„Sme úplne na chvoste Vyšehradskej štvorky, na konci celého východného bloku v pomere investícií do železníc a cestnej dopravy. Bežne je to deväť k jednej v prospech verejnej dopravy. Na Slovensku je to presne opačne. Deväť ide cestnej doprave a jeden diel ide na železničnú dopravu,“ uviedol dávnejšie v rozhovore pre HN bývalý šéf Železničnej spoločnosti Slovensko Pavel Kravec.
Podobný názor má aj Spoločenstvo európskych železničných podnikov a manažérov infraštruktúry, podľa ktorých u nás neexistuje strategický prístup k financovaniu infraštruktúry. Spoločenstvo kritizuje aj vlaky zadarmo, ktoré u nás pre študentov a seniorov platia od roku 2014.
Vlaky zadarmo kritizuje aj opozícia. Podľa experta OĽaNO na železničnú dopravu Jiřího Kubáčka bývalý premiér a šéf Smeru Robert Fico zavádza verejnosť o tom, že sa železniciam darí vďaka vlakom zadarmo a znižujú svoju stratu.
„To, čo Fico zamlčal je, že každý rok posiela štát železniciam výrazne viac dotácii. Je síce pravdou, že počas rokov 2014 až 2017 sa strata železníc znížila o tri milióny eur, dotácie sa však zvýšili o 33 miliónov. Fico nám zatajil 30 miliónov eur," uviedol.
Výdavky na zabezpečenie bezplatnej vlakovej prepravy žiakov, študentov a dôchodcov vyrátava štát na 13 miliónov eur ročne.
Podľa rezortu dopravy takmer 60 percent z bezplatnej dopravy tvoria žiaci a študenti. Vo vlakoch sedí denne o skoro 73-tisíc viac cestujúcich.
Za minulý rok predstavoval počet cestujúcich 71 miliónov, tento rok má záujem prepraviť o tri milióny viac.