StoryEditor

Receptom nemôže byť podpora elity

29.09.2018, 00:00
„Nehovorme, že inklúzia je nezmysel, tento typ vládnutia je nezmysel,“ tvrdí v rozhovore pre HN expertka na vzdelávanie Zuzana Zimenová.

Klasické filmové klišé stvárňuje učiteľku ako nahnevaného a vyčerpaného tvora. Bude to aktuálne aj po zavedení Národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania?

Je pravdou, že na pedagógov sa kladú čoraz vyššie nároky, odkedy bol v roku 2008 prijatý nový školský zákon. Dal im síce možnosť byť kreatívnejšími, aktívnejšími, možnosť vytvárania vlastných programov a vstupovania do obsahu, no neposkytol im k tomu náležitý servis a podporu. Vtedajší minister Ján Mikolaj odštartoval reformu do absolútne nepripraveného prostredia. Obávam sa, že súčasné kroky ministerky Lubyovej na tom nič nezmenia.

Výsledkom je preťaženosť pracovníkov školstva?

Pravdaže sa cítia byť preťažení a dnes ešte viac v súvislosti s deťmi so špeciálnymi potrebami. Majú ich čoraz viac. Bez asistentov, bez špeciálnych pedagógov, bez náležitých učebných pomôcok. Pred desiatimi rokmi sa totiž nepodarilo dosiahnuť zmenu základného princípu vo vzdelávaní.

Ten spočíval v čom?

Nepodarilo sa dosiahnuť zmenu paradigmy spočívajúcu v orientácii na žiaka. Ten zostáva stále posledným v poradí. Oproti ostatným krajinám, kde sa už zmeny uskutočnili a transformácia sa posunula oveľa ďalej, sme v tomto pozadu. Máme stále veľa centrálnych príkazov, hoci sa tvárime, že máme decentralizované základné školy. Sú síce v kompetencii samospráv, no stále čakajú na to, čo im nadiktuje ministerstvo. Individuálny prístup k žiakom je prakticky nemožný.

Okamžite po zverejnení národného programu sa naň zniesla vlna kritiky, vy ste neboli výnimkou. Podľa vás je zmarenou šancou.

Zameriava sa na množstvo detailov a celkový étos sa vytratil.

Vzorom pre jeho koncipovanie bol aj dokument Učiace sa Slovensko, v tíme tvorcov ste sedeli aj vy. Nie je vo vašom tvrdení rozpor?

Ponúkli sme niečo, čo je vo finálnom materiáli dosť odlišné. Sú v ňom vytiahnuté len hrozienka, ktoré sú politicky priechodné. Nepovažujem ho za reformný. Verejnosť potrebovala zrozumiteľnú a stručnú verziu zásadných zmien na nasledujúcich 10 až 20 rokov. Ale opäť netuší, čo školy vlastne č...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2018-09-28 08:55:57 - Feat.: 0 - Title: Návšteva v zemi, kde zajtra znamená už včera 02 - Modified: 2018-09-28 08:56:00 - Feat.: 0 - Title: Fínsky model sa u nás nikdy nezavedie do praxe
01 - Modified: 2024-12-21 23:00:00 - Feat.: - Title: Máme takmer 800 stredných škôl, čo je na päťmiliónové Slovensko veľa (rozhovor) 02 - Modified: 2024-12-21 23:00:00 - Feat.: - Title: Aby každý žiak zažíval úspech 03 - Modified: 2024-12-20 23:00:00 - Feat.: - Title: Výkonnostné zmluvy nemusia garantovať výkon 04 - Modified: 2024-12-20 23:00:00 - Feat.: - Title: Dokumentaristka: To, ako pristupujeme k deťom so znevýhodnením, je dedičstvo komunizmu 05 - Modified: 2024-12-21 04:51:32 - Feat.: - Title: Klimatický expert pre HN: Najdôležitejšie projekty Green Dealu zlyhali, dohoda EÚ potrebuje obrovský reštart
menuLevel = 2, menuRoute = focus/publicistika, menuAlias = publicistika, menuRouteLevel0 = focus, homepage = false
22. december 2024 08:17