Keď prebiehali rokovania o príchode kórejskej automobilky Kia Motors na Slovensko, vláda sľúbila, že dostavia diaľnicu až takmer k bránam žilinskému závodu. Pôvodný termín, kedy mal byť diaľničný úsek uvedený do užívania, bol plánovaný na november tohto roka. Väčšina úsekov spojazdní Národná diaľničná spoločnosť koncom roka.
Nesplnené sľuby
Hoci sa Slovensko zaviazalo postaviť diaľnicu pre Kiu do konca novembra tohto roku, sľub sa stane realitou až v roku 2009. Diaľničný úsek vedúci cez Považskú Bystricu sa ešte ani nezačal stavať. Hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti uisťuje, že s výnimkou Považskej Bystrice povedie diaľnica z Bratislavy do Žiliny ešte tento rok. "Výstavbu v Považskej Bystrici začneme v poslednom štvrťroku tohto roka. Stavba sa bude realizovať tri roky," tvrdí Jánošík.
Zatiaľ čo slovenská vláda prisľúbila zahraničnému investorovi sľub, ktorý nedokázala splniť, Česi podobné problémy nemajú. V Česku sa už rozbehla výstavba závodu Hyundai Motor aj bez sľubu stavať diaľnicu. Na rozdiel od slovenskej vlády česká vláda sa nezaviazala automobilke vybudovať diaľnice.
"Priamo v súvislosti s výstavbou továrne Hyundai v Nošoviciach neplánuje česká vláda výstavbu diaľnice," potvrdil generálny riaditeľ agentúry CzechInvest Tomáš Hruda. CzechInvest podporuje v Česku podnikanie a prílev investícií, uľahčuje prístup českých podnikov k využitiu fondov Európskej únie.
Kamiónom musia stačiť cesty
Ostravský závod koncernu Hyundai Motor by mal vyrábať autá aj s použitím súčiastok vyrábaných na Slovensku. Priamo pri závode Kia v Žiline stavia prevádzku výrobca komponentov Hyundai Mobis, na Považí investuje niekoľko kórejských dodávateľských firiem. O stavbe diaľnice medzi Ostravou a Žilinou sa však zatiaľ neuvažuje.
Kórejčanom sa tak v strednej Európe medzi závodmi skomplikuje logistika. "Hyundai požaduje vybudovanie rýchlostnej komunikácie z Nošovíc do Žiliny," pripúšťa hovorca českého ministerstva priemyslu a obchodu Ivo Mravinac. Hruda z CzechInvestu však očakávania Kórejčanov schladil. Povedal, že rýchlostná komunikácia z Ostravy na sever Slovenska nie je v pláne a jej stavbu podmienil dopravnou situáciou a medzištátnou zmluvou so Slovenskom.