Vaša spoločnosť Macronix International začínala s produkciou polovodičov, dnes ste svetovou jednotkou vo výrobe pamäťových čipov a zariadení. Prečo ste si pre svoj biznis vybrali práve tento segment?
Už keď som študoval na vysokej škole, pracoval som na manažérskej pozícii v jednej spoločnosti vyrábajúcej polovodiče. V tom čase bol tento segment na úplnom začiatku a ja osobne som sa oň veľmi zaujímal. No a keď som odišiel do Spojených štátov, aby som tam absolvoval postgraduálne štúdium, rozhodol som sa získať určitý background v oblasti prírodných vied. Práve túto oblasť považujem za doplnkové vzdelanie k produkcii polovodičov a elektrotechniky celkovo. Takáto cesta ma postupne zaviedla až k založeniu vlastnej firmy v roku 1989.
Máte skúsenosti aj zo Silicon Valley. Prečo ste sa napokon rozhodli vrátiť späť na Taiwan a rozbehnúť biznis doma? Nelákalo vás preraziť v Silicon Valley?
Venture kapitál v Silicon Valley smeroval v tom čase svoje investície skôr do softvérových produktov než do hardvéru. Ten z kapitálového hľadiska nebol na tom vôbec dobre. A výroba polovodičov si vyžadovala skutočne veľa kapitálu. Taiwan mal vtedy veľa kapitálu práve pre ľudí, ktorí rozvíjali polovodičový priemysel. No a keďže som pochádzal z krajiny, ktorá bola lídrom tohto segmentu a ponúkala preň najvhodnejšie podmienky, rozhodol som sa vrátiť späť na Taiwan.
Čomu pripisujete to, že práve Taiwan je v tomto odvetví taký úspešný?
Dôvod číslo jeden je, že spoločnosti vyrábajúce polovodiče majú u nás silnú tradíciu. Taiwan je dlhodobo mimoriadne úspešný v odvetví elektronických výrobných služieb. A súčasným firmám sa tieto tradície darí udržiavať. Dôvod číslo dva spočíva v tom, že väčšina najkvalitnejších inžinierov u nás nepracuje výlučne na výskume a vývoji, kde by mohli byť odtrhnutí od reálnej výroby. Takýmto spôsobom to funguje napríklad v Spojených štátoch, kde sa tímy špecialistov venujú výhradne výskumu a vývoju. U nás je to presne naopak. Inžinieri pracujú priamo vo výrobe, ktorú tak zvládame oveľa lepšie a nákladovo efektívnejšie. Taiwanské produkty sú tak úspešné najmä vďaka kombinácii dlhoročnej tradície a vysokej kvality. No a ja sa navyše snažím kombinovať taiwanský prístup s tým zo Silicon Valley.
Čo si pod tým môžeme predstavovať?
Samotný výskum a vývoj je v Silicon Valley na vysokej úrovni, Američania sú skrátka inovatívnejší než v ostatných kútoch sveta. No a ja sa tento typ inovácií snažím spájať s tradičnými taiwanskými výrobnými schopnosťami a postupmi. Výsledkom tohto procesu sú naše produkty. Napokon, podobnú cestu som absolvoval aj ja. V Silicon Valley som pracoval na výskume a vývoji. Potom som plynule prešiel do výroby polovodičov. A neskôr som začal s produkciou pamäťových čipov.
Úspešný ste boli takisto v tom, že sa vám pri štarte firmy podarilo priviesť taiwanských špecialistov zo Spojených štátov späť domov...
Áno, to je pravda. Práve v tom vidím ďalší kľúč k úspechu našej firmy. Trvalo by mi naozaj dlho, keby som pri rozbehu firmy musel sám zaúčať a trénovať nových ľudí. Preto som sa usiloval priviesť na Taiwan kvalitných a skúsených odborníkov, ktorí boli schopní učiť mladú generáciu. Podarilo sa mi presvedčiť desiatky ľudí, ktorí sa presadili v Silicon Valley, aby sa vrátili domov. Koncom 80. rokov minulého storočia totiž veľa inžinierov chodilo z Taiwanu do Spojených štátov, aby tam získali kvalitné vzdelanie a našli si dobrú prácu. Títo špecialisti sa v našej firme stali skutočnými lídrami. Práve vďaka nim sme na Taiwane dokázali vyvinúť naše vlastné know-how, nové technológie a produkty. Aj oni tak písali úspešný príbeh našej firmy.
Volali ste na Taiwan špecialistov pochádzajúcich iba z vášho ostrova alebo z celého sveta?
V tom čase to boli výlučne Číňania. Väčšina z nich bola z Taiwanu, niektorí pochádzali z Hongkongu. Ja som ich všetkých priviedol na Taiwan. Vtedy u nás ešte nepracovali ľudia z iných krajín sveta. Dnes je to iné. Momentálne sú u nás ľudia z Európy, Japonska či ďalších krajín. Svoj vlastný tím máme dokonca aj v kontinentálnej Číne. Takže skutočne u nás pracujú ľudia z mnohých štátov a miest celého sveta.
Nemáte žiadny problém robiť biznis v Číne, ktorá považuje Taiwan za súčasť svojho územia?
Všetky nezhody medzi Taiwanom a Čínou majú len politický charakter. V obchodných vzťahoch nám nekladú absolútne žiadne prekážky. V súčasnosti je Čína dokonca jedným z našich hlavných regiónov, kde podnikáme. Problém vidím v niečom inom. Ako iste viete, čínske spoločnosti majú tendenciu nakupovať produkty čo najlacnejšie. Hlavná myšlienka ich biznisu spočíva v tom, aby čo možno najviac zoškrtali náklady. O kvalitu im pritom až tak nejde. Takáto mentalita nevyhovuje nášmu podnikaniu. Spolupracujeme hlavne s tými firmami, ktorým záleží práve na kvalite a sú za ňu ochotné zaplatiť primeranú cenu.
Pochádzajú vaši hlavní konkurenti práve z Číny?
Nie, sú takmer výlučne z USA. Dôvod je pomerne jednoduchý. Spojené štáty boli v tomto biznise lídrom 30 rokov. Majú teda dlhú históriu vývoja nových technológií a produktov. V jednotlivých segmentoch boli a stále sú svetovou jednotkou, maximálne dvojkou. Macronix teda konkuruje práve americkým firmám. Trúfam si pritom tvrdiť, že už sme dostatočne veľkí a vyvíjame natoľko kvalitné produkty, aby sme od Američanov postupne začali preberať líderstvo.
Svetovou jednotkou ste už dnes v niekoľkých segmentoch...
Číslom jeden sme vo výrobe pamäťových čipov aplikovaných v troch rozličných oblastiach, takzvanom 3C priemysle. Ide o tradičné odvetvia počítačovej techniky, komunikácií a spotrebnej elektroniky. Tie tvoria tri štvrtiny nášho biznisu a mimoriadne sa nám v nich darí. Sme napríklad vôbec najväčším globálnym výrobcom pamäte ROM a NOR flash. Avšak veríme, že s našou kvalitou je pre nás lepšie nasmerovať biznis do úplne nových oblastí.
Do ktorých konkrétne?
V ostatnom desaťročí sme sa zamerali na segmenty automotive, priemyselnej výroby a zdravotníctva. Tieto tri oblasti momentálne tvoria približne jednu štvrtinu nášho biznisu. Do tohto objemu pritom narástli z nuly v priebehu 10 rokov. Práve v nich spočíva náš najväčší potenciál. Očakávam, že v nasledujúcich rokoch bude náš rast v týchto odvetviach ešte pokračovať, keďže v nich môžeme maximalizovať svoje kvality.
Hovoríte, že vaše pamäťové zariadenia môžeme nájsť aj v automobiloch?
Áno, samozrejme. Dokonca si myslím, že väčšina novovyrobených áut má vo svojom elektronickom vybavení nejaký náš produkt.
Používajú ich teda aj automobilky, ktoré majú svoje fabriky na Slovensku?
Určite áno. Viem, že ich používa aj automobilka Kia Motors, ktorá je členom skupiny Hyundai Motor. Odhadujem, že 80 percent vozidiel skupiny Hyundai využíva naše produkty.
Spolupracujete aj s americkými či európskymi automobilkami?
Prirodzene. Biznis robíme v podstate so všetkými veľkými automobilovými značkami. Ani zďaleka sa to netýka len vozidiel z Južnej Kórey či Japonska. Naše komponenty sú aj v modeloch značiek ako BMW, Mercedes-Benz či skupiny Volkswagen Group.
V ktorých ďalších bežne používaných výrobkoch môžeme nájsť vaše pamäťové čipy?
Ako som už spomínal, zameriavame sa na sektor spotrebiteľskej elektroniky. Naše pamäťové čipy využívajú napríklad herné konzoly Sony PlayStation. Silný vzťah máme aj s japonskou spoločnosťou Nintendo. Podporujeme pamäťové zariadenia pre jej konzoly Nintendo Switch, kde máme väčšinový podiel. Aktívni sme aj v komunikačných systémoch. Produkty teda dodávame skutočne do množstva rôznych aplikácií.
Aj do smartfónov?
Spolupracujeme napríklad so spoločnosťou Apple, avšak tá sa netýka priamo smartfónov iPhone. Náš biznis je zameraný skôr na produkty ako iPad či niektoré ďalšie prístroje, ale nie telefóny.
Prečo?
Pretože všetky telefóny momentálne využívajú pamäte NAND Flash. Do segmentu smartfónov sme pritom tento rok ešte len vstúpili a naozaj v ňom nepredávame veľa produktov. Ak mám byť úprimný, tento trh teraz nie je pre náš biznis príliš sľubný, keďže v ňom vládne vysoká konkurencia. Vidíme, že dobrý biznis môžeme robiť inde, takže sa o tento segment aktuálne príliš nezaujímame.
Máte obchodné aktivity aj na Slovensku?
Na Slovensku priamo biznis nemáme. Nadviazali sme ho však v niektorých okolitých krajinách v okolí. Máme napríklad klienta v Maďarsku.
Predpokladám, že inovácie tvoria veľmi dôležitú časť vášho biznisu. Koľko percent vašich tržieb investujete do výskumu a vývoja?
Je to presne tak, ako hovoríte. Do výskumu a vývoja investujeme 15 percent našich tržieb. Z percentuálneho hľadiska sme v tomto smere číslo jeden na Taiwane.
Máte vo svojej firme špeciálny tím inovátorov?
Áno, tejto oblasti sa u nás venujú desiatky ľudí. Máme tím, ktorý sa venuje vývoju nových produktov. Okrem toho sú u nás aj inžinieri, ktorí sa zaoberajú vývojom technológií z hľadiska veľmi dlhého obdobia. Pracujú v takzvanom centrálnom laboratóriu vznikajúcich systémov. Inžinieri v ňom hľadajú systémové riešenia, ako spraviť naše pamäťové zariadenia výrazne lepšími. Technológie, ktoré títo zamestnanci vyvinú, sa v reálnej praxi začnú využívať najskôr o niekoľko rokov, nie hneď.
Máte výrobné fabriky len na Taiwane, alebo aj v zahraničí?
Všetky naše továrne a výrobné zariadenia sa nachádzajú priamo na Taiwane. Všetko teda vyrábame doma.
Neuvažujete nad tým, že by ste niekedy vybudovali fabriky aj mimo ostrova?
Bezprostredne to v pláne nemáme. Práve teraz sa chystáme vybudovať nové zariadenia na Taiwane. Budeme v nich vyrábať nové komponenty rozličného využitia. V centrále na to stále máme priestory. Určite chceme ešte rozšíriť svoje kapacity.
V roku 1995 ste vstúpili na taiwanskú burzu. Hodnotíte spätne toto rozhodnutie ako krok správnym smerom?
Áno, jednoznačne. Ak totiž chcete mať skutočne konkurencieschopnú firmu s vynikajúcou perspektívou, musíte mať na to kapitál a talentovaných ľudí. S talentami problém nebol, keďže na Taiwane máme veľmi schopných ľudí. Otázkou však zostávala kapitálová náročnosť nášho biznisu. Musíte totiž nielen generovať dostatočný zisk na vnútorný chod firmy, ale potrebujete kapitál aj na ďalšie expanzie. My sme v začiatkoch boli skôr menšia spoločnosť. Potrebovali sme peniaze, aby sme mohli ísť do zámoria a rozvinúť spoluprácu napríklad s Applom. Severoamerický trh je totiž veľmi silný a tvrdý. Preto som v rokoch 1994 a 1995 začal pracovať na našom vstupe na burzu. Komunikoval som s vládou a podarilo sa mi prelomiť mnohé bariéry. Nakoniec sme na taiwanskej burze otvorili hich tech sekciu. V roku 1995 sme sa v nej stali vôbec prvou spoločnosťou.
Dá sa v prípade vašej spoločnosti hovoriť o rodinnom biznise?
To rozhodne nie, Macronix je veľmi profesionálny podnik. Nastavil som v ňom také pravidlá, aby tento profesionalizmus zostal zachovaný. Vo firme máme celkovo sedem tried zamestnancov. Platí, že žiadny vysokopostavený manažér alebo reprezentant nemôže mať vo firme príbuzného prvého, druhého a dokonca ani tretieho stupňa. Týka sa to aj mňa či všetkých riaditeľov alebo členov predstavenstva. Skrátka si do firmy nemôžeme priviesť nikoho blízkeho. Aj to je spôsob, akým chceme dosiahnuť maximálne profesionálne riadenie spoločnosti.
V súčasnosti máte viac ako štyritisíc zamestnancov. Sú medzi nimi aj mladí ľudia, ktorí jedného dňa môžu prevziať vedenie?
Áno. V rámci firmy sú všetci vysokopostavení manažéri dosadzovaní na svoje pozície z interných zdrojov. Neberieme šéfov z vonkajšieho prostredia. Týmto heslom sa riadim počas celej existencie firmy. Výsledkom je, že mnohí zamestnanci pracujú pre našu spoločnosť už 20 alebo dokonca 30 rokov. Niektorí z nich sa na vysoké pozície prepracovali úplne od nuly.
Máte tiež ľudí, ktorí rozbiehali firmu spolu s vami pred 30 rokmi?
To zase nie. Na úplnom štarte firmy som bol len ja sám. Až postupne som do nej začal naberať ľudí. Najskôr v Spojených štátov a následne aj na Taiwane. Neskôr som pracoval aj s univerzitami, takže kvalitných zamestnancov som získaval aj tu.
Fakty o spoločnosti Macronix
Firmu v roku 1989 v severotaiwanskom meste Sin-ču založil Miin Wu, aktuálny taiwanský EY Podnikateľ roka. Začínala výrobou polovodičov, dnes je svetovou jednotkou v produkcii pamäťových čipov ROM a NOR Flash. Jej ročná produkcia presahuje dve miliardy kusov výrobkov. Macronix patrí do prvej trojky najväčších producentov elektronických komponentov v automobiloch. Spoločnosť zamestnáva viac ako štyritisíc ľudí, v druhom štvrťroku 2019 zaznamenala tržby vo výške 240 miliónov dolárov.