Predaj elektrických áut vo svete za tri štvrťroky vzrástol o 123 percent na 6,21 milióna vozidiel. Z toho 2,8 milióna pripadá na Čínu, v Európe majú takmer štyri z desiatich novo registrovaných áut elektrický alebo hybridný pohon.
Svetovú produkciu a odbyt čisto elektrických áut ťahá Čína, ktorá medziročne predaje takmer strojnásobila. Trh v Európe v treťom štvrťroku spomalil z viac ako dvojnásobného rastu v predchádzajúcich štvrťrokoch na 32 percent.
Dôvodom je všeobecný nedostatok komponentov, ktorý ovplyvňuje nielen autá s tradičnými pohonmi, ale aj elektromobilitu.
Hybridy sú najobľúbenejšie
"V Európe zostávajú najobľúbenejšie hybridné vozidlá, aj keď čisto elektrické autá majú najsilnejšie tempá rastu. Ešte väčšiemu rastu dopytu po čisto elektrických autách bráni stále nedostatočná infraštruktúra dobíjacích staníc. Práve jej rozvoj bude kľúčovým impulzom pre to, aby aj v Európe čisto elektrické autá prevzali súčasnú úlohu hybridov," uviedol Pavel Štefek z PwC.
Za Čínou aj Európou pritom tradične zaostávajú USA, kde podiel elektro a hybridných áut dosahuje len osem percent.
Hlavným svetovým ťahúňom predajov čisto elektrických áut je opäť Čína. Tá v treťom štvrťroku na cesty uviedla 782-tisíc elektromobilov, čo je medziročne takmer trikrát viac ako vlani.
Na desiatich najvyspelejších európskych trhoch sa pritom v rovnakom období predalo 275-tisíc čisto elektrických áut, teda o 53 percent medziročne viac.
"Na Európu všeobecne dopadli najsilnejšie problémy s nedostatkom čipov. Mnoho automobiliek muselo aspoň na pár týždňov úplne zastaviť výrobu. V tomto svetle je viac ako 50 percentný nárast záujmu o elektromobily skvelý výsledok. Zatiaľ čo ešte pred dvoma rokmi tvorili plne elektrické alebo hybridné autá len osem percent celkových predajov v Európe, teraz je to 38 percent," dodal Štefek.
Podľa neho by už v budúcom roku mohol počet registrácií elektrických a hybridných áut na najvyspelejších trhoch Európy prekonať predaj benzínových a dieselových áut.
Obmedzovanie spaľovacích motorov
Mnoho európskych krajín sa zaviazalo k obmedzeniu prevádzky áut so spaľovacími motormi. Štáty EÚ sa dohodli na zákaze predaja nových áut s čisto spaľovacími motormi od roku 2035, mnoho krajín vrátane Veľkej Británie, Švédska, Holandska alebo Rakúska umožní už po roku 2030 nové registrácie iba pre elektromobily a hybridy.
Nórsko chce mať čisto bezemisnú prevádzku nových áut už o tri roky. Na práve skončenej klimatickej konferencii COP26 v Glasgowe sa 24 krajín a niekoľko popredných výrobcov automobilov zaviazalo, že ukončí predaj áut so spaľovacími motormi do roku 2040.
Ešte rýchlejší tlak na autá s čistým pohonom prichádza z niektorých veľkých európskych miest, ktoré už teraz zakazujú vjazd starších dieselov a napríklad Paríž chce zakázať všetky dieselové motory od roku 2024.
Podľa štúdie PwC by na konci tohto roka malo po celom svete jazdiť asi 15 miliónov hybridných a elektrických áut. Rast pritom nepoľaví, v priebehu nasledujúcich piatich rokov by sa tento počet mal viac ako strojnásobiť, na konci roka 2026 by to malo byť 52 miliónov vozidiel.