V prenájme lodí sú svetoví

Investovali do ľudí a expandovali do sveta. Za štyri roky firma z Bratislavy vďaka investorom vyrástla na svetovú špičku na trhu v segmente prenájmu lodí.

V prenájme lodí sú svetoví
Zdroj: BOATAROUND

Za rezervačným systémom na prenájom jácht, člnov a lodí by ste skôr hľadali „morských vlkov“ niekde z bohatého pobrežia Stredozemného mora. Dnes top 5 na svete a top 3 v Európe v segmente prenájmu lodí založili suchozemci zo strednej Európy, dvojica z Česka a zo Slovenska. Nadšenie pre jachting a skúsenosti v práci pre rezervačný systém Booking.com priviedli Pavla Pribiša spolu s Janou Escher k myšlienke vytvoriť rezervačný portál Boataround. Keď v roku 2016 začínali, mali „kapitál“ pár tisíc eur.

Prvú zmluvu na 17 lodí podpísali v chorvátskom letovisku. Už o rok ponúkali na prenájom 4 000 lodí. V súčasnosti má Boataround najväčší vlastný katalóg lodí na trhu priamo zazmluvnený s majiteľmi a charterovými spoločnosťami. Vďaka tomu poskytuje overený obsah a hodnotenia jácht od reálnych zákazníkov, najlepšie ceny na trhu a služby zákazníkom sedem dní v týždni v lokálnom jazyku. V bratislavskom sídle spoločnosti pracuje 35 ľudí a ďalší v zahraničných kanceláriách. Rýchly rozvoj firmy by však bez investorov nebol možný.

Zdroj: BOATAROUND

Vstup investorov do biznisu

O Crowdberry sa podnikatelia dozvedeli od známych. Tím a zámer boli na Slovensku jedinečné a už začiatkom roka 2017 získali prvého investora. „Myslím, že pre nás to bola správna voľba. Bez kapitálu sa obchodné nápady dajú len ťažko realizovať. V našom prípade sa nám podarilo získať skutočne kvalitných investorov a ľudí, ktorí nás podporovali a radili nám v kľúčových rozhodnutiach,“ vysvetľuje Jana Escher, spoluzakladateľka firmy. Crowdinvesting považuje Pavel Pribiš za jednu z najvhodnejších možností, ako osloviť investorov a získať kapitál na rozbehnutie firmy. Pre menšie firmy sú väčšinou tradičné venture kapitálové zdroje ešte nedostupné a banky startupy v podstate nepodporujú. Privátny investičný kapitál má podľa Pribiša výhodu v tom, že investor vám pomáha a „kope“ za tím. Banka je inštitúcia, investor je tímový hráč. A, samozrejme, aj potenciálny zákazník a ambasádor značky!

V dvoch investičných kolách cez platformu Crowdberry sa Boataroundu podarilo získať 1,15 milióna eur. „Investor posudzuje tím, dosiahnuté výsledky a biznis plán. Zaujímajú ho zakladatelia a čísla. Príbeh musí byť uveriteľný, ,monkey business‘ vám na Slovensku len ťažko niekto zafinancuje. Mieru rizika vnímajú slovenskí investori omnoho citlivejšie než v zahraničí,“ tvrdí Pavel Pribiš. Firma podľa neho zaujala investorov vďaka špičkovému tímu, modernými technológiami a pre zákazníka kvalitnejším produktom. Za rovnakú loď klienti zaplatia Boataroundu o stovky eur menej než konkurencii. „Investovali sme predovšetkým do ľudí. Dnes máme kancelárie nielen v Bratislave, ale aj v Splite a v Aténach. Expandovali sme do sveta a dnes má Boataround zákazníkov z viac ako 60 krajín,“ vyčísľuje Jana Escher. „Mám radosť, keď vidím, že u nás pracujú kvalitní ľudia a firma rastie po celom svete. Získať kvalitných investorov bolo pre nás kľúčové. Projekt s globálnym potenciálom potrebuje financie, inak nedokážete udržať krok s konkurenciou. A v online väčšinou platí, že kto získa prvý zásadný marketshare, ten to vyhrá,“ zdôrazňuje.

Pozíciu na trhu s prenájmom lodí spoločnosť ešte posilnila, keď začiatkom roka 2020 získala významnú investíciu od fondu rizikového kapitálu Miton. „Slovensko je malý trh a firmy ako Boataround.com musia pomerne skoro začať škálovať do zahraničia. Pre nás je toto kľúčová vec a obrovská výhoda. Konkurencia napríklad v USA často rieši len domáci trh a nedokáže uspieť v zahraničí. Investícia Mitonu nám pomôže ďalej rásť predovšetkým na západných trhoch,“ hovorí Pavel Pribiš.

Cestovanie a koronakríza

Pandémia koronavírusu tvrdo zasiahla ekonomiky všetkých krajín a cestovný ruch patrí k odvetviam, ktoré pocítili obmedzenia pohybu osôb najviac. Mnohí podnikatelia v službách zatvárajú firmy. „Situáciu vnímame veľmi pozorne, snažíme sa spájať informácie a rásť aj napriek tomu, že je to tento rok o čosi náročnejšie,“ tvrdí Jana Escher. Jachtárska komunita je podľa nej veľmi silná, ľudia berú jachting ako hoby.

V porovnaní s klasickou dovolenkou v rezorte je na lodi úroveň bezpečia neporovnateľne vyššia, človek je v prírode, na mori a buduje si imunitu. „Snažili sme sa prispôsobiť čo najskôr. Otvorili sme mnoho nových a bezpečných destinácií, priniesli sme možnosť bezplatného storna rezervácie v prípade cestovných obmedzení na hraniciach, online check-in. Bolo to pomerne kreatívne obdobie,“ dodáva s úsmevom. Skúsenosti z uplynulých mesiacov ukázali, že v tejto situácii sa najviac darí spoločnostiam, ktoré fungujú online. S dosahmi krízy bojujú aj mnohé firmy, ktoré sa venujú prenájmu lodí. Nedávno odpredali Nautal veľkému konkurentovi Click&Boat.

A dajú sa očakávať aj ďalšie zmeny. Podľa Pavla Pribiša je prenájom lodí miliardové odvetvie, ktoré je stále veľmi fragmentované. „Podobne ako aj pri iných segmentoch cestovného ruchu očakávame ďalšiu konsolidáciu trhu, začala sa už minulý rok. Budeme sa snažiť mať čo najsilnejšie karty práve pre Boataround,“ dodáva. Ako sa na podnikanie Pavel Pribiš pozerá dnes a čo by ľuďom, ktorí uvažujú o vstupe do biznisu, odporučil? „Začať podnikať bolo pre mňa osobne najlepšie rozhodnutie. Denne sa učím veci, ktoré by boli pre mňa inak nedostupné. Ak má niekto dobrý nápad, mal by to určite vyskúšať a postaviť sa na vlastné nohy. V dnešnom globalizovanom svete môže vzniknúť ďalší Bolt alebo Wolt hoci aj na Slovensku. Z ťažkých chvíľ netreba robiť panickú drámu, tie k podnikaniu jednoducho patria. Zo všetkého sa dá vyjsť silnejší, naučiť sa niečo nové a nájsť ďalšiu príležitosť,“ uzatvára riaditeľ spoločnosti.

Rastový kapitál na podnikanie v kríze pomôže k inováciám

Vplyvom koronakrízy časť investorov prehodnotila svoje investičné plány a začala sa zameriavať na investície s nižším rizikom. Podľa Global Investors Study britskej spoločnosti Schroders z júna tohto roku tak urobila až štvrtina investorov. Naproti tomu zhruba 20 percent investorov vníma krízu ako príležitosť a stavili na vysoko rizikové investície. Väčšina je však optimistická a napriek negatívnym ekonomickým vyhliadkam sa zhoduje v tom, že z dlhodobého hľadiska by sa dosahy pandémie nemali významne prejaviť na očakávaných výnosoch. Investície v ťažkých časoch môžu prispieť k inováciám alebo pomôcť spoločnosti znovu naštartovať a diverzifikovať ekonomiku. Do popredia sa dostávajú spoločensky zodpovedné témy (význam z hľadiska udržateľnosti, pokroku v oblasti vedy a výskumu či riešenia sociálnych otázok), pričom kapitál je alokovaný skôr do projektov zameraných na podporu domácej ekonomiky.

Práve tu je príležitosť pre mladé začínajúce firmy, keďže majú schopnosť sa rýchlo adaptovať a naštartovať zmenu. Startupy sú však považované za segment s vyšším rizikom a súčasná pasivita súkromných investorov im neprospieva. Niektorí trhoví hráči odkladajú investičné rozhodnutia a vyčkávajú, ako sa vyvinie situácia. Takýto prístup môže zmariť alebo spomaliť snahy o reštart. Riešením je práve podpora súkromných investorov doplnená kapitálom z verejných zdrojov. Model, ktorý je zaužívaný v západnej Európe, dáva priestor skúseným správcom manažovať fondy rizikového kapitálu z európskych zdrojov pri financovaní vznikajúcich firiem.

Výhodou profesionálnych venture kapitálových alebo private equity firiem je, že disponujú širokou sieťou kontaktov a ekosystémom, ktorý prináša nielen potrebné know-how, ale aj kontakty a profesionálnu podporu. Je to cesta, ako v našich podmienkach vytvoriť hodnoty pre budúci rast a rozvoj mladých firiem. Príkladom je aj nedávna investícia pre slovenskú informačnú a analytickú platformu digitálnych aktív altFINS, ktorý si nedávno všimli aj zahraničné médiá. Etablovaná investičná platforma Crowdberry prostredníctvom dcérskej spoločnosti CB Investment Management spravuje časť štátneho balíka na podporu mladých začínajúcich spoločností. S altFINS sa dohodli na investícii spolu so súkromným investorom. Podľa Crowdberry má altFINS globálny potenciál, keďže prináša na rastúci trh digitálnych aktív výnimočný nástroj.

V dôsledku absencie kapitálového trhu na Slovensku a narastajúceho tlaku na likviditu v tradičných venture kapitálových spoločnostiach (kapitál súkromných investorov) spôsobeného koronavírusovou pandémiou, sa práve model kofinancovania, založený na prepojení verejného a súkromného kapitálu, ukazuje ako efektívny aj v postkorona svete.

CB Investment Management

je stopercentnou dcérskou spoločnosťou Crowdberry, najväčšej alternatívnej investičnej platformy na Slovensku a v Česku. Spravuje investičný fond 23,2 milióna eur financovaný zo zdrojov Slovak Investment Holding a vlastných zdrojov. Fond investuje do začínajúcich slovenských spoločností (3 až 5 rokov) s medzinárodným profilom. Môžu získať investície od niekľko stotisíc do 1,6 milióna eur. Okrem toho môžu získať ďalší takzvaný smart kapitál v podobe znalostí, skúsenosti a prístupu do ekosystému 3 000 súkromných investorov z Crowdberry. Investície v počiatočnej fáze podnikania už získali viaceré inovatívne spoločnosti ako Akular, Nitroterra Technology, Artzenal, iERP, Airlogy Labs, altFINS a ďalšie.

CB Investment Management je partnerom akceleračných programov, napríklad Challenger alebo HealthcareLab, kde sa aktívne zapája aj do hodnotiacich procesov a mentoringu.

 

KOMENTÁR ODBORNÍKA K TÉME

Michal Nešpor, partner CB Investment Management, Crowdberry 

Michal Nešpor

Ako hodnotíte investíciu, čím podľa vás zaujala investorov?

Tak ako všetky mladé spoločnosti má Boataround za sebou náročnú, avšak z dnešného pohľadu už úspešnú cestu. Na začiatku zaujal investorov skúsený tím zakladateľov, ktorí boli súčasťou škálovania a rastu Booking.com. Neskôr investorov zaujali výsledky dosiahnuté za krátky čas najmä v počte rezervácií, ponukou lodí v katalógu, v počte partnerov/charterov, destináciami a zastúpením, ale aj vysokým hodnotením zákazníckeho servisu a podielom vracajúcich sa zákazníkov.

V čom vidíte najväčší potenciál Boataroundu?

Boataround môže čoskoro dosiahnuť prvú priečku v počte online rezervácií plavidiel v Európe a ďalej škálovať svoj existujúci medzinárodný biznis.

Čo firma získala (ako sa posunula) vstupom Crowdberry investorov?

Okrem kapitálu na ďalší rozvoj získala tiež množstvo zákazníkov z radov investorov, ktorí sa sami ako ambasádori delia svoje skúsenosti s prenájmom lodí a propagujú Boataround v okruhu svojich známych.

Aj s ohľadom na aktuálnu situáciu – ako vidíte ďalší vývoj spoločnosti a ktoré najväčšie výzvy pred ňou stoja?

Boataround je pre svojich zákazníkov dostupný v desiatkach krajín po celom svete a napriek obmedzeniam medzinárodného cestovania vie svojím zákazníkom poskytnúť prenájom lodí aj lokálne, v rámci jednotlivých krajín. Tento segment musí Boataround ďalej posilňovať (čo sa im darí), aby bol menej náchylný na cestovné obmedzenia zákazníkov.

(Špeciálny projekt)

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.