John Huiberts založil globálneho lídra v špeciálnych prísadách do ultrafialových farieb IGM Resins pred dvoma desaťročiami.IGM RESINS
StoryEditor

Holandský inovátor: Biznis s ekonátermi prudko rastie

10.11.2019, 23:00
HN vám prinášajú interview s esami svetového biznisu. Dnes má slovo John Huiberts, zakladateľ spoločnosti IGM Resins a aktuálny holandský EY Podnikateľ roka.

Vaša firma IGM Resins vyrába špecializované ultrafialové farby, nátery a ďalšie materiály so širokým využitím v zdravotníctve či elektronike. Prečo ste si vybrali práve tento segment?
Pred 20 rokmi, keď som firmu zakladal ako startup, som mal jasno v tom, čo chcem robiť. Trvalá udržateľnosť podnikania a budovanie zeleného sveta boli pre mňa zásadnou vecou. A práve ultrafialové technológie sa využívajú na vytváranie ekologických farieb a náterov, ktoré neškodia životnému prostrediu. Takže práve vývoj a nasadenie technológií priateľských voči prírode boli tou hlavnou motiváciou, prečo som sa pustil do tohto biznisu.

Ekologické technológie sú síce v súčasnosti na vzostupe, ale pred dvoma desaťročiami sa o nich až tak nehovorilo ako dnes. Neobávali ste sa, že sa pri rozbehnutí biznisu popálite?
Vôbec nie. Práve naopak, rýchlo som vycítil, že má veľký potenciál. Bol som si absolútne istý tým, že chcem robiť niečo na tento spôsob. A vývoj ukázal, že som mal pravdu. Sami môžete vidieť, že do dnešného dňa tento trh neustále narastá. Ba čo viac, rastie každým dňom rýchlejšie, pretože svet je stále viac naklonený prírode. Produkty sú čoraz viac založené práve na takýchto technológiách. Takže pre mňa to je stále veľká príležitosť zaoberať sa nielen tým, ako nachádzať nové využitie našich výrobkov, ale aj ako nahrádzať staré škodlivé produkty modernými a ekologickými.


Spomínali ste, že ste začínali ako startup, dnes patríte medzi lídrov vo svojom odvetví. Aký je váš recept na úspech, ktorý vás dostal na špicu biznisu?
Základom môjho súčasného úspechu bol do detailov vypracovaný biznis plán s jasnou víziou v kombinácii so zameraním na jednu jedinú vec a ambíciou stať sa najlepším vo svojom odvetví. Ak máte pre svoju prácu vášeň, dokážete v nej využiť svoje zručnosti a svoje podnikanie si dôkladne naplánujete, tak máte najlepšie predpoklady stať sa úspešným. Prirodzene, musíte robiť veci iným spôsobom, než bolo dovtedy bežné a štandardné.

Kto je vašim hlavným konkurentom v tomto odvetví?
Pôsobíme na globálnom trhu, takže máme globálnych konkurentov. Na jednej strane sú to veľké chemické spoločnosti ako napríklad nemecké koncerny BASF či Bayer. Venujú sa širokej chemickej produkcii, majú však špeciálne divízie, ktoré pôsobia aj v našom segmente a tvoria tak našu konkurenciu na trhu. Na strane druhej sú to menší lokálni producenti a špecializovaní distribútori chemických výrobkov, ktorí takisto predávajú surové materiály na našich hlavných trhoch, teda v kontinentálnej Európe, Severnej aj Južnej Amerike či v Ázii, najmä na Ďalekom východe. Tam všade sú ultrafialové technológie na vzostupe a my sme v týchto regiónoch prítomní. Naopak, v Afrike či Rusku zatiaľ nie sú príliš preferované.

A čo krajiny nášho regiónu?
V strednej a východnej Európy sa záujem o tieto produkty práve začína. Máme nejakých zákazníkov v Rumunsku, Poľsku alebo Českej republike. Na scénu v tomto segmente prichádza teraz už aj Poľsko. Avšak každodenne vidíme, že Rusko a ostatné krajiny východnej Európy aj naďalej využívajú mnohé staré produkty, ktoré sú škodlivé voči životnému prostrediu. Ultrafialové technológie sa tam zavádzajú do praxe len veľmi pomaly.

Máte nejaké obchodné kontakty aj na Slovensku?
Áno, isté biznis kontakty s výrobcami farieb, lakov a náterov máme takisto vo vašej krajine máme. Verím, že čoraz viac nových zákazníkov budeme získavať aj na Slovensku.

Hovoríte, že medzi vašou priamou konkurenciou sú giganty ako BASF alebo Bayer. Vďaka čomu ich dokážete na trhu porážať?
Vďaka tomu, že sa venujeme výlučne nášmu hlavnému biznisu. Celá myšlienka nášho podnikania spočíva v tom, že poskytujeme ultrafialové technológie. A práve to je aj dôvod, prečo sme tak vzdialení od našej konkurencie. Tá je často aktívna aj na iných trhoch, angažuje sa tiež v iných technológiách a vyvýja rozličné produkty. My dodávame výhradne surové materiály, ktoré sú nevyhnutné na to, aby ste mohli vyrábať ultrafialové nátery, laky, lepidlá či farby. Zákazníkovi ponúkame takzvaný one-stop shop. To znamená, že u nás môže na jednom mieste nakúpiť všetky potrebné ingrediencie, aby si vyrobil svoj náter či farbu priamo na mieru.

Akú úlohu hraju inovácie vo vašom biznise a koľko peňazí investujete do výskumu a vývoja?
Veľmi veľkú. Môžem vás ubezpečiť, že základ podnikania našej spoločnosti spočíva práve na inováciách. Na výskum a vývoj minieme každoročne naozaj veľa peňazí. Vyvíjame nové technológie, na základe ktorých dokážeme vyrábať čoraz lepšie produkty. A aby sme takéto výrobky mohli ponúknuť na trh, musíme premýšľať tak, aby naše technológie boli čoraz účinnejšie. Teda aby vďaka nim vaše farby, laky či nátery pod ultrafialovými lúčmi rýchlejšie schli a tvrdli, spotrebovali pritom oveľa menej energie, než bežné produkty, a zároveň priaznivejšie vplývali na životné prostredie. Práve tieto tri aspekty sa aj prostredníctvom našich jedinečných technológií pokúšame rozvíjať a neustále vylepšovať. Z vlastnej skúsenosti totiž viem, že výrobky vždy môžu byť ešte lepšie a ekologickejšie, než máte dnes.

V súčasnosti patrí do vašej skupiny celkovo 11 spoločností. Kde všade vyrábate produkty?
Výrobné fabriky máme nielen v Európe, ale na každom kontinente, kde sme obchodne zastúpení. Sme holandská spoločnosť a sídlo našej firmy je vo Waalwijku. Takže v Holandsku, ale aj v Taliansku máme továreň i centrum výskumu a vývoja. Predajné kancelárie sme zriadili taktiež v Španielsku, Francúzsku či Británii.

Takýto model máte aj na iných kontinentoch?
Áno, podobné nastavenie máme aj v Severnej Amerike, kde je naša továreň, servisné centrum výskumu a vývoja aj predajné strediská. Rovnaký vzorec platí i o Brazílii a Ďalekom východe, konkrétne o Taiwane a Japonsku. Dôvod, prečo sme zriadili práve takýto model siete našich pobočiek, je ten, že chceme byť čo najbližšie k zákazníkom. Verím totiž, že ak chceme byť u nich úspešní, musíme mať s nimi lokálnu komunikáciu. Nespolupracujeme teda s distribútormi. Uprednostňujeme priamy kontakt s našimi klientami, aby sme pochopili ich potreby a problémy a mohli im tak ponúknuť to najlepšie riešenie, ktoré im bude vyhovovať po všetkých stránkach.

Využívate synergické efekty vašich spoločností, aby ste ovládali trhy po celom svete?
Určite áno. Ako som už spomínal, keď sa pozriete na zoznam našich klientov, uvidíte, že máme veľa nadnárodných zákazníkov. Keď napríklad máte najväčšeho výrobcu farieb, ktorý chce vyrábať a vyvíjať svoje produkty v Európe, Amerike aj Ázii, tak do svojich tovární na všetkých týchto kontinentoch potrebuje úplne identické suroviny. Jedine tak mu globálna produkcia môže fungovať bez akýchoľkvek problémov a jeho výrobky budú mať všade rovnakú kvalitu. No a aby sme my dokázali všetky nadnárodné spoločnosti vyrábajúce po celom svete ultrafialové farby a nátery zásobovať, musíme byť bezpodmienečne prítomní na lokálnych trhoch.

Čo považujete za váš najúspešnejší produkt?
Sme globálnym trhovým lídrom v segmente výroby materiálov, ktoré sa ako prísady dodávajú do ultrafialových farieb, lakov a náterov. Sú to síce malé prísady, v produkcii farieb však zohrávajú kľúčovú úlohu. Práve vďaka nim totiž dochádza k chemickej reakcii medzi farbou a ultrafialovým žiarením. Výsledkom tejto reakcie je okamžité sušenie laku. Bez našich prísad nedochádza k žiadnej ultrafialovej reakcii.

Kde všade sa tieto prísady používajú?
Produkty, v ktorých sa použili, môžete nájsť na mnohých miestach, kde by ste to ani nečakali. Keď povedzme navštívite svojho zubára a bude vám vypĺňať váš zub, môže použiť najmodernejšiu výplň, ktorá rýchlo uschne vďaka ultrafialovým lúčom. Úplne suchá bude do dvoch sekúnd. Produkty, ktoré vznikli s využitím našich technológií, však uvidíte aj v akomkoľvek supermarkete. Lakujú sa nimi napríklad obaly na jedlo či nábytok švédskeho reťazca IKEA. Ultrafialové nátery priateľské voči životnému prostrediu mohli byť použité pri výrobe interiérových komponentov vášho automobilu, mobilného telefónu alebo laptopu. Takže môže ísť v podstate o akýkoľvek lak, ktorý uschol prostredníctvom ultrafialových lúčov.

Oplatí sa to vôbec výrobcom? Nie je takýto náter drahší než bežná farba?
Vôbec nie, práve naopak. Výrobcu to vyjde lacnejšie. Naše technológie majú dve hlavné výhody. Tou prvou je zníženie nákladov aj času na výrobu, vďaka čomu môžete zvýšiť svoju produkciu. A druhou je to, že sú priaznivo naklonené životnému prostrediu. Toto sú dva faktory, ktoré zvyšujú záujem o naše produkty.

Kto patrí medzi vašich najväčších klientov?
Môžem hrdo povedať, že keď sa pozriete na top 50 najväčších firiem, ktorí sa zaoberajú produkciou farieb a náterov, tak každý z nich je našim zákazníkom.

Chystáte nové expanzie? Chcete napríklad vstúpiť na nové trhy alebo kúpiť ďalšie spoločnosti?
Nepochybne áno. Tento trh totiž neustále rastie a my musíme zvýšiť naše výrobné kapacity, ak si chceme udržať náskok pred konkurenciou. A aby sme ich zvýšili, potrebujeme investovať nielen do našej vlastnej produkcie, ale zároveň aj získať ďalšie akvizície, teda nové spoločnosti. Aj z tohto dôvodu investujeme veľa peňazí do vertikálnej integrácie.

Čo to vo vašom prípade presne znamená?
Chceme vo väčšom meradle vyvíjať naše vlastné surové materiály, aby sme neboli závislí od ich dodávateľov surových materiálov. Ako som už spomenul, našou ambíciou je byť one-stop shop. Ďalej, v niektorých surových materiáloch sme globálnym lídrom, ale v niektorých ďalších zatiaľ jednotkou na trhu nie sme. Takže aj do týchto nových produktov sa snažíme investovať.

Podieľate sa vy osobne na vývoji nových produktov?
Nie. Vo firme máme 60 zamestnancov, ktorí sa zaoberajú výlučne výskumom a vývojom. Títo špecialisti denno-denne pracujú na jednej strane na vývoji nových molekúl a na strane druhej na riešení problémov našich zákazníkov. Ak napríklad nejaký výrobca má určitý problém so svojou farbou alebo náterom, povedzme príliš žltne alebo jej vzhľad nie je dostatočne dobrý, môže nás okamžite kontaktovať. My sa pozrieme na jeho sťažnosť a zistíme, čo je príčinou vzniknutého problému. Potom tu poradíme, aby napríklad skombinoval taký a taký produkt. Žltnutie náteru následne zmizne. Takže každý deň pracujeme tak na vývoji nových molekúl, ako aj technickej podpore našich zákazníkov.

Takže vy osobne máte čas len na riadenie firmy?
Áno. Moja úloha sa minulý rok zmenila. Po opätovnej kúpe spoločnosti som sa stal predsedom predstavenstva, zároveň som ako zakladateľ aj generálnym riaditeľom Moja pozícia teda vyžaduje, aby som sa zameriaval viac na stratégiu a rast firmy a menej na ostatné veci vrátane technických záležitostí.

Máte nejaké sociálne programy, podporujete napríklad vzdelávanie?
Keďže máme veľa biznisových aktivít naprieč celou Európou, Severnou aj Južnou Amerikou, Áziou a prísne rešpektujeme kultúrne rôznorodosti, každá z našich obchodných jednotiek má svoje vlastné charitatívne projekty, fondy a ostatné dobročinné aktivity na lokálnej úrovni. Nemáme teda jeden veľký globálny fond, ktorý by sa venoval charitatívnej oblasti. V každom prípade míňame veľa peňazí na sociálne a dobročinné aktivity.

Môžete spomenúť konkrétny charitatívny projekt v nejakej krajine?
Ťažko mi je takto z hlavy povedať jeden jediný projekt. Nepoznám všetky naše charitatívne aktivity. Každopádne však popri rôznych dobročinných programoch investujeme veľké finančné prostriedky do rozvoja a vzdelávania ľudí, recyklácie materiálov či triedenia odpadu. Napokon, my sami pri výrobe našich produktov využívame odpad. Takže aj prostredníctvom takéhoto typu výroby veci slúžime tomu, aby sme okolo seba pomáhali vybudovať lepší svet.

Fakty o spoločnosti IGM Resins
Ako startup na výrobu chemických náterov založil spoločnosť v roku 1999 John Huiberts, ktorý je aktuálnym holandským EY Podnikateľom roka. Dnes je firma globálnym lídrom na trhu vo výrobe prísad do ultrafialových farieb, lakov a náterov. Skupina ovláda dovedna 11 spoločností a zamestnáva viac ako 900 ľudí na štyroch kontinentoch – v Európe, Ázii a Severnej aj Južnej Amerike. Jej ročné tržby sa pohybujú v stovkách miliónov eur.

01 - Modified: 2023-03-09 08:39:40 - Feat.: - Title: Slovenská firma mala pred pár rokmi 20 ľudí, dnes dodáva do celého sveta. Produkty poslali do vyše 70 krajín 02 - Modified: 2023-03-08 06:47:46 - Feat.: - Title: EY Podnikateľom roka sa stal šéf spoločnosti Be Lenka 03 - Modified: 2022-03-17 14:08:28 - Feat.: - Title: Šéf banskobystrického pivovaru pre HN: Obávam sa toho, čo sa na nás valí z východu 04 - Modified: 2022-03-09 14:13:25 - Feat.: - Title: Novými slovenskými EY Podnikateľmi roka 2021 sú šéfovia Banskobystrického pivovaru 05 - Modified: 2021-09-08 07:44:16 - Feat.: - Title: Chorvátsky EY Podnikateľ roka pre HN: IT zručnosti znásobia váš potenciál
menuLevel = 2, menuRoute = focus/biznis, menuAlias = biznis, menuRouteLevel0 = focus, homepage = false
05. november 2024 04:44