Za "absolútnu hlúposť" považuje generálny riaditeľ talianskej firmy na výrobu nákladných áut a autobusov Iveco nariadenie o emisiách vozidiel Euro 7. Norma má od roku 2025 sprísniť emisné limity znečisťujúcich látok, vrátane oxidov dusíka a oxidu uhoľnatého, pre vozidlá v Európskej únii. Informovala o tom dnes agentúra Reuters.
Šéf podniku Gerrit Marx uviedol, že nariadenie - ako je v súčasnosti navrhnuté - vyžaduje zníženie emisií oxidu dusíka a pevných častíc tak, že je to technicky neuskutočniteľné. Úsilie na dosiahnutie tohto cieľa bude podľa neho obrovské a nebude mať návratnosť.
Krajiny Európskej únie a zákonodarcovia majú tento rok prerokovať návrh legislatívy, ktorý sa bude týkať osobných áut a dodávok od prvého júla 2025 a autobusov a nákladných vozidiel o dva roky neskôr. Navyše Európska komisia navrhuje prísnejšie limity emisií oxidu uhličitého pre ťažké nákladné autá. Podľa tých by nové nákladné vozidlá mali do roku 2040 znížiť emisie o 90 percent a všetky nové mestské autobusy by mali mať do roku 2030 nulové emisie.
Marx sa domnieva, že ak výrobcovia nákladných áut a autobusov musia tak výrazne znížiť emisie, aby splnili legislatívu, nedáva zmysel, aby v krátkodobom horizonte platila tiež norma Euro 7 stanovujúca prísne limity pre súčasné motory, ktorá vyžaduje značné investície. Nová norma Euro 7 je podľa neho úplný nezmysel, ktorý má korene v nefunkčnom politickom systéme 27 krajín bloku, v ktorom rôzni komisári s rôznymi politickými programami presadzujú zákony, ktoré si často odporujú.
Marx sa domnieva, že po škandále s dieselovými motormi sa v Bruseli stalo prijateľným hanobiť automobilový priemysel.
Iveco posudzuje dlhodobo možnosti dekarbonizácie a bežnú elektrifikáciu nepovažuje za vhodnú technológiu pre oblasti, ako sú ťažké nákladné vozne alebo autobusy na dlhé trasy. Podľa Marxa je rozumné, že v dlhodobom horizonte éra spaľovacích motorov skončí, ale spôsob, akým je to teraz celému priemyslu vnucované, nie je správny.
Tiež šéf automobilky Stellantis Carlos Tavares označil časť normy Euro 7, ktorá sprísňuje emisné limity áut so spaľovacím motorom, za zbytočnú. Automobilové združenie ACEA uviedlo, že norma zvýši ceny nových áut a neprinesie zamýšľaný prínos pre životné prostredie.