Technický expert pracuje počas procesu dvojitej destilácie v liehovare Courvoisier cognac house v Cognacu v juhozápadnom Francúzsku. FOTO: Reuters
StoryEditor

Čína dočasne uvalí clo na dovoz destilátu z Európskej únie, Brusel sa chce brániť pri WTO

08.10.2024, 11:15
08.10.2024, 13:25
Autor:
ČTKČTK

Združenie výrobcov Bureau National Interprofessionnel du Cognac v auguste uviedlo, že má podozrenie, že vyšetrovanie súvisí s inými obchodnými spormi ako s trhom s alkoholom.

Čína zavedie dočasné antidumpingové clá 30,6 až 39 percent na dovoz brandy z Európskej únie, oznámilo dnes čínske ministerstvo obchodu. Deje sa tak po tom, čo členské štáty dvadsaťsedmičky umožnili zaviesť definitívne clá na dovoz elektromobilov z Číny.

Akcie začali klesať

Akcie výrobcov koňaku na európskych burzách začali po oznámení výrazne klesať. Ministerstvo dodalo, že uvažuje aj o obmedzení dovozu motorových vozidiel a že naďalej vyšetruje dovoz európskeho bravčového. Európska komisia považuje clá za neodôvodnené a napadne ich u Svetovej obchodnej organizácie (WTO).

Od 11. októbra tak budú musieť dovozcovia pri importe konkrétnych druhov brandy z EÚ zložiť čínskym colným orgánom zodpovedajúcu finančnú zálohu.

Ide pritom o výraznú zmenu postoja čínskych úradov, ktoré ešte na konci augusta tvrdili, že dočasné clá na dovoz brandy z EÚ zavádzať nebudú.

Čínske ministerstvo podľa skoršieho vyjadrenia očakáva, že pokračujúce antidumpingové vyšetrovanie skončí pred 5. januárom 2025, ale že v prípade "zvláštnych okolností" by mohlo byť aj predĺžené.

image

Európska únia sa ešte chystá znížiť dodatočné clá na elektromobily z Číny, dotácie stále vyšetruje

Peking však už v auguste hovoril o tom, že k dumpingu podľa jeho názoru dochádza. Európske liehovary podľa vtedajšieho predbežného zistenia ministerstva obchodu predávali brandy na čínskom trhu s maržou 30,6 až 39 percent, čo podľa neho poškodzuje čínsky priemysel.

"Sme presvedčení, že tieto opatrenia sú neopodstatnené, a sme odhodlaní brániť priemysel EÚ pred zneužívaním nástrojov na ochranu obchodu," vyhlásil podľa médií hovorca Európskej komisie. Dodal, že komisia preto clá napadne pri WTO.

Ministerstvo tiež dnes uviedlo, že zvažuje zvýšenie ciel na dovoz veľkých motorových vozidiel z EÚ. Vyššie clá by najviac zasiahli nemeckých výrobcov, pričom vývoz áut z Nemecka s motorom s objemom 2,5 litra a väčším do Číny vlani dosiahol 1,2 miliardy dolárov.

Úrad tiež pripomenul, že pokračuje antidumpingové a antisubvenčné vyšetrovanie dovozu produktov z bravčového mäsa z EÚ.

Francúzsky koňak

Akcie francúzskeho výrobcu koňaku Rémy Cointreau po 10:00 SELČ odpisovali 8,1 percenta. Akcie liehovaru Pernod Ricard, ktorý tiež vyrába koňak, potom vykazovali pokles o viac ako štyri percentá.

Koňak je názov brandy pochádzajúci z francúzskej oblasti Cognac, podobne ako šampanské je druh šumivého vína pochádzajúci z oblasti Champagne.

image

Francúzski producenti alkoholu prichádzajú o stovky miliónov, prudko klesá vývoz do USA

Francúzsky koňak tvorí takmer všetok dovoz brandy z EÚ do Číny. Podľa čínskych colných údajov tak z Francúzska v minulom roku pochádzalo 99 percent dovážanej brandy a hodnota francúzskeho dovozu predstavovala 1,74 miliardy dolárov.

Združenie výrobcov Bureau National Interprofessionnel du Cognac v auguste uviedlo, že má podozrenie, že vyšetrovanie súvisí s inými obchodnými spormi ako s trhom s alkoholom. "Celé odvetvie by sa tak stalo vedľajšou obeťou konfliktu, ktorý nemôže ovplyvniť," obáva sa združenia.

Komisia uvalila clá na elektromobily

Čína sa v poslednej dobe snažila získať podporu 27 členských štátov bloku, aby v hlasovaní odmietli návrh Európskej komisie na prijatie vysokých dodatočných ciel na elektromobily vyrobené v Číne.

Komisia ako exekutívny orgán EÚ sa rozhodla uvaliť dodatočné clá na dovoz elektromobilov z Číny, pretože Peking výrobca týchto áut podľa názoru Bruselu nedovolene subvencuje.

Dodatočné clá až 35,3 percenta sú nad rámec štandardného dovozného cla na automobily, ktoré v EÚ predstavujú desať percent.

image

Štáty EÚ plánujú v piatok hlasovať o čínskych clách na elektromobily

Členské štáty tento postup schválili na konci minulého týždňa. Podľa diplomatických zdrojov redakcie za clá hlasovalo desať členských štátov EÚ, vrátane Francúzska, zatiaľ čo Nemecko bolo proti.

Zväz nemeckého priemyslu BDI v reakcii vyjadril nádej, že pokračujúce rokovania EÚ s Čínou odvrátia eskaláciu obchodného konfliktu. Ku konštruktívnym rokovaniam o riešení sporu vyzval aj nemecký zväz automobilového priemyslu VDA. "V obchodnej vojne sú len porazení," vyhlásila prezidentka VDA Hildegard Müllerová.

01 - Modified: 2024-11-22 23:00:00 - Feat.: - Title: Plané hrozby z Kremľa? Skutočné preteky v zbrojení môže podnietiť až Trump, utrpela by tým Ukrajina aj NATO 02 - Modified: 2024-11-22 14:46:39 - Feat.: - Title: Čína dokáže zvládnuť zvýšenie ciel v USA, ktoré budú mať opačný účinok 03 - Modified: 2024-11-22 11:18:37 - Feat.: - Title: Von der Leyenová pritvrdzuje. Šikovným trikom získa v Bruseli väčší dohľad nad financiami 04 - Modified: 2024-11-22 09:46:58 - Feat.: - Title: Čína po vydaní zatykača na Netanjahua vyzvala medzinárodný trestný súd na zachovanie objektivity 05 - Modified: 2024-11-22 09:52:38 - Feat.: - Title: Čína vŕta najhlbšiu dieru do zemskej kôry, chcú docieliť 11 kilometrov. Prečo sa púšťajú do tohto nebezpečného a extrémného projektu?
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
23. november 2024 02:49