Spoločnosť XTPL, ktorú ste založili pred štyrmi rokmi na predmestí mesta Vroclav na juhozápade Poľska, sa zaoberá ultraprezícnym tlačením nanomateriálov, napríklad supermalých dosiek plošných spojov. Prečo ste si na svoj biznis vybrali práve tento segment?
Pochádzam z vedeckého prostredia. Dlhé roky som pôsobil vo svete technológií, mám takéto vzdelanie aj bohaté pracovné skúsenosti. Pre mňa teda bolo úplne prirodzenou vecou, že som začal premýšľať nad možnosťami komercionalizácie odvetvia nanotechnológií, s ktorým som profesijne najviac spojený.
V tomto segmente dominujú ázijské spoločnosti. Ako je vôbec možné, že v ňom prerazila firma z predmestia Vroclavi?
Pravda je taká, že my sami seba nepovažujeme za skutočných konkurentov existujúcich výrobcov dosiek plošných spojov a ďalších nanomateriálov. My vyvíjame technológie, ktoré potom oni sami využívajú na vylepšenie svojich produktov. Takže my sme v skutočnosti partnermi týchto silných ázijských hráčov, nesnažíme sa konkurovať im. Práve naopak, vývojom technológií sa usilujeme týmto firmám umožniť, aby mohli vyvinúť ešte lepšie produkty s novými funkciami.
V ktorých produktoch môžeme nájsť produkty z vašej dielne?
Naše technológie sa najčastejšie používajú v odvetví výroby plochých panelových displejov. Zjednodušene povedané – ide o nanotechnológie, vďaka ktorým môžete každý deň používať obrazovky vašich smartfónov či laptopov. Práve tieto technológie spoločnosti XTPL umožňujú, že máte na mobilných telefónoch obrazovky s lepším rozlíšením a ďalšími parametrami. Takže spomínaným ázijským gigantom naozaj nekonkurujeme. Skôr im pomáhame v tom, aby dokázali spotrebiteľom ponúknuť produkty s čoraz pokročilejšími technológiami.
Spolupracujete s veľkými hráčmi na trhu?
Áno, našou stratégiou je zakaždým spolupracovať s niektorými z lídrov na trhu. Nemôžem prezradiť ich mená, keďže s nimi máme uzavretú zmluvu o mlčanlivosti. Rozhodne však ide o veľké značky z Ázie, ktoré sú na čele tohto priemyselného odvetvia a dominujú v oblasti výroby displejov.
Predpokladám, že vo vašom biznise sú kľúčové práve inovácie...
Samozrejme, je to tak. Hlavným zameraním nášho podnikania sú inovácie. Práve v nich máme najväčšie zručnosti. V tíme máme 10 ľudí s titulmi z najlepších technologických škôl. Vo svojej práci sa sústredia iba na hľadanie nových možností zlepšenia technológií. Takmer každý mesiac sa im darí vyvinúť nové patenty či nájsť dosiaľ nepoznané možnosti využitia týchto technológií. Inovácie sú teda pre nás kľúčom k tomu, aby sme vôbec prežili na trhu. Musíme sa koncentrovať výlučne na to, aby sme tieto technológie posúvali neustále dopredu. Len tak dokážeme byť konkurencieschopní.
Tvrdíte, že pochádzate z vedeckého prostredia. Momentálne sa venujete hlavne úlohám riaditeľa?
To je pravda, sústredím sa najmä na manažérske povinnosti v našej spoločnosti.
Zúčastňujete sa osobne na vývoji nových technológií a produktov?
Určite áno, stále sa na tom podieľam a verím, že to tak zostane aj v budúcnosti. Je to predsa oblasť, z ktorej som do tohto biznisu prišiel. Nemôžem sa úplne odstrihnúť od vývoja nových technológií. Mojou hlavnou úlohou je však riadiť firmu. Dnes som viac lídrom biznisu, ktorý pracuje s kapitálovými trhmi, s investormi a zákazníkmi. V každom prípade mám vynikajúci tím, ktorému dôverujem a môžem sa naň plne spoľahnúť. S mojimi kolegami pracujeme spoločne na tom, aby naša spoločnosť prostredníctvom inovácií napredovala. Avšak ak mám byť naozaj úprimný, niekedy mi chýbajú chvíle, keď som sa venoval iba vývoju technológií.
Ktorý trh je pre vás z globálneho hľadiska ten najdôležitejší?
My sa v súčasnosti zameriavame predovšetkým na dve hlavné oblasti. Jednou z nich je ázijský trh napojený na výrobu plochých panelových displejov. V ňom dominujú predovšetkým veľkí ázijskí hráči z krajín, ako sú Čína, Južná Kórea, Taiwan či Japonsko. No a potom je tu Kalifornia, konkrétne Silicon Valley, ktoré predstavuje druhú oblasť nášho prioritného zamerania. V Silicon Valley sídli množstvo mimoriadne inovatívnych spoločností, ktoré majú veľký hlad po tom, aby mohli vo svojich produktoch využívať inovácie od malých hráčov, ako sme napríklad my. Takže týmito dvoma smermi sa nepretržite pozeráme.
Máte osobné skúsenosti zo Silicon Valley?
Áno, samozrejme, strávil som tam významnú časť svojho života. Odhadujem, že do Kalifornie cestujem priemerne 11-krát ročne. Máme tam menší tím skutočne dobrých poradcov, ktorí pomáhajú formovať našu stratégiu. Usilujeme sa nasať mágiu miesta, akým je Silicon Valley, priniesť ju domov do Poľska a využiť u nás vedomosti, ktoré sme tam získali.
Časť pracovného života ste prežili aj v Číne...
Bolo mimoriadne úžasné sledovať, čo sa v Číne počas môjho pobytu dialo. Najmä to, ako rýchlo stúpala čínska ekonomika a ako rástli tamojšie spoločnosti. Čínski konkurenti sú veľmi silní, dokážu na sebe skutočne tvrdo drieť. Bola to pre mňa naozaj veľmi dobrá lekcia.
Máte tam stále nejaké obchodné kontakty?
Áno. Mnoho čínskych technologických spoločností sídli v meste Šen-čen, ktoré je istým spôsobom považované za nové svetové Silicon Valley. Je to úžasné miesto, ktoré rastie raketovou rýchlosťou. Je skvelé tam byť a sledovať to na vlastné oči.
Mesto, z ktorého pochádzate, je známe aj Vroclavským technologickým parkom. Myslíte si, že sa z Vroclavi môže raz stať poľské Silicon Valley?
Ja by som tomu aj veril. Mám na mysli celkovo túto časť Európy a všetky nové členské krajiny Európskej únie. Vlastne už ani nie sú také nové. Máme skutočne veľa, čo môžeme svetu ponúknuť. Žijú u nás veľmi talentovaní a tvrdo pracujúci ľudia. Podľa mňa je práve teraz ten čas, keď môžu naše firmy dosiahnuť nejeden veľký úspech, ktorý dokáže celý región posunúť vpred. A to vrátane Slovenska aj Poľska.
Keď už hovoríme o Slovensku, máte v našej krajine nejaké obchodné aktivity?
Nanešťastie, zatiaľ nie. Zo Slovenska som však mal niekoľko kolegov vedcov. S nimi som spolupracoval počas môjho predchádzajúceho pôsobenia, teda ešte predtým, než som sa stal podnikateľom a manažérom. Na úrovni biznisu, žiaľ, momentálne nemám žiadne takéto kontakty. Avšak poznám niekoľko úspešných slovenských technologických spoločností a vašej krajine k nim blahoželám. Patrí sem napríklad Eset.
Myslíte si, že by sa práve stredná Európa mohla v budúcnosti stať globálnym technologickým lídrom?
Neviem, či sa stane práve lídrom, ale myslím si, že máme na to, aby sme sa stali neoddeliteľnou súčasťou tejto hry. A určite tomu verím. Nielen z hľadiska Slovenska či Poľska, ale celého regiónu. Máme predsa schopnosti, aby sme s našimi technológiami prekročili hranice strednej Európy.
Chystáte expanzie na nové trhy, prípadne do nových segmentov?
Áno, pozeráme sa na ďalšie polia pôsobnosti a možnosti využitia, kde môžu hrať dôležitú úlohu práve naše tlačové technológie. Ako príklad môžem uviesť inteligentné sklo, ktoré môže nájsť uplatnenie povedzme pri oknách schopných meniť farbu. Pomocou našich technológií sa snažíme týmto produktom pomôcť byť viac konkurencieschopnými a funkčnými. Pozorne tiež sledujeme oblasť veľmi pokročilých dosiek plošných spojov na medicínske využitie. Keďže sme však zatiaľ ešte stále príliš malou organizáciou, nemôžeme útočiť na všetky tieto segmenty naraz. Musíme zvádzať veľké súboje na jednotlivých poliach a postupovať krok za krokom.
Dostali ste už ponuku od veľkých spoločností, ktoré by chceli odkúpiť vašu firmu?
Nie, oficiálne som zatiaľ žiadnu ponuku nedostal. Keby sa však tak aj stalo, jednoznačne by som potenciálnym záujemcom povedal nie. Ešte môžeme vybudovať veľmi veľa hodnoty. Treba na to len trpezlivosť a rozhodnosť, vôľu ísť priamo za svojím cieľom. Preto sa momentálne zameriavame iba na rast. Chceme naďalej zvyšovať cenu našej spoločnosti. Pre mňa osobne to je projekt na mnoho nasledujúcich rokov. Vôbec nemám záujem o to, aby som príliš zavčasu opustil túto loď.
Máte nejaké sociálne programy? Podporujete školy či študentov?
Áno, ja verím v silu kvalitného vzdelávanie. Veď aj moje vzdelanie bolo istým spôsobom kľúčom, ktorý mi otvoril dvere a umožnil odísť von do sveta, kde som mohol stretnúť zaujímavých ľudí. A ja chcem to isté dopriať ďalším deťom. Preto pomáham takzvaným detským univerzitám v Poľsku. Podporujem ich, aby mohli vyučovať tieto deti. Snažím sa týmto organizáciám finančne pomáhať. Priznám sa, že práve na toto mám veľkú slabosť.