Debata o vlakoch zadarmo prebehla aj v Česku, nakoniec sa namiesto úplnej 100 percentnej zľavy prijala od júna 75 percentná zľava na cestovanie vlakmi a autobusmi pre študentov a seniorov.
Pred jej zavedením v júni sa hovorilo o tom, že takéto zlacnenie cestovného vyjde Česko na 5,83 miliárd českých korún ročne. Tento rok preto dostane české ministerstvo dopravy 3,26 miliardy z vládnej rozpočtovej rezervy.
Ako argument na neprijatie plnej zľavy bolo, že sa táto forma neosvedčila na Slovensku.
„Podporu, najmä čo sa týka seniorov, si krajina nie že dovoliť môže, ale musí,“ uviedol ešte v marci český minister dopravy Dan Ťok (za ANO). „Druhá vec je podpora študentov, tam to je nová generácia. Európa pristupuje k tomu, že pre mládež a študentov robí zaujímavé zľavnené cestovné. Je na mieste, aby sa Česká republika pridala,“ dodal.
K zlepšeniu cestovania vlakom pristupujú krajiny aj spoločne. Vyšehradská štvorka sa na začiatku októbra dohodla, že zlepší spoluprácu v oblasti dopravy a hľadaní možností financovania strategických projektov vrátane výstavby vysokorýchlostnej železničnej trate v strednej Európe.
„Myslím si, že my všetci považujeme za prioritu spraviť z cestovania vlakom rýchlejší, pohodlnejší a hlavne preferovanejší spôsob prepravy.
Vybudovanie vysokorýchlostnej trate by preto malo byť naším spoločným cieľom a počas slovenského predsedníctva sa budeme snažiť o čo najefektívnejší posun vo vývoji tohto ambiciózneho projektu," uviedol minister dopravy Arpád Érsek.
Vlaky by mali na vysokorýchlostnej trati ísť rýchlosťou 250 kilometrov za hodinu.
Pre región Vyšehradskej štvorky sú zaujímavé aj dáta. Podľa indexu výkonu železníc na stránke The Boston Consulting Group sme sa v najhoršej skupine s indexom pod 4,5 ocitli spolu s Poľskom a Maďarskom.
S indexom od 4,5 až 6 je na tom lepšie Česko. Do najvyššej kategórie s indexom 6 až 10 sa z našich okolitých krajín nedostal nikto. Európski lídri sú podľa indexu Švajčiarsko, Dánsko, Fínsko, Nemecko, Rakúsko, Švédsko a Francúzsko.
Naše umiestnenie s najhorším indexom je ukazovateľom aj toho, že naša bezpečnosť železničnej dopravy je slabá, na druhej strane však máme plusové body za intenzitu používania vlakov.