StoryEditor

Smutný osud priekopníka z východu: Snaha o nemecké prvenstvo sa skončila tragédiou

10.01.2021, 23:05
V roku 1952 Ústredný výbor Jednotnej socialistickej strany Nemecka, vládnucej strany Nemeckej demokratickej republiky, rozhodol o založení „Sektoru stavby lietadiel“. Ambiciózny plán výroby vojenských stíhačiek síce nevyšiel, zato sa však zrodilo prvé nemecké dopravné prúdové lietadlo. Štvormotorové Baade-152.

Ľudia cestujú odnepamäti. Prekonávajú pri tom rôzne vzdialenosti, rôzne výškové rozdiely, a tak, ako sa vyvíja ľudská spoločnosť, vyvíjajú sa aj spôsoby, ako ľudia cestujú, a teda aj prostriedky, ktoré im na to slúžia. Cestovanie lietadlom je dnes pre nás úplnou samozrejmosťou. Lietadlo ako také sa v priebehu storočia zmenilo z jednoduchého stroja ťažšieho ako vzduch na sofistikovaný dopravný prostriedok.

Významným medzníkom, ktorý nám umožnil skvalitniť leteckú dopravu, bol nástup éry prúdových lietadiel. Prvým takým, zatiaľ len na krátke a stredné trate, sa stal francúzsky stroj, dnes už legenda, menom Caravelle, a to v roku 1955.

Na vývoji prúdových lietadiel sa, samozrejme, pracovalo aj v iných krajinách – v USA, vo Veľkej Británii, v ZSSR, ako aj na území štátu, ktorý dnes poznáme ako SRN – Spolkovú republiku Nemecko.

Strana rozhodla, budú lietadlá

Zastavme sa na chvíľu pri jednom zaujímavom a pozoruhodnom prúdovom stroji, ktorý bol súčasne prvým prúdovým civilným lietadlom vyrobeným na nemeckej pôde. Nebolo však skonštruované v západnej časti dnešnej SRN, ktorá sa vtedy u nás nazývala NSR (Nemecká spolková republika), ako by sa možno dalo očakávať, ale v tej východnej, vtedajšej a už neexistujúcej NDR, Nemeckej demokratickej republike.

Téma

​Súčasne išlo o prvé lietadlo tejto kategórie, vyrobené v takzvanom socialistickom tábore, teda na východ od železnej opony. Volalo sa Baade-152 podľa svojho konštruktéra Brunolfa Baadeho a bola to ukážková konštrukcia ambiciózne budovaného priemyselného odvetvia.

Ústredný výbor Jednotnej socialistickej strany Nemecka rozhodol už v roku 1952 o založení „Sektoru stavby lietadiel“ a navrhol

predbežný generálny plán vybudovania leteckého priemyslu NDR. Predpoklad bol, že vyrábať sa budú od roku 1954 v leteckej továrni firmy Junkers (resp. v jej zvyšku, ktorý sa zachoval po vojnových udalostiach) v meste Dessau v sovietskej licencii stíhačky MIG-15.

Situáciu však skomplikovali 17. júna 1953 nepokoje, ktoré zasiahli celú NDR (asi 400-tisíc ľudí v Berlíne, Lipsku, Drážďanoch a...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2022-08-11 10:15:36 - Feat.: - Title: Wizz Air ide proti prúdu, obnoví lety do Ruska. Je veľký záujem, vysvetľuje 02 - Modified: 2022-08-11 15:23:33 - Feat.: - Title: Letíte na dovolenku? Zrušenie letu najviac hrozí v metropole Holandska (infografika) 03 - Modified: 2022-08-12 09:20:34 - Feat.: - Title: Princ, ktorý zmenil mapu Európy. Eugen Savojský bol postrachom Turkov a nočnou morou francúzskeho kráľa 04 - Modified: 2022-08-09 09:22:47 - Feat.: - Title: Ruský Aeroflot musí kvôli sankciám rozoberať lietadlá na náhradné diely, moderné stroje nevie aktualizovať 05 - Modified: 2022-08-09 12:21:09 - Feat.: - Title: Dieselgate: Koniec éry áut začal v roku 2015, kauza zmenila pohľad na automobilky
menuLevel = 2, menuRoute = history/nove-dejiny, menuAlias = nove-dejiny, menuRouteLevel0 = history, homepage = false
12. august 2022 12:02