Jednou z nich je firma Air Berlin, ktorej lietadlá odkúpi nemecký letecký gigant Lufthansa. „Myslím si, že to bol skôr politický akt zachovania sociálneho zmieru v Nemecku ako racionálne obchodné rozhodnutie,“ komentuje túto dohodu Ferjčanček.
Stratová firma
Problémy Air Berlin sa však podľa neho nedajú porovnávať s problémami írskeho dopravcu. „Ryanair je dlhodobo ziskovou firmou. Air Berlin je zase dlhodobo stratovou spoločnosťou, ktorá neurobila veľa preto, aby stratu racionálnym spôsobom znížila,“ podčiarkol Ferjanček. Ten je podľa vlastných slov presvedčený o tom, že nielen globálny letecký trh sa počas tejto zimy a nasledujúceho leta významne zmení.
Zmeny v turizme
Preskupovanie síl v sektore totiž vyvolá všeobecné zmeny v turistickom priemysle. „V Británii skrachoval Monarch a z trhu sa stratilo 30 lietadiel. Air Berlin končí prevádzku na konci októbra a z trhu sa stratí ďalších 140 lietadiel. Lufthansa chce síce prebrať a vrátiť späť na trh 80 z nich, čo je však časovo a personálne náročný proces, ktorý bude trvať minimálne šesť mesiacov,“ konštatuje Ferjanček.