Na to, aby bolo lietadlo bezpečné, mohlo vzlietnuť aj pristáť, musí byť aj precízne vyvážené. Je totiž plné cestujúcich, posádky, batožiny či paliva. Správne vyváženie má vplyv na stabilitu celého letu. Každé lietadlo je iné, má vlastný systém nakladania a vyvažovania. Práve preto si nemôžeme sadnúť tam, kde by sme si priali. Lietadlá majú určený predný a zadný limit. Flickr.com
StoryEditor

V čom bol rok 2017 prelomový?

12.02.2018, 23:00
Išlo o najlepší rok v celej histórii.

Desať leteckých nehôd a incidentov, 44 obetí vo vzduchu a 35 na zemi v prípade nákladných letov.

Išlo tak o rekord v bezpečnosti, ako vlani v januári informovala asociácia zaoberajúca sa leteckou bezpečnosťou Aviation Safety Network.

Prívlastok vážnej leteckej nehody si za predminulý rok držalo iba Rusko.

Rovnaký počet nehôd mali civilné aj nákladné lety. Ako je možné, že sa bezpečnosť lietania dostala aj napriek rýchlo rastúcemu počtu letov tak vysoko?

„Na otázky bezpečnosti sa kladú stále väčšie nároky. Nejde iba o prevádzku, ale aj o konštrukciu lietadiel. Výrobcovia bezpečnosti podriaďujú všetko. Technológie leteckej techniky sú dnes niekde inde než boli pred 30. rokmi či ešte dávnejšie,“ ozrejmil pre HN letecký publicista Petr Kolmann.

29. máj 2022 10:36