Aké sú najväčšie rozdiely medzi financovaním kampaní u nás a v USA?
Kampane u nás vyzerajú číselne omnoho menšie. Keď si to prepočítame na počet obyvateľov, tak sa u nás na ne stále dáva niekoľkonásobne menej ako napríklad v Spojených štátoch. Je tam tradícia väčšieho podporovania kandidátov vo forme príspevkov. Veľké firmy niekedy dávajú príspevky jednej aj druhej strane, aby to bolo vyrovnané. Príspevky sú bežné aj pri filantropoch.
Do ktorých volieb plynie viac peňazí?
Ako v USA aj u nás sú väčšie sumy peňazí vynaložené na kampane strán pri straníckych voľbách ako na kampaň jednotlivcov ako pri prezidentských. Rozpočty na prezidentské voľby sú stále nižšie než pri parlamentných voľbách v roku 2016.
Sú naše kampane kvalitné alebo by uvítali viac nákladov?
Asi sa tomu nevyhneme. Štatistiky v USA ukazujú, aká je percentuálna úspešnosť u toho, kto dal viac peňazí. Vyplýva z nich, že kto zainvestuje viac peňazí, má väčšiu šancu vyhrať. Zrejme to príde aj k nám. Súvisí to aj s tým, že kampane u nás sa dlhé roky podobali ako vajce vajcu. Bilbordy, televízne debaty, potom sa k nim pridal internet...
A teraz?
Pracuje sa s nimi marketingovo podrobnejšie. Je to trend, ktorý je v zahraničí bežný. Kto tento trend nezachytí do budúcnosti, bude mať možno omnoho menšiu šancu uspieť. Je to aj memento pre klasické subjekty.
Výnimkou, čo sa týka peňazí, je však v USA Bernie Sanders, ktorý aj bez podpory miliardárov dosiahol politický úspech.
On je v USA relatívne pojem, a preto to mal ľahšie. Keď kandidoval Barack Obama, bol jeho opakom. Nová tvár, ktorá nebola tak masovo známa. Sanders je však aktívny politik. Keď je niekto známy dlhodobo, tak má lepšiu šancu dostať sa k donorom a využiť svoju popularitu.
A čo majú robiť teda tí neznámi?
Kto si značku musí budovať, potrebuje najprv väčších donorov a až počas budovania znalosti značky získa tých malých. Kampaň na donorstvo hovorí o tom človeku, ktorý kandiduje, aj mu pomáha zbierať peniaze.
Môžeme očakávať, že v budúcoročných parlamentných voľbách porastú výdavky strán na kampaň?
Realita ich k tomu donúti. Keď na trhu súperíte dvaja-traja, je situácia iná, keď súperíte deviati-desiati. Dá sa očakávať, že ešte pribudnú subjekty, ktoré sú nové a logicky budú musieť viac zainvestovať, aby o nich volič vôbec vedel. Aj tie pôvodné strany sa s tým budú musieť vyrovnať, aj rozpočtom. Napríklad Sme rodina mala veľkú efektivitu, dali na kampaň okolo stotisíc, boli však aj strany, ktoré dali na kampaň aj šesť miliónov eur, a ani sa nedostali do parlamentu. V minulých voľbách bola niekde vysoká efektivita, čo sa dá len pochváliť.
Na čo sa majú strany pripraviť teraz?
Všetci budú musieť zapnúť naplno. Súvisí to aj s prístupom do médií a komunikovať svoje témy, ale tak to bolo vždy. Bude to však o veľkej cielenej komunikácii. Nebudú už tak fungovať klasické kanály ako stretnutia vo veľkom s voličmi či mítingy. Budú len doplnkové. Položme si však otázku, či je na to trh pripravený. Strán je veľa a je otázne, či sa dá nájsť dosť tímov, ktoré dokážu tie kampane správne poňať. Z marketingového hľadiska budú voľby veľmi zaujímavé. Pôjde o súboj klasického poňatia kampaní s tým novodobým.