Nemeckému automobilovému koncernu Volkswagen vlani klesol čistý zisk o 30,6 percenta na 12,39 miliardy eur, prevádzkový zisk sa potom znížil o 15 percent na 19,1 miliardy eur. Spoločnosť to uviedla v dnešnej tlačovej správe. Za nižším prevádzkovým ziskom podľa automobilky stojí zvýšenie fixných nákladov. Výsledok zahŕňa aj náklady na reštrukturalizáciu vo výške 2,6 miliardy eur.
Obrat sa naopak o necelé jedno percento zvýšil a dosiahol 324,7 miliardy eur. V tomto roku plánuje skupina zvýšiť tržby o päť percent. Dividenda sa zníži o 30 percent na 6,36 eura na akciu, čo je výraznejšie zníženie, než sa očakávalo, uviedla agentúra DPA.
Odbyt klesol o 3,5 percenta na deväť miliónov vozidiel. Rast predaja v Južnej Amerike podľa oznámenia spoločnosti nevyrovnal pokles na čínskom trhu. V Európe a Severnej Amerike zostal predaj na úrovniach roku 2023.
Z jednotlivých značiek Škoda Auto vlani zvýšila prevádzkový zisk na 2,3 miliardy eur z predminuloročných 1,77 miliardy eur. Zisk podporil vyšší predaj, priaznivé zloženie predávaných vozidiel a vývoj výmenných kurzov. Škoda Auto zamestnáva zhruba 37.000 ľudí a v susednej Českej republike prevádzkuje tri výrobné závody. Má výrobné kapacity v Číne, na Slovensku a v Indii, väčšinou prostredníctvom koncernových partnerstiev.
Španielska divízia Seat/Cupra predala 637-tisíc vozidiel, čo predstavuje nárast z predvlaňajších 602-tisíc áut. Zisk španielska automobilka zvýšila zo 625 miliónov na 633 miliónov eur. Divízia osobných vozidiel samotnej značky Volkswagen zvýšila predaj medziročne z 3,016 milióna na 3,109 milióna kusov.
Zisk tejto divízie potom klesol medziročne z 3,514 milióna na 2,587 milióna eur. Odbyt, tržby aj zisk klesli divízii úžitkových vozidiel Volkswagen. Tá vlani zarobila 743 miliónov eur, zatiaľ čo o rok skôr to bolo 869 miliónov eur.
"Spotrebitelia v západnej Európe bojkotujú elektroautá spoločnosti Tesla, čo má za následok rast objednávok elektromobilov od Volkswagenu v západnej Európe medziročne o 88 percent. Automobilka sa však musí vyrovnať aj s výzvami. Jednou z najväčších výziev je prípadné znovuuvedenie do platnosti amerického cla na import z Mexika na automobilový priemysel, ktoré bolo opäť o mesiac odložené," povedal analytik XTB Tomáš Cverna. Volkswagen v Mexiku vyrába práve pre americký trh.
Vedenie spoločnosti sa vlani dostalo do sporu s nemeckými odborármi o podobe úsporných opatrení. Podľa odborov IG Metall sa na konci roka podarilo nájsť kompromis, na základe ktorého nebudú v Nemecku uzavreté žiadne továrne a do konca roku 2030 sa nebude ani prepúšťať z organizačných dôvodov. Koncern napriek tomu chce v nasledujúcich šiestich rokoch zrušiť v Nemecku vyše 35.000 pracovných miest.

