StoryEditor

Poľský veľvyslanec pre HN: Mnohí Slováci si už všimli zázrak našej infraštruktúry. Radi sa oň s vami podelíme

07.12.2023, 08:00
  • Nový poľský veľvyslanec na Slovensku Maciej Ruczaj vysvetľuje v rozhovore pre HN okrem iného aj to:
  • Ako bude prebiehať spolupráca medzi Slovenskom a Poľskom po voľbách v oboch krajinách.
  • V čom by si Slováci mohli od svojich severných susedov zobrať príklad pri budovaní cestnej infraštruktúry.
  • Ktoré oblasti Poľska môžu byť zaujímavé pre slovenských turistov.

Poľsko aj Slovensko zažili v uplynulých týždňoch voľby, ktoré do veľkej miery menia rozloženie mocenských síl v oboch krajinách. Očakávate, že bude medzi nami pokračovať v nezmenenej podobe politická a ekonomická spolupráca, napríklad v rámci Vyšehradskej štvorky?

Áno, samozrejme. Pokiaľ sa bavíme o ekonomike, tak naše krajiny majú podobné problémy. Máme za sebou podobnú skúsenosť transformácie a pred sebou obavy z pasce stredného príjmu. Najmä z toho, aby sme natrvalo nezostali v akomsi poloperiférnom postavení voči západnej Európe. Práve spoločné problémy by nás mali inšpirovať a viesť k hľadaniu spoločných riešení.

Ktoré konkrétne problémy nás najviac ťažia?

Máme predovšetkým obrovský dlh z minulosti, ktorý sa týka nášho infraštruktúrneho prepojenia. Ide o dlh územia Vyšehradskej štvorky, ale tiež širšieho pásu bývalých krajín sovietskeho bloku, ktoré nielen v posledných 30 alebo 50 rokoch, ale v podstate za ostatných 200 rokov nebudovali takmer žiadne prepojenia na osi sever – juh.

Nový veľvyslanec Poľska Maciej Ruczaj vysvetľuje v rozhovore pre HN aj to, ktoré poľské oblasti by mohli byť zaujímavé pre slovenských turistov. VIDEO: HN/Matej Duman

To je pravda, dôsledky tohto zanedbania môžeme dodnes vidieť v kontaktoch medzi našimi krajinami, ktoré by si určite zaslúžili väčšiu pozornosť...

Následky tohto javu sú pre nás v dnešnej dobe naozaj veľmi bolestivé. Možno trošku ide o pozostatok nášho periférneho, či dokonca koloniálneho postavenia buď voči západnej Európe, alebo na druhej strane voči Moskve. Tie totiž mali záujem predovšetkým o to, aby komunikácie prebiehali skôr na osi východ – západ. Nemali však už záujem o to, aby sme sa my – myslím tým národy strednej Európy – príliš prepájali medzi sebou.

Týka sa uvedené konštatovanie aj našich dvoch krajín?

Áno, a práve náš poľsko-slovenský príklad je dokonca v tomto ohľade obzvlášť viditeľný. Skutočne máme viac ako 500 kilometrov spoločnej hranice, pričom na nej neexistuje jediné prepojenie prostredníctvom diaľnice či rýchlostnej komunikácie. Toto je obrovský dlh z minulosti, ktorý nevyriešime v jedinom okamihu. Nejaký čas nám bude trvať, kým dáme tieto veci do poriadku. Avšak pokiaľ ich nebudeme systematicky posúvať dopredu – či už práve pomocou platformy V4 alebo formátu Trojmoria, ktorý je podľa mňa ďalším významným nástrojom, ako náš región posilňovať a navzájom prepájať –, tak sa nedostaneme nikam.

Plány vzájomného prepojenia sú síce pekné, ale zatiaľ zostávajú len na papieri. V Poľsku dnes vidíme obrovský rozvoj cestnej infraštruktúry, a to aj smerom na Slovensko. Oneskorenie je skôr na našej strane. Bude Varšava apelovať na slovenskú vládu, aby diaľnici k poľským hraniciam priradila väčšiu dôležitosť?

Povedomie o tom, že je to kruciálna vec, ktorú je potrebné vyriešiť, existuje na oboch stranách hranice. A to tak na úrovni vlád, ako aj podnikateľov či obyčajných ľudí žijúcich v prihraničných oblastiach. My v Poľsku máme z posledných rokov vlastnú skúsenosť týkajúcu sa práve toho, akým neuveriteľným spôsobom dokáže krajinu nakopnúť určité uzavretie dopravnej siete, ktorá je tým dotvorená a kompletná. Okamžite to pozdvihne niektoré regióny, ktoré predtým nestíhali preteky v rámci ekonomického rastu. Zrazu vďaka tomu idú aj tieto oblasti nahor.

V pozitívnom zmysle to pociťujú najmä obyvatelia spomínaných regiónov...

Presne tak. Je pozoruhodné, ako to výrazne mení každodenný život a relativizuje priestor. Miesta, ktoré boli hrozne ďaleko, pretože tam človek musel ísť 12 hodín, sú v jedinom okamihu doslova za rohom. Odrazu už nie je nepredstaviteľné, že z Ostravy pôjdete na víkend autom povedzme do Gdanska, lebo tam dorazíte za štyri hodiny. Takže aj z tejto vlastnej skúsenosti vieme, ako veľmi to môže pomôcť. A určite by sme ju chceli odovzdávať aj na Slovensko.

Stretávate sa vôbec u nás s ochotou inšpirovať sa vašimi skúsenosťami?

Určite áno, aspoň to tak vnímam okolo seba. Slováci a niektoré slovenské médiá si už všimli tento poľský zázrak, ktorý sa týka najmä našej infraštruktúry. A som veľmi rád, že hľadajú odpovede na otázky, ako sa nám to podarilo. Samozrejme, my sa snažíme komunikovať i so slovenskými úradmi, nejako im toto všetko vysvetľovať a pomáhať, pokiaľ je z ich strany záujem. Nedávno začal napríklad vo vašej krajine pôsobiť stavebný gigant Budimex, ktorý už mal možnosť prezentovať slovenským novinárom niektoré svoje postupy. Rovnako môžem v tejto súvislosti spomenúť využívanie európskych či vlastných fondov určených na rýchlu výstavbu infraštruktúry. Taktiež sme radi, že Slovensko na začiatku tohto roka prijalo zákon o prioritných strategických dopravných stavbách.

Vidíte aj v ňom inšpiráciu z vašej krajiny?

Áno, naozaj čiastočne nadväzuje práve na poľské skúsenosti a mohol by pomôcť urýchliť stavebné práce. Hlavne som však rád, že v programovom vyhlásení súčasnej vlády sa opäť veľmi výrazne píše, že dokončenie oboch kľúčových komunikácií, ktoré sú pre nás chrbticou vzájomného prepojenia – teda diaľnice D3 a rýchlostnej cesty R4 –, je pre Slovensko prioritnou záležitosťou. Pevne dúfam, že toto všetko sú dobré signály, ktoré nám budú ukazovať cestu k akýmsi lepším zajtrajškom. Najmä čo sa týka priamej a bezprostrednej prepojenosti medzi Poľskom a Slovenskom.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 62% na dočítanie.
01 - Modified: 2023-11-23 07:04:00 - Feat.: 0 - Title: Obnova Ukrajiny? Chceme hľadať možnosti najmä v prihraničných regiónoch, tvrdí pre HN vicepremiér Peter Kmec 02 - Modified: 2023-11-05 14:39:53 - Feat.: 0 - Title: Šéf asociácie cestoviek pre HN: V decembri a v januári sa od nás bude lietať aj na Maldivy či Seychelly 03 - Modified: 2023-10-15 13:30:00 - Feat.: 1 - Title: Orbán, Fico, ba ani Putin. Osud regiónu určia Poliaci 04 - Modified: 2023-05-29 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Poľský minister zahraničných vecí Rau pre HN: Bez ohľadu na výsledok vojny zostane Rusko dlhodobou hrozbou 05 - Modified: 2023-05-19 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Legendárny poľský politik Radek Sikorski pre HN: Konflikt na Ukrajine presúva mocenskú rovnováhu vnútri Únie
01 - Modified: 2024-02-23 13:03:01 - Feat.: - Title: Predsedníčka eurokomisie prisľúbila Poľsku odblokovanie zmrazených fondov aj pomoc farmárom 02 - Modified: 2024-02-22 19:54:17 - Feat.: - Title: Kuleba rokoval o zvýšení vojenských dodávok. Poľsko zaradilo hraničné priechody medzi kritickú infraštruktúru 03 - Modified: 2024-02-22 15:40:17 - Feat.: - Title: Takmer 30 percent poľských firiem sa chce zúčastniť na obnove Ukrajiny, bude stáť stovky miliárd 04 - Modified: 2024-02-22 13:00:36 - Feat.: - Title: Poľsko pridá hraničné priechody s Ukrajinou do zoznamu kritickej infraštruktúry 05 - Modified: 2024-02-22 11:36:12 - Feat.: - Title: Maloobchodné tržby v Poľsku v januári medziročne vzrástli
menuLevel = 2, menuRoute = focus/politika-s-spolocnost, menuAlias = politika-s-spolocnost, menuRouteLevel0 = focus, homepage = false
23. február 2024 15:15