Muska mnohí opisujú ako marketingového génia. Čím si podľa vás najviac získal priazeň ľudí?
Vyvíja nové veci a produkty, ktoré sú cool alebo zdokonaľuje už tie existujúce. A to na základe spätnej väzby zákazníkov. Určite k tomu napomáha aj jeho zaujímavý životopis a schopnosť robiť veci inovatívne či meniť zaužívané postupy. Šikovnému, úspešnému a inovatívnemu človeku sa potom robí marketing pomerne ľahko, keďže ľudia doslova „žerú“ všetko, čo prezentuje a urobí.
Americký vizionár vyvolal už v minulosti viaceré kontroverzie, patrí k nim aj návrh na záchranu uviaznutých chlapcov z thajskej jaskyne a reakcia po ňom. Aký je váš postoj k tomu?
To, že človek občas neustráži svoje emócie je bežná ľudská vlastnosť a Elon Musk je tiež človek. Navyše je pod takým tlakom ako málokto na svete. Je trošku smiešne ho obviňovať z toho, že celá jeho „thajská misia“ bola len marketingom. Na spropagovanie seba a jeho firiem mu stačí napísať jednu vetu na Tweeteri a nemusí sa uberať o svoj drahocenný čas marketingovou kampaňou. Celé to vzniklo tak, že ho požiadal používateľ Tweeteru o pomoc a Elon sľúbil, že ak mu napadne niečo prospešné, tak pomôže. A namiesto vďaky sa dočkal takéhoto obvinenia.
A jeho plán čoskoro kolonizovať Mars?
A kolonizácia Marsu je Muskovým snom už od detstva. Všetko, čo robí, je v podstate len cestou k dosiahnutiu tohto sna. Jeho cieľom je kolonizácia Marsu, ale určite nie skorá. Najskôr chce byť schopný uskutočniť lety na Mars s ľudskou posádkou. Znie to ako sci-fi, ale tak už vyznievalo množstvo jeho iných a dnes už úspešných projektov. Ak sa mu to nepodarí za jeho života, tak bude minimálne tým. Ktorý to môže naštartovať.
Ako hodnotíte súčasnú kauzu spojenú s tým, že chce stiahnuť akcie Tesly z verejného obchodovania na čo sa sťažujú akcionári. Ide o rozumný krok?
Musk sa už viackrát vyjadril, že verejne obchodovateľné spoločnosti doplácajú na tlaky akcionárov, ktorí očakávajú okamžité výsledky či zárobky. Preto musí ich vedenie robiť kroky, ktoré síce prinášajú plnenie krátkodobých cieľov, tie však môžu ohroziť tie dlhodobé, ktoré rozhodujú o úspechu firmy. Dobrým príkladom je ako funguje súkromná firma pod Muskovým vedením SpaceX, ktorej sa podarilo za pár rokov existencie znížiť náklady na lety do vesmíru a vývoj rakiet hneď niekoľkonásobne. A NASA môže len ticho závidieť.
Musk si do svojho životopisu píše ohromné množstvo úspechov, čo je pre vás najprelomovejšie z nich?
Osobne si najviac cením to, že významnou mierou prispel k renesancii elektromobility. Za všetko hovoria aj úspechy SpaceX. A to všetko za krátke časové obdobie. Netreba zabúdať ani na Paypal, ktorý podnietil vznik online transakcií, ktoré dnes považujeme za samozrejmosť.
autor je šéfredaktorom portálu Teslamagazin.sk