Americký výrobca elektrických vozidiel Fisker v pondelok požiadal o bankrotovú ochranu, skrachovalo mu totiž rokovanie o investícii s veľkou automobilkou. Krach rokovaní tak firmu vystavil riziku, že jej rýchlo dojdú peniaze na dodávky jej modelu SUV Ocean v Spojených štátoch a v Európe, uviedla agentúra Reuters.
Firma požiadala o ochranu pred veriteľmi v štáte Delaware. Odhadovaná výška aktív podniku je v rozmedzí 500 miliónov až jedna miliarda USD a jej záväzky sa pohybujú v rozmedzí 100 miliónov až 500 miliónov USD.
Fisker v marci ukončil rokovania s veľkou automobilkou, čo ho donútilo hľadať strategické možnosti, vrátane reštrukturalizácie v rámci súdneho alebo mimosúdneho konania a transakcií na kapitálových trhoch. Fisker síce nemenoval automobilku, s ktorou rokoval, podľa Reuters ale pokročilé rokovania o investícii viedol s japonským Nissanom.
Americká spoločnosť, ktorú založil automobilový dizajnér Henrik Fisker, vo februári vyjadrila pochybnosti o svojej schopnosti pokračovať v podnikaní. Pozastavila preto investície do budúcich projektov, kým sa jej nepodarí dojednať partnerstvo s automobilkou.
Fisker už skôr uviedol, že zníži počet zamestnancov zhruba o 15 percent, pretože sa mu nedarí v predaji jeho elektromobilov Ocean. Vlani firma vyrobila viac ako 10-tisíc vozidiel, čo bola menej ako štvrtina pôvodného odhadu, a dodala ich len asi 4700.
Americký úrad pre bezpečnosť automobilov v máji začal predbežné vyšetrovanie niektorých vozidiel Ocean vyrobených v minulom roku. To prehĺbilo ťažkosti firmy, pretože Národný úrad pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) tieto vozidlá vyšetroval už skôr pre tri incidenty.
Hotovostné rezervy firmy znižoval zhoršený prístup ku kapitálu pre vysoké úrokové sadzby, náklady spojené s marketingom a distribúciou vozidiel a pomalší dopyt po elektromobiloch, ako sa očakávalo. Vyčerpanie hotovostných rezerv, prekážky pri získavaní finančných prostriedkov a problémy s nábehom výroby kvôli výpadkom globálneho dodávateľského reťazca spôsobili bankrot aj iných spoločností v odvetví, ako je Proterra, Lordstown a Electric Last Mile Solutions.
Krach firmy prichádza v čase, keď sa výrobcovia elektromobilov snažia prispôsobiť slabšiemu odbytu v USA a v Európe a klesajúcemu dopytu od spotrebiteľov. Hoci nadšenie pre elektromobily zostáva silné, takmer 60 percent celosvetového predaja elektromobilov v tomto roku podľa odhadu agentúry Bloomberg pripadne na Čínu.