a efektívnejší čínski výrobcovia. Ako sme k tomu dospeli a aká budúcnosť ich čaká?

Investori neveria

Výrobcovia automobilov z Európy v poslednom desaťročí tak trochu zaspali dobu. Na Elona Muska a jeho Tesly sa pred dekádou mnohí pozerali zhora a nad jeho plánmi sa pousmievali. Elektrickým snom a víziám dnes už jedného z najbohatších mužov planéty neverili, veď ako by mohol malý americký startup ohroziť etablované giganty automobilového priemyslu s obrovskými kapacitami a distribučnými sieťami? Dnes sa už nesmejú.

Tesla rástla a dnes je z nej s prehľadom najcennejšia automobilová spoločnosť sveta s trhovou kapitalizáciou 562 miliárd dolárov. Druhá Toyota má presne o polovicu menej a na tretej priečke s kapitalizáciou 92 miliárd je čínska spoločnosť BYD. „Kto?“ spýtate sa. Tento názov by ste si mali do budúcich rokov zapamätať, veď nedávno prerástla Teslu z hľadiska najväčšieho výrobcu elektromobilov.

Európske automobilky nájdete od štvrtej priečky nižšie. Tesla má väčšiu hodnotu ako 452-miliardová súhrnná kapitalizácia celého európskeho automobilového priemyslu,...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-10-13 14:51:48 - Feat.: - Title: Salvini zvýšil napätie v spore talianskej vlády s automobilkou Stellantis, ktorá sa sťažuje na vysoké náklady 02 - Modified: 2024-10-13 11:22:22 - Feat.: - Title: Iránsky šéf diplomacie odsúdil nové sankcie, ktoré plánuje uvaliť Únia 03 - Modified: 2024-10-12 18:46:43 - Feat.: - Title: Výročie vraždy v Teplárni si pripomenuli aj v Bruseli 04 - Modified: 2024-10-11 21:17:59 - Feat.: - Title: Šéf Stellantisu v roku 2026 opustí funkciu, automobilka oznámila aj ďalšie zmeny 05 - Modified: 2024-10-11 20:07:22 - Feat.: - Title: Európska komisia vyzvala Turecko, aby objasnilo správy o násilí na migrantoch
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
14. október 2024 07:50