Slabý odbyt elektromobilov na začiatku roka zráža zisky automobiliek. Zistila to štúdia výskumného inštitútu Center of Automotive Management. S ťažkou fázou trhu sa najlepšie vyrovnávajú dva nemecké koncerny, ktoré vyrábajú luxusné vozidlá, a to BMW a Mercedes-Benz.
Najziskovejší sú nemeckí výrobcovia
U desiatich vybraných spoločností klesol štvrťročný zisk pred úrokmi a zdanením(EBIT) v priemere na 7,1 percenta tržieb. V predchádzajúcich troch rokoch predstavovala táto prevádzková marža v priemere 8,3 až 8,4 percenta.
Priemerný zisk EBIT na jedno vozidlo klesol o 19 percent na 2253 eur.
Okrem ťažkého nábehu trhu s elektromobilmi sťažujú podnikanie výrobcov automobilov aj vysoké úrokové sadzby a geopolitická neistota.
Ešte pred rokom si mohli dovoliť vyrábať predovšetkým drahšie vozidlá s vyššou maržou, zatiaľ čo tento rok sa dopyt stále viac normalizoval.
Najziskovejší sú naďalej nemeckí výrobcovia prémiových áut BMW a Mercedes-Benz s maržami 11,1 a 10,8 percenta. Najlepším objemovým výrobcom bola Toyota s prevádzkovou maržou desať percent.
Tvrdá cenová vojna
Volkswagen dosiahol iba 6,1 percenta, tesne pred automobilkami Hyundai (5,8 percenta) a Honda (5,6 percenta). Firmy špecializované na elektromobily – Tesla (5,5 percenta) a BYD (4,6 percenta) – mali zárobky podpriemerne kvôli tvrdej cenovej vojne vo svojom odvetví.
Vysoko zisková skupina Stellantis Group štvrťročné údaje nevykázala.
Pre zavedených výrobcov neexistuje cesta späť k spaľovaciemu motoru, upozornil vedúci štúdie Stefan Bratzel. Je pritom nutné ďalej znižovať výrobné náklady na e-automobily.
"Pre ďalší nábeh trhu je potrebné zladiť ceny pre koncových zákazníkov medzi vozidlami so spaľovacími motormi a elektromobilmi," uviedol.
V konkurencii s čínskymi výrobcami automobilov sa tiež podľa neho musia posilniť inovácie. "Najmä nemeckí výrobcovia automobilov musia byť minimálne o toľko inovatívnejší a lepší, o koľko sú drahšie," dodal Bratzel.