Vozidlá Tesla nie sú podľa bývalého technika tejto automobilky bezpečné na prevádzku na verejných komunikáciách. Niekdajší technik Lucasz Krupski už v máji nemeckému denníku Handelsblatt poskytol interné údaje Tesly vrátane sťažností zákazníkov ohľadom softvéru, ktorý sa stará o brzdenie a samoriadenie áut.
VIDEO: Tesla predstavuje model Cybertruck
Jeho snaha riešiť problémy interne ale vyznela do prázdna, tvrdí. Prípadu sa dnes venuje server BBC, automobilka sa k obvineniam bezprostredne nevyjadrila.
Náhodne brzdia pred neexistujúcimi prekážkami
Krupského znepokojuje, ako Tesla využíva umelú inteligenciu (AI) vo funkcii autopilota, teda v sade pokročilých funkcií asistenčného systému pre vodičov. "Podľa mňa nie je pripravený ani hardvér, ani softvér," povedal Krupski v rozhovore s BBC. "Týka sa to nás všetkých, pretože sme v podstate súčasťou experimentu na verejných komunikáciách. Aj keď nemáte Teslu, vaše deti stále chodia po chodníku," dodal.
Krupski ako niekdajší zamestnanec americkej automobilky tiež konštatoval, že v dátach spoločnosti našiel dôkazy, ktoré nasvedčujú tomu, že sa nedodržiavali požiadavky na bezpečnú prevádzku vozidiel s určitou úrovňou autonómnej alebo asistenčnej technológie riadenia.
Krupski napríklad spomenul, že s ním ďalší zamestnanci hovorili o tom, že vozidlá náhodne brzdia v reakcii na neexistujúce prekážky.
Funkcia autopilota Tesly zahŕňa okrem iného asistované riadenie a parkovanie. Napriek svojmu názvu ale vyžaduje, aby niekto sedel na mieste vodiča a držal ruky na volante.
Test umelej inteligencie v reálnom svete
Automobilku Tesla kvôli funkciám asistenčného systému pre vodičov vyšetruje od januára americké ministerstvo spravodlivosti. Softvérom sa zaoberá tiež americký Národný úrad pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA).
Krupski listu Handelsblatt sprístupnil sto gigabajtov interných dát Tesly. Úrad pre ochranu osobných údajov v Holandsku, kde sídli európska centrála automobilky, BBC potvrdil, že bol o úniku údajov informovaný a že tvrdenia preveruje.
Krupského tvrdenia vyvolávajú obavy ohľadom technológie samoriadenia, konštatoval Jack Stilgoe, ktorý sa na londýnskej univerzite UCL zaoberá výskumom autonómnych vozidiel. "Ide o akýsi test umelej inteligencie v reálnom svete, na ceste s nami všetkými okolo," povedal.