Snahu postarať sa o dostatok financií v sektore prejavil aj štát. „Potrebujeme naučiť našich spotrebiteľov na domáce výrobky, ale tie musia byť naozaj slovenské, od slovenských výrobcov,“ zdôraznil predseda SNS Andrej Danko v júni tohto roka.
Vtedy prvýkrát spomenul riešenie v podobe 2,5-percentného odvodu, ktorý zaplatia obchodné reťazce zo svojho obratu. Odvod si získal aj podporu agrorezortu a už v budúcom roku by mal do rozpočtu priniesť vyše 120 miliónov eur.
Preto sa okamžite začali vynárať otázky o tom, kto ho vlastne zaplatí.
Podľa Tibora Gregora, výkonného riaditeľa Klubu 500, to budú dodávatelia, poľnohospodári a potravinári na ešte nevýhodnejších dodávateľských podmienkach, ako aj zákazníci na vyšších cenách.
Kým slovenské i zahraničné reťazce sa rozhodli spojiť sily a bojovať proti zavedeniu odvodu aj kampaňou, v ktorej proti nemu hlasovalo už vyše 14-tisíc spotrebiteľov, poľnohospodári vítajú otvorenie diskusie na túto tému.